Mezi novinky, které dal v poslední době Garmin na trh, patří i cyklocomputery Garmin 540 a 840. Oba přístroje si můžete pořídit i ve verzi solar. My jsme si vypůjčili „obyčejnou“ „540“ a „840“ v solární verzi.
V případě cyklocomputerů Garmin je dost složité, co čtenáři představit, protože se jedná často o přístroje dost složité, s velmi bohatou nabídkou výstupů. Ale aby vás to nemátlo, obsluha garminů je vždy logická a uživatelsky velmi přívětivá, složitost je uvnitř přístroje. Pokud jste nováček, rozhodně si budete muset pročíst 170stránkový manuál. Nemusíte mít obavy, během jednoho odpoledne budete s přístrojem umět zacházet.
Pokud si položíte oba cyklocomputery vedle sebe, na první pohled neuvidíte, v čem se liší. Rozdíl je pouze v zabarvení solárního okraje displeje, který je zabarven hnědočerveně. A to je právě fotovoltaický panel, který dodá vašemu přístroji energii pro dlouhou dobu používání před dalším nabitím.
Na začátek je také potřeba konstatovat, že oba přístroje umí to samé. Rozdíl je pouze v kapacitě vnitřní paměti, když „540“ má 16 Gb a „840“ 32 Gb. Manuál také uvádí, že „540“ vydrží fungovat na nabití 26 hodin a „840“ 32 hodin. A „840“ má také, na rozdíl od „540“, dotykový displej. Není to tedy žádný dramatický rozdíl. Takže je jasné, že cokoliv se dále dočtete, platí pro oba přístroje.
Navigace
Pro mnohé uživatele je u garminů rozhodující funkcí navigace. Tyto garminy mají multi-band přijímač, který zaručuje tu největší možnou přesnost při určování polohy. Přístroj má samozřejmě nahranou mapu, kterou si můžete uzpůsobit podle svých potřeb. Zřetelnost mapy na displeji je skvělá. Navigační možnosti jsou velmi rozmanité. Můžete si samozřejmě stáhnout mapu třeba od kamaráda nebo si trasu připravíte například v mapy.cz. Máte možnost zadat si bod, do kterého se potřebujete dostat. Garmin vám také sám nabídne okružní jízdu na základě vámi zadaných parametrů. A to včetně stoupání. Toto jsem párkrát vyzkoušel a je to rozhodně zajímavá zkušenost. Pokud se vám přihodí, že z trasy sjedete, buď si vyberete možnost vrátit se do bodu, kde jste omylem odbočili, nebo vám přístroj nabídne přesměrování. Rozhodně stojí za vyzkoušení aplikace Trailforks, do které si můžete ukládat oblíbené trasy nebo procházet trasy v okolí. Do aplikace se zaregistrujete na www.trailforks.com. Funkce tady jsou tak rozmanité a bohaté, že některé možná nikdy nevyužijete. Ale využitelné jsou všechny, jen každý má jiné potřeby. Jízda podle jakéhokoliv cyklocomputeru Garmin je zábavná. Jednak proto, že mapa na displeji je skvěle ostrá, navigace je blesková a přesná. O to tu jde především, když chcete jet rychle.
Máte možnost využít funkci Live track a Group track. Live track umožní vámi zaregistrovaným kontaktům sledovat váš pohyb na trase, online přes aplikaci Garmin Connect . Group track je zábavný i pro vás, protože můžete sledovat kamarády, kteří také vlastní podobný přístroj Garmin s touto vestavěnou funkcí. Ale věřte tomu, že až vám kámošové v kopci ujedou a vy je budete na mapě sledovat jako malé, vzdalující se tečky, tak to může být pro vás tak depresivní, že to může skončit vaší rezignací zastávkou u nejbližší hospody, abyste zapili žal. Na obě funkce potřebujete mít samozřejmě u sebe smartphone, který data přenáší.
Do této kapitoly rozhodně patří i zmínka o bezpečnostní funkci. Pokud potřebujete pomoc, zmačknete tlačítko přístroje a na vybrané kontakty se odešle nouzový signál. Ale pečlivě si přečtěte návod, protože tu jde o mobilní signál.
Není to tak dlouho, co Garmin zavedl funkci Climb Pro. Jedná se o jakéhosi průzkumníka stoupání. Tato funkce opravdu baví, ale opět se můžete stát, že ji nebudete mít rádi. Protože jistě víte, jaké stavy máte při jízdě do kopce, a to zvláště dlouhého. Jakmile se přiblížíte pod kopec, na displeji uvidíte grafiku jeho stoupání a jako bod sebe, v jaké fázi kopce se právě nacházíte. Krásně barevně jsou rozlišena jednotlivá procenta stoupání. Graficky je to připraveno skutečně výtečně a osobně považuji tuto funkci jako jednu z nejlepších, co Garmin ve svých cyklocomputerech nabízí. Ještě je nutno dodat, že přístroj má barometrický výškoměr, a je tedy přesný.
Trénink
Už jen popsat ty nejzákladnější tréninkové funkce nějakého cyklocomputeru Garmin je ta nejsložitější část testu a článku. Protože toho umí opravdu mnoho. Tak mnoho, až to je neuvěřitelné. Vyberu tedy to nejpodstatnější.
Především si můžete v aplikaci Garmin Connect nastavit svůj tréninkový plán. Pak už je jen na vás, jestli ho budete podle kalendáře plnit.
Výborná funkce je Power Guide. Jedná se o aplikaci, jejíž pomocí si vytvoříte strategii na projetí vámi zadané trasy. Zařízené k tomu použije vaší hodnotu FTP (doporučuji se seznámit, o čem tato hodnota je). A na základě vašeho FTP, převýšení trasy a její délky a především vaší volby míry úsilí jízdy vám bude ukazovat, jak rychle máte jet. Když se nad touto funkcí zamyslíte a víte něco o cyklistickém tréninku, zjistíte, že tato funkce je vynikající.
O možnosti nastavit si svůj vlastní tréninkový plán jsem je již zmínil. Tady je potřeba ještě dodat, že pokud si nastavíte cíle, tak cyklocomputer je schopen vám trénink upravit podle hodnot, které vám naměřil. Ideální je k tomu mít ještě wattmetr (není to podmínka) a pás na měření tepu. Hodnotu VO2 Max si přístroj zjistí sám z vašich minulých tréninkových jízd, nepříjemnou jízdu na změření FTP prostě absolvovat musíte. Pak o vás Garmin bude vědět i to, o čem vaše manželka nebo milenka ani netuší. Největší radost budou mít ale tyto dámy tehdy, až vám Garmin naordinuje regeneraci a odpočinek. Tehdy si vás doma užijí.
A jak si tak budete přístroj používat, jeho odhady budou pořád přesnější a přesnější. Pozná vás dokonale a odmění se vám skvělými grafickými údaji o vaší cyklistické úrovni, o vašem tréninkovém efektu, době regenerace a skvěle bude ukazovat vaši tréninkovou zátěž. Bude vám také ukazovat poměrně přesně odhad vaší výdrže v reálném čase. Jednoduše řečeno, řekne vám, kolik máte v nádrži ještě benzínu do konce tréninku.
Algoritmy pro trénink je silná stránka Garminu. Zřejmě je to nejsložitější záležitost, kterou lze do podobných přístrojů implementovat. Jistě, navigace je také složitá, ale tam se vše řídí souřadnicemi získanými z doby dopraveného signálu z družice do vašeho přístroje na řídítkách. Jedete prostě z jednoho čísla (ze souřadnice) do druhého. Pokud sjedete z trasy, přístroj vám ukáže, kde je to vaše „správné číslo“. Ale pro trénink bylo potřeba při naprogramování dodat zkušenosti, trenérské zkušenosti, a převést je do čísel. Jak naplánovat váš další trénink podle výstupních údajů vašeho těla a současně předvídat, co bude v nejbližších dnech pro vás nejlepší, abyste docílili co nejlepších výkonů. A věřte tomu, že toto bylo zřejmě dost finančně nákladné. Trénovat podle Garminu je samozřejmě výtečné, ale nezapomeňte, že cyklistika nejsou jen čísla, ale i zkušenosti a taktika. Jistě sami víte, že chytrost často překoná hrubou sílu. A na tu chytrost potřebujete od určité fáze tréninku živého trenéra. Ale i ten chytrý cyklocomputer.
Cyklocomputer
Samozřejmě nejde nezmínit vestavěný cyklocomputer. Tady je nabídka opět velmi bohatá. Začíná to na úvodní obrazovce, na které se po zapnutí objeví stručné doplňky. To jsou nejpoužívanější data, která se můžete v menu měnit podle svých potřeb. Pak už jen zmáčknete, jestli jedete na silničním, horském kole nebo na trenažéru. Následují datové displeje, jejich obsah si také můžete měnit. Rychlosti, časy, stoupání kcal, stopky… Je toho opravdu hodně. Na osmsetčtyřicítce můžete přeskakovat mezi displeji buď tlačítkem, nebo přejetím prstu po displeji. Pětsetčtyřicítka má k dispozici pouze tlačítka. Nalistujete si tak mapu, graf stoupání, a když je váš přístroj solární, tak displej, kde vidíte, kolik energie jste ze sluníčka získali.
Co ta mašinka ještě umí?
Samozřejmě se vám zobrazí zprávy, které dostáváte na smartphone. Umí komunikovat s elektrokoly. S jakými, to se dočtete v manuálu. Signalizuje vám zvukovým signálem různé situace. Třeba když se blížíte k ostré zatáčce. Když si navolíte, jak často chcete při tréninku jíst a pít, tak vám to připomene. Že to je blbost? Naopak, je to velmi potřebné. Víte, kolik závodníků, třeba i profíků v Grand Tour, zapomnělo v zápalu euforické jízdy jíst a přišli kvůli tomu o cenný triumf? Hodně. A až vy jednou dostanete na kole hlad, kdy nebudete moci ani sešlápnout pedál, tak ten jídelní a pitný připomínač oceníte.
Kam s ním?
No přece na řídítka, kam jinam. Já si svůj garmin vozil dlouhé roky na představci. Zdá se mi tam bezpečně umístěný v případě pádu. Ale od té doby, když jsem si ho dal poprvé na držák, který mi drží cyklocomputer před řídítky, nedám na něj dopustit. Mám jej přesně před očima, vidím na něj velmi pohodlně.
Pár slov nakonec
Cyklocomputerům Garmin nejde vůbec nic vytknout. Fungují dokonale, navigace je přesná, displej skvěle viditelný a jejich ovladatelnost za jízdy výborná, ať se jedná o používání tlačítek, nebo šmrdlání prstem po displeji. Máte možnost navolit si uživatelské prostředí z doslova nepřeberného množství v nabídce. Pokud jste nováček, garantuji vám, že si s tou věcí budete hodně dlouho hrát a hledat a měnit, jaké údaje chcete vidět. Přístroj po zapnutí velmi rychle naběhne a s družicemi se spojí takřka okamžitě. Samozřejmě komunikuje s doplňky od Garminu, jako je třeba oblíbený radar, světlo apod. Důležitá je výdrž na jedno nabití. I když nemáte solární dobíjení, tak vám vydrží na dlouhou jízdu. A se solárem výdrž kolem třiceti hodin využijete na několik tréninků. Někdo se pozastaví nad cenou, která je u mnou testované osmsetčtyřicítky 14.490 korun, nesolární je za 11.990 korun. Edge 540 se solárem pořídíte za 11.990 korun a bez soláru za 9.500 korun. Není to málo, ale uvědomte si, že si pořizujete skutečně špičkový přístroj s množstvím funkcí. Přístroj, který vás nejen bezpečně provede lesem, ale pomůže vám zvýšit vaši výkonnost.
A víte, co je na těchto článcích a testech nejhorší, když se vám podobná věcička dostane do rukou a vy máte možnost si s ní delší čas hrát, zkoušet ji? Že se vám ji sakra nechce vracet. Protože i když něco podobného vlastníte, tak vás žere, jak ta technika i třeba během půl roku zase pěkně poskočila. Proboha, kde to už skončí? U umělé inteligence? Ta je v současné době cool.
(kany)
Kola Superior zrychlují české biatlonisty Český svaz biatlonu nalezl v letošním roce nového partnera pro letní přípravu reprezentantů. Je…
Zkuste si rébus. Přední světlo má označení XL, a přitom měří na délku jen 75 milimetrů a na šířku o něco méně než polovinu této hodnoty,…