Víte co mají společného švýcarské hodinky a švýcarský nůž? Preciznost a funkčnost, a přesně to inspirovalo tvůrce elektrokol Voltitude, která mimochodem pocházejí právě ze Švýcarska a rodí se na břehu Ženevského jezera. Zakladatel společnosti s teprve tříletou tradicí přenesl své zkušenosti z výroby švýcarských hodinek do jiného segmentu a vzniklo tak elektrokolo inspirované skútrem, nebo spíš skútr inspirovaný elektrokolem.
Zní to trochu zmateně, ale Voltitude V1 je elektrokolo snoubící v sobě jak praktičnost skútru, tedy nízko posazené těžiště, malé rozměry, hmotnost soustředěná co nejníže, s výhodami elektrokol. Tedy nízké náklady na provoz, ekologičnost, minimální hluk a nižší hmotnost než u skútrů.To vše navíc korunuje možnost složit celé elektrokolo během vteřiny do malého kompaktního balíku a uložit jej do kufru auta nebo kamkoliv. Tedy pokud zvednete dvacet devět a půl kilogramu nad hlavu třeba ve vlaku. Výrobce se chlubí právě tím, že jde o nejrychleji složitelné kolo na světě. Navíc, i ve složeném stavu může majitel kolo tlačit vedle sebe, protože pojede a může i zatáčet.
Voltitude je sestaveno z hliníkových dílů s anodizovaným povrchem pospojovaných speciálními čepy, kvůli složení. Motor je středové koncepce s klikami a je zakrytovaný plastovou kapotáží, která ukrývá i baterii za sedlovkou. Samotné zpřevodování na zadní kolo je řešeno přes sedmirychlostní náboj Shimano Nexus, ovládaný otočnou rukojetí z řídítek. Aktivace motoru přitom funguje stejně jako u elektrokola roztočením klik a sensor uvnitř snímá tlak jezdce na pedály a podle toho mu dávkuje míru asistence motoru. Maximální rychlost odpovídá předpisům, takže víc jak 25 km/h kolo nepojede. Navíc v kombinaci s malým průměrem kol by to nebylo ani moc bezpečné. Obě kola ale brzdí hydraulické kotoučovky Shimano, zvolená větší šířka plášťů by měla zaručit dostatečnou bezpečnost. Celý pohon napájí Li-Ion 36V/10,4Ah, 418Wh baterie s články Panasonic, která se na plnou kapacitu nabíjí šest hodin, přičemž výrobce udává dojezd až čtyřicet kilometrů.
Voltitude V1 přitom není i přes malé rozměry nějakou hračkou, ale uveze až stokilového jezdce s výškou 148 až 192 centimetrů. Jediným omezením se tedy zdá být jen vyšší hmotnost daná konstrukcí a samozřejmě cena, která je v přepočtu téměř sto deset tisíc korun. Kdo by ovšem chtěl o něco lehčí verzi, může sáhnout po modelu Voltitude V1 Carbonesium. Ten má hlavní tělo z hliníku a magnezia, kliky a sedlovku z karbonu a díky tomu se dostává na dvacet sedm a půl kilogramu. Dvě ušetřená kila ovšem vykoupí cena, která je vyšší o téměř sedmdesát tisíc korun. Pokud byste ale po jednom z uvedených modelů zatoužili, můžete si být jisti, že si koupíte jednak kousek držící několik cen za design, ale také jedno ze stovky nejhezčích kol, která by se měla objevit v nové publikaci The Bike Book, zaměřené právě na designově nejpovedenější kousky.
(už)
Devětadvacítka s elektromotorem v zadním náboji a baterií na pozici bidonu je v kolekci domácí značky zástupcem sportovních elektrokol,…
Elektrokola jsou v terénu tak trochu ožehavým tématem, ovšem jedno jim nelze upřít, jízdu si na nich užije i člověk s minimální fyzičkou. V…