Poplašný titulek možná nadchne fandy komponentů Sram, Shimano či Campagnolo, ovšem nejedná se o žádný útlum výroby ze strany tohoto komponentového producenta. Firma FSA totiž naopak zase rozšířila portfolio svých výrobků a zdá se, že tomu nebude dlouho, kdy budeme moci kromě rámu a vidlice obléknout téměř celý bike nebo silničku do komponentů s třípísmenným logem.
Pro příští sezonu totiž FSA vypustilo do světa hydraulické kotoučové brzdy, a to dokonce hned ve dvou modifikacích. Dražší a lehčí magneziová verze s karbonovou páčkou se jmenuje příznačně K-Force a levnější duralový model v bytelnějším provedení pro trail ježdění patří do skupiny takto pojmutých komponentů, tudíž se jmenuje Afterburner. Obě brzdy vypadají téměř stejně a zdá se, že si výrobce vzal od každého konkurenta něco, tedy spíše spojil to nejlepší, co nabízí konkurence, v jeden funkční celek. Měli jsme možnost krátce otestovat model Afterburner nasazený na trail biku A-Gang Cult a tato dvojice si opravdu notovala.
Tělo páky s dělenou objímkou nese integrovanou vyrovnávací nádobku na vnitřní straně směrem k řídítkům, vybavenou jedním odvzdušňovacím otvorem. Přestože má páka flip-flop design a lze ji použít na obě strany řídítek, pro odvzdušnění bude třeba ji na řídítkách přetočit. Systém odvzdušnění je stejný jako u brzd Avid, protože druhý otvor je v třmenu umístěn uvnitř banjo objímky hadičky a je rovněž zaslepen červíkem na Torx klíč. Náplní je minerální olej a bonbónkem je to, že zadní hadice je vyrobena z materiálu odolávajícímu vyšším tlakům, čímž by se mělo eliminovat možné propružování při brzdění, a tudíž by neměl být projev na páce nijak zkreslený a obě brzdy by měly působit na páce i funkčně zcela vyrovnaně. Hadice jsou odlišené barvou loga, kdy stříbrné patří přední a zlaté tvrdší zadní hadici. Brzdy disponují regulací vzdálenosti páčky od řídítek jednoduše přístupným kolečkem a možností nastavení bodu kontaktu destiček s kotoučem integrovaným kolečkem. Jednodílný třmen má velký průměr pístků a používá rozměrově shodné semimetalické destičky s brzdami Shimano Deore XT a XTR, zajištěné shora vkládanou pružinkou a šroubovanou závlačkou.
Brzdy na testovacím kole už byly řádně zajeté a majitel je zkombinoval s kotouči Shimano XTR. Tato kombinace nabídla velice přesnou odezvu na páce, kterou bychom přirovnali k brzdám Formula. Kontakt destiček s kotoučem je jasně čitelný a síla se na tvarově příjemně vyvedené páčce dobře dávkuje. Rozsah regulace kontaktu destiček byl znatelný v řádu 20-30% chodu páčky, což je poměrně dost, vzhledem k pouhým několika otáčkám regulačního kolečka. To sice nenabídne kvůli utopenému provedení tak dobrou ovladatelnost, ale zase netrčí nevzhledně ven z těla páky. Nastavení páčky do zažité pozice pak nabídlo velice rychlé osvojení si ovládání dobře čitelné brzdy. Zatímco v nízké rychlosti působila brzda jako ostřejší kotva, podobně jako třeba modely Avid, při běžné rychlosti nad 30 km/h byl výkon sice ostrý, ale velice plynulý a brzda nebyla tak jedovatá. První ostrý dojem při osahávání tedy trochu klame, ale na nějaké poskakování na místě je brzda hodně ostrá. Naopak pro jízdu je velice dobře dávkovatelná a po pár stech metrech nebyl problém zkusit dostat bike v rychlosti na přední, aniž bychom se báli, že nás to kopne, nebo že brzda předvede něco nečekaného. Plynulost, dobré dávkování, čitelná odezva a velice příjemný výkon, někde mezi známými stálicemi Avid a Formula. FSA je tak trochu ostřejší Formula RX nebo na páce lépe dávkovatelná Shimano XTR či méně jedovatý a přesněji modulovatelný starý model Avid Elixir 5. Za nás tedy spokojenost, alespoň podle prvních dojmů.
Hmotnost brzdy je ohlášena na 345 gramů přední, přičemž K-Force by měla být ještě o 40 gramů lehčí. Cena je přibližně 450 Eur za sadu brzd Afterburner a 690 Eur za K-Force.
(už)
Přední světlo XLC Power Beamer 5X s pěticí diod zaujme především svým neotřelým trojúhelníkovým průřezem. Ten spolu s vyšším provedením…
Asi to také znáte. Jedete si poklidně lesem, taková příjemná jízda. A najednou ten hnusnej zvuk. Ozve se syčení a zadní nebo přední kolo…