Nesahejte po běžkách, řeč bude o mazivu X-Sauce Eco Lube dry + wet, což je mazací olej s příměsí vosku určený do suchých i mokrých podmínek. Španělský výrobce totiž tvrdí, že díky vysokému obsahu vosku je mazivo schopno perfektně zvládat tak odlišné podmínky, jako je sucho a mokro.
Vyzkoušeli jsme 125ml balení za 249 korun, které je vybaveno praktickým kapátkem, takže se mazivo dobře dávkuje. Olej obsahuje vysoký podíl PTFE pro snížení tření a také vosk, takže by měl zvládnout jak dokonalé mazání, ale také výraznou odolnost vůči vodě a nečistotám, díky ochrannému filmu právě z vosku. Před aplikací jsme řetěz dokonale vyprali a odmastili v technickém benzínu a vysušený nasadili zpět na kolo. Mazivo by se mělo aplikovat delší dobu před vyjížďkou, ideálně den předem, aby mělo šanci na řetězu zaschnout. Konzistence je dostatečně hustá, aby mazivo při aplikaci neskapávalo hned na zem, ale zároveň i natolik řídká, aby rychle proniklo do čepů řetězu, což bylo při aplikaci vidět. Bílo-zelená barva byla na řetězu dobře vidět, a jelikož výrobce doporučuje silnější vrstvu při první a druhé aplikaci, nešetřili jsme. Přebytečný olej na bocích řetězu jsme nestírali hadříkem, ale naopak spíš ještě rozetřeli po povrchu řetězu prsty. Na omak byla cítit výrazná lepivost maziva, takže vyrážet hned po namazání, před čímž výrobce důsledně varuje, by byl opravdu nesmysl. Po třech hodinách ale mazivo zaschlo a na řetězu byl jemný voskový film.
První kilometry bylo z převodů krásně slyšet jemné ševelení namazaného řetězu, jako by mazivo lepilo zuby kladky přehazovačky, ale byl to jen zvukový projev, nečistoty se na řetěz nelepily. V tomto směru můžeme pak za sucha potvrdit vynikající funkci maziva, ať už s dlouhotrvajícím účinkem, tak v odolnosti vůči nalepování nečistot. Na další vyjížďku stačilo řetěz přetřít hadříkem a ani jsme nedomazávali, to proběhlo až po nájezdu kolem 85 km v terénu víceméně za sucha. Standardní test za mokra proběhl v blátivém terénu i za deště a mazivo vydrželo spolehlivě celých čtyřicet kilometrů a na další vyjížďku jsem domazávali. Další test pak byl opravdu krutou prověrkou, protože proběhl během lednové oblevy. Dvacet kilometrů v rozbředlém sněhu, bahně, v kalužích a posledních 7 km na prosolené silnici, to není zrovna ideální vyjížďka. Řetěz během dvacítky kilometrů nezaševelil, ani když jel po sušším úseku silnice a měl možnost oschnout. Funkce maziva tedy solidní, ale druhý den po vyjížďce nemyté kolo odhalilo slabý špinavý film i korozi na řetězu a jeho lehké zaševelení při rozjezdu. Špína i koroze šly dolů velice snadno hadříkem a řetěz bylo nutné opět namazat, ale do podobného extrému bychom snad volili nějaké superhusté a klidně i lepivé mazivo.
X-Sauce tedy opravdu plní svoji funkci spolehlivě jak za mokra, tak za sucha, samozřejmě za předpokladu, že je dodržena správná a včasná aplikace.
(už)
V případě zimní údržby kola se více než kdy jindy vyplatí důkladná očista dílů a jejich ošetření vhodným mazivem. To jednak ochrání povrch…
Sprej s označením Shine Star výrobce charakterizuje jako čisticí a ochranný prostředek pro ochranu kovových, plastových, gumových a…