Odpružená vidlice dnes k horskému kolu patří naprosto samozřejmě, ale jsou jezdci, kteří podle profilu tratě nebo kvůli tréninku převážně na silnici volí raději pevné provedení. Nabídka pevných vidlic už není tak pestrá jako v případě odpružených modelů, ale uživatel od nich ve většině případů získá nekompromisní tuhost v kombinaci s omezenými schopnostmi tlumit rázy od terénu.
Vidlice Pells XF2 Long patří mezi pevnými karbonovými vidlicemi k těm tužším kouskům, což zaručuje kombinace hliníkového krku a korunky s karbonovým provedením noh a hliníkovými patkami. Vyzkoušeli jsme tuto vidlici s délkou noh 465 mm, což odpovídá ekvivalentu stomilimetrového zdvihu odpružené přední vidlice, konkrétně s modelem Reba byla záměna, co se geometrie týče, téměř neznatelná. Vidlice s oversize sloupkem sice nenabízí kónické provedení, ale to vyřeší redukce.
Patky pro rychloupínák nesou dvojici Postmount úchytů na třmen brzdy, pro kotouč průměru 160 mm. Hmotnost vidlice s nezaříznutým 30cm sloupkem byla rovných 900 gramů, po zkrácení sloupku se tak lze dostat až na výrobcem avizovaných 770 gramů. Cenou 4900 korun je pak tato vidlice zhruba uprostřed této kategorie dostupné na domácím trhu.
Jak už jsme zmínili, montáž vyžaduje speciální redukci pro ty, kdo mají tapered hlavovou trubku. Závity pro třmen brzdy jsou dostatečně hluboké, takže zde nebylo žádné omezení. První dojmy z jízdy jsou o jednom, jezdec má snahu opírat se o vidlici maximální silou, aby zkusil její pružnost, která se v tomto případě rovná nule. Drobný pohyb je zaznamenatelný mezi sloupkem a patkami v předozadním směru, kde vidlice dokáže v omezeném rozsahu utlumit nějaké rázy, ale svým projevem patří mezi tvrdší. V předozadním směru je tedy celkově tužší a v terénu logicky nenabídne tolik pohodlí, na druhou stranu pod brzdou a ze sedla je to ale nekompromisní tuhý kousek, který jezdci nesebere ani watt výkonu a o to jde v tomhle případě především.
Do rozbitého terénu není XF2 zrovna komfortním společníkem, ale její zaměření na výkon je znát hlavně na hladkém rychlém povrchu, kde rozhodně nezklame. Ve sjezdech je sice výhodou nulové snížení přední partie pod brzdou, ale jezdec tak nějak automaticky čeká určitou míru komfortu, kterou mu obecně pevná vidlice nemůže nabídnout. Zde je určitá část otřesů, hlavně drobnějšího charakteru, pohlcena, ale jakmile se jezdec nechá ukonejšit na hladším povrchu celkem přátelským projevem, s nájezdem do rozbitého terénu přijde vystřízlivění a ruce dostanou pocítit každou nerovnost. Pevná vidlice prostě není pro každého, ale kdo ji umí smysluplně využít, dokáže výkon kola celkem slušně navýšit.
(už)
Nějaká ta rada od psychiatra by se občas možná hodila, ale v našem případě je doktorem na duši přípravek Weldtite Dr. Sludge Puncture…
Současnost přeje mnoha standardům pevné zadní osy, která má za úkol navýšit tuhost zadní stavby a zajistit odolnost při nejtvrdším…