Asi málokdo by si dovolil pochybovat o tom, že pláště nebo galusky jsou velmi důležitou částí kola, která maximálně ovlivňuje jízdu, její kvalitu, rychlost a bezpečnost. I když žijeme v době, kdy většina silničních cyklistů používá, především z ekonomických důvodů, pláště, přeci jen se pořád najdou nadšenci, kteří nedají dopustit na klasickou galusku a vychutnávají si opravdu jinou jízdu, než kterou jim zprostředkuje plášť. Pro profesionály je jízda na galuskách samozřejmostí. Ideální by bylo spojit jízdní vlastnosti a kvalitu galusky s pláštěm, který zase umožní na trase vyjížďky nebo tréninku, snadno opravit defekt výměnou duše, kterou můžeme i při dalším defektu velmi snadno na trase i zalepit. A takový výrobek skutečně existuje.
Mnozí si jistě pamatují galusky Clément, které byly synonymem obrovské kvality, výdrže a především vynikajících jízdních vlastností. Clément se ale ještě v devadesátých letech tak urputně držel výroby výhradně galusek, až bylo jasné, že nemůže odolat obrovskému tlaku nástupu konkurence, která začala produkovat stále více žádané plášťě. Clément ovšem nezanikl a ve své podstatě existuje i v dnešní době, i když jeho nástupce se jmenuje Challenge. Historii převzetí firmy nemá cenu popisovat, neboť to pro účely tohoto článku není důležité a není to ani zajímavé. Jméno Clément tedy zmizelo, ale jeho kvalita přetrvává dál pod jiným jménem.
Firma Challenge dodává na trh jak galusky, tak i žádané pláště, které mají zcela jiný postup výroby a kvalitu než pláště ostatních značek.
Je známo, že jednou z výhod galusek oproti plášťům je jejich kruhový průřez s absencí „čočky“ na styčné ploše s vozovkou. U pláště se tato „čočka“ časem ojede, vytvoří se ploška, která má vliv na zhoršení jízdních vlastností a především adheze pláště v zatáčkách. Nevýhodou je i problematická a omezená možnost vyrobit na plášti vzorek a musí se také přidávat silica, která způsobuje větší tření a tím horší odvalování než u galusek, kde se silica do protektoru nepřidává. Velkým bonusem je pružnost galusky, která je docílena nejen technologií výroby a použitými materiály, ale také způsobem uchycení k ráfku. Pružnost galusky nabízí jezdci zcela jiné pocity než jízda na klasickém plášti.
Challenge přišel se zcela novým výrobkem, který nazývá Open Tubular, volně přeloženo otevřená galuska. Technologie výroby Open Tubular pláště je takřka shodná s výrobou galusky, pouze s tím rozdílem, že plášť není sešitý. Okraje pláště, které zapadají do plášťového ráfku, jsou vyztuženy aramidovým (kevlarovým) vláknem. Open Tubulars vynikají vysokým TPI (hustotou vláken), které má hodnoty od 220 do 330. Pro srovnání, klasické pláště mají kolem 12O TPI. Ze srovnání hodnot TPI je patrné, že vyšší počet jemných vláken nabízí větší pružnost než malý počet silných vláken. Zmíněný kruhový průřez, jako mají galusky, je u Challenge samozřejmostí a je daný již způsobem výroby. Dalším podstatným rozdílem oproti běžným plášťům je ruční výroba plášťů Challenge, při které je na tělo pláště, které je vyrobeno ze speciálního materiálu, který Challenge nazývá Super Poly, nalepen protektor s jemným vzorkem. Ten není, na rozdíl od některých značek galusek i všech značek plášťů, vulkanizován. A to je opět jeden z důvodů, kdy si tělo Open Tubular zachovává skvělou pružnost a nabízí skvělou jízdu. Challenge tak zachovává stejně kvalitní technologii ruční výroby, jako kdysi jeho předchůdce, v kvalitě nedostižný Clément. Nechybí samozřejmě ani PPS ochranná vrstva pod protektorem proti defektům. V konečném výsledku nabízí pláště Open Tubulars přibližně 80% jízdní vlastnosti klasické kvalitní galusky. A to je výsledek velmi , opravdu velmi příznivý.
Pro silniční cyklistiku nabízí Challenge 7 typů galusek a 6 modelů Open Tubulars. Vynikající jsou například i právě v této době Cykloservisem testované pláště Strada s 300 TPI, s hmotností 240 gramů a šířkou 25 mm. Plášť Strada ocení i estéti, neboť jeho provedení ve verzi s okrovými tkaninovými boky je skutečně exkluzivní a je na něm patrná výjimečnost. Kdo se pamatuje na staré dobré galusky Barum, určitě ho uchvátí model Challenge Elite, který svými červenými boky silně připomíná kdysi oblíbené „kritérky“. Neobvyklý je také model Criterium, celý v bílé barvě. Ti, kteří mají rádi pohodu, určitě ocení 27 mm široký model Paris-Roubaix.
Challenge nabízí i speciální modely galusek pro jízdy na čas. Pro tuto kategorii samozřejmě nechybí ani plášť. Dráhoví závodníci mají také možnost výběru z 3 modelů galusek a dokonce mají k dispozici i jeden model speciálního dráhového pláště. Použití pláště na velodromu je skutečně neobvyklé.
Samostatnou kapitolou jsou i galusky a pláště pro cyklokros, které používá řada závodníků a na kterých vyhrál mistrovství světa v roce 2010 i náš Zdeněk Štybar.
V nabídce Challenge jsou i latexové duše, nástavce pro ventilky do vysokých ráfků a lepidlo na přilepení galusek k ráfkům.
Značku Challenge dodává na náš trh firma Vokolek Import. Odkaz ZDE
Oficiální stránky Challenge www.challengetech.it
Poplašný titulek možná nadchne fandy komponentů Sram, Shimano či Campagnolo, ovšem nejedná se o žádný útlum výroby ze strany tohoto…
Přední světlo XLC Power Beamer 5X s pěticí diod zaujme především svým neotřelým trojúhelníkovým průřezem. Ten spolu s vyšším provedením…