Model Impec švýcarské značky BMC byl již v minulosti výjimečný, a to jak svými parametry, tak i technologií výroby s naprosto atypickými rámovými spojkami, umožňujícími čistě strojovou výrobu. BMC však představilo Impec nové generace, a byť jde zatím pouze o koncept, tak současně jasně naznačuje, jakým směrem by se mohl do budoucna ubírat vývoj. Sice je více než nepravděpodobné, aby se podobné kolo dostalo v dohledné době do sériové výroby, některé konstrukční prvky jsou však určitě použitelné v praxi. Navíc by měl být BMC Impec Concept nejaerodynamičtějším kolem na světě!
Základem konceptu se stal striktně aerodynamicky tvarovaný rám, u něhož slovo „integrace“, v posledních letech tak populární, nabývá zcela nových rozměrů. K nejdůležitějším prvkům patří letmo, tedy jednostranně uložené přední i zadní kolo, s dokonale kapotovaným začleněním obou třmenů kotoučových brzd. Inspirace závodními vozy, primárně tedy F1, je jasně čitelná nejen u štěrbin, jimiž se přivádí vzduch pro chlazení brzd, ale především z konstrukce představce a sedlovky. Velmi úzké zdvojené nosníky řídítek a sedla totiž připomínají stavitelné spoilery formulí, a byť zde byl požadavek na co nejdokonalejší obtékání vzduchu, současně použitá konstrukce nabídne vysokou tuhost při záběru. Provedení hlavy rámu dává vzpomenout první aerodynamické kreace legendární značky Lotus, přičemž tvarový přechod vidlice a jejího sloupku do rámu je dokonalý, a to nejen aerodynamicky, ale především esteticky.
Jednou z hlavních myšlenek konceptu je zakomponování systému pohonu i změny převodu do rámu, tedy do nosné části jednostranné zadní stavby. Řetěz zde nehledejme, namísto něj je použitý ozubený řemen, podobný, jaký najdeme například v rozvodech motoru automobilu. Ve šlapacím středu je pak integrována převodovka, která může být eventuálně nahrazena elektromotorem. Dané kolo nesplňuje limity UCI, tak proč si ještě nepomoci elektropohonem? Obrovský profil spodní trubky umožňuje integraci buďto akumulátoru, případně speciálně tvarované láhve s pitím, která dokonale splyne s tvarem rámu. Z dalších zajímavostí, jimiž je Impec Concept doslova nabitý, zaslouží zmínku například integrace hustilky, montpák a multiklíče do útrob sedlové trubky nebo stylisticky dokonale čisté zakomponování multifunkčního computeru do středové části řídítek.
Nevšední je také tvarové začlenění brzdových a řadicích pák do tvaru řídítek, která se dají výškově nastavovat po přidání originálních insertů. Naopak stažení sedlovky v rámu je snad jediným místem, které bychom označili za soudobou klasiku. Ovšem sedlo je již opět atyp, navržený pouze pro kombinaci se zámkem sedlovky Impec Concept. Z výbojových dílen BMC pochází také karbonové kliky nebo naprosto fantastická celokarbonová kola s atypicky širokými plochými dráty. Zajímavostí je ale třeba i absence omotávky na řídítkách, jež je nahrazena elastickými inserty.
Silniční aero-koncept švýcarské značky je tedy zatím pouhým namlsáním, ale i tak si myslíme, že řada jeho řešení by byla již nyní použitelná. Zvlášť pokud by se ještě trochu popustila uzda limitům UCI. Jsme tedy o to více zvědavi, jak bude topmodel Impec vypadat v sériové podobě.
(kad)
Domácí značka 4EVER je první a zatím jedinou, kdo se rozhodl představit svoje kolo s elektronickým řazením Shimano XTR Di2 a přestože se…
V případě nejzásadnějších komponentových novinek pro příští sezónu se už nějakou dobu vše točí okolo elektronické bikové sady Shimano XTR…