Je libo posed vzad?
Naladit na kole vhodný posed je občas alchymie, a není divu, že se správným posedem a metodikou jeho určení zabývá stále víc odborných firem. Jejich programy pak mohou využít zákazníci specializovaných fit studií, kde jim za nemalý peníz doporučí snížení či zvýšení pozice řídítek, jinou délku představce nebo pozici sedla.
Zkušený jezdec, nebo i ten nezkušený, který už má tak nějak navyklý svůj posed, může se změnou kola často řešit problém, že potřebuje lehkou úpravu posedu, aby byl blíže svému navyklému ideálu. Délek a sklonů představců je dnes opravdu mnoho, ovšem u sedlovek to tak divoké není. Tedy s ohledem na dostupnost počtu variant. Každopádně při potřebě přesunu sedla výrazně vzad jsou dvě možnosti, buď postačí stávající sedlovka, například s přímým zámkem a v ní sedlo vysuneme až na maximum dozadu, nebo bude třeba přistoupit k výměně za model se zadním ofsetem, tedy hokejku. V tomto případě nebude nutné ližiny sedla tolik namáhat extrémním posunem, ale může jim zůstat jejich pozice ideální pro tlumení rázů, případně lze zkombinovat jak posun sedla, tak ofset, a dostat tudíž posed dozadu velmi výrazně.
Karbonová sedlovka FSA K-Force SB 32 díky vyosení nabídne přesun posedu dozadu až o 32,5 mm proti ose sedlovky. Samotný zámek sedla přitom spoléhá na minimalistickou spodní duralovou kolébku a dvě horní duralová ramena. Ta se stahují dvojicí imbusů zapuštěných do těla sedovky, které je vyrobeno z nepřerušeného vlákna. Tudíž tělo sedlovky plynule přechází v horní dozadu vyosený nosník bez jakéhokoli přechodu či napojení. Zámek je určen standardním 7mm sedlovým ližinám, ale i oválným 9mm ližinám na výšku a díky dvojici šroubů lze sklon sedla dokonale přesně nastavit. Bezpečné uchycení sedlovky v rámu je jasně vyznačeno ryskou, která přikazuje zasunout sto milimetrů. Konec je vybaven hliníkovou vložkou pro uchycení baterie sady Di2, přestože výrobce píše, že průměr 27,2 mm v délce 350 mm není s Di2 kompatibilní. Ten námi testovaný kousek kompatibilní byl. Dodává se ovšem také délka 400 mm a obě verze i v průměru 31,6 mm. Hmotnost testované 350mm verze průměru 27,2 byla 217 gramů. Testovaný model nabídl díky průměru velice slušnou absorpci rázů, navíc podpořenou výraznější zadní pozicí sedla. To v ližinách drželo spolehlivě, a jak jsme již zmínili, nastavení jeho sklonu bylo bezchybné. Každé pohodlí ovšem něco stojí, a pokud tedy hodláte svůj posed situovat hodně dozadu, za tento kousek zaplatíte něco kolem čtyř tisíc korun. Pokud byste ovšem cítili, že nepotřebujete mít sedlo tak vzadu, výrobce nabízí i model SB-25, tedy s ofsetem 25 mm proti ose sedlovky, který je zhruba o tisícovku levnější.
(už)
Model Impec švýcarské značky BMC byl již v minulosti výjimečný, a to jak svými parametry, tak i technologií výroby s naprosto atypickými…
Domácí značka 4EVER je první a zatím jedinou, kdo se rozhodl představit svoje kolo s elektronickým řazením Shimano XTR Di2 a přestože se…