Kdysi jsme měli rubriku „Jak to vidí profík?“, kde některý ze závodníků odpovídal na zvídavé otázky ohledně jeho nastavení kola, oblíbených plášťů, tlaku v nich a dalších detailů, které mohly ostatní cyklisty inspirovat. Jelikož letošní Paris-Roubaix, tedy peklo na kostkách vyhrál Sonny Colbrelli, jezdec týmu Bahrain-Merida, přistály nám v mailu detailní informace o tom, na čem jel, jaké měl úpravy a co z různých vychytávek mu cestu k vítězství usnadnilo. Byla by škoda se o to nepodělit, protože doba pokusů s celoodpruženými silničními koly na Paris-Roubaix skončila a řada domácích silnic dokáže jezdce vyklepat podobně jako ta legendární francouzská.
Letošní ročník (2021) se jel po téměř dvaceti letech slušného počasí zase za deště, takže nechybělo bláto a celé to tudíž bylo o dost těžší jak pro jezdce, tak pro kola. Z celkových 257,7 kilometrů se jelo 55 kilometrů po kočičích hlavách, navíc v dešti. Colbrelli přitom nezvolil žádný speciální model s extra schopnostmi pohlcování rázů a vibrací, ale závod absolvoval na kole Merida Reacto, tedy silničce s aerodynamickým rámem, kterou mu mechanici vylepšili několika praktickými vychytávkami.
Nepoužil nízké ráfky pro lepší tlumení, ale vsadil na kola Vision Metron 55 vhodná pro vyšší rychlosti díky aerodynamickému profilu ráfků. Tuhost kol výrazně vykompenzoval obutím plášťů Continental GP5000S TR, tedy bezdušovým provedením, navíc v šířce 32 milimetrů a s protidefektovým tmelem uvnitř. To mu umožnilo jet na nižším tlaku s lepším tlumením, aniž by se zároveň obával defektu nebo měl horší valivý odpor. Když porovnáme tlak v dušových pětadvacítkách kolem 110 PSI a maximálku 73 PSI pro bezdušový Continental, je jasné, že toto byl jeden ze zásadních prvků pro navýšení komfortu i adheze. Tím dalším bylo použití řídítek FSA K-Force Compact Carbon v kombinaci s hliníkovým představcem ACR. Kruhový profil horní úchopové části řídítek totiž nabídl mnohem lepší tlumení než týmem běžně používaná kombo řídítka FSA Metron 5D s plochou úchopovou částí a jednodílným provedením s představcem. Každý detail se prostě počítá, takže mechanici na horní část řídítek ještě instalovali dvojitou vrstvu omotávky Prologo, aby zde bylo tlumení pohodlnější, zatímco od pák dolů už byla jen jedna vrstva. Převody použil Sonny kazetu 11-25 a kliky 54/42 s elektronickým řazením Dura-Ace Di2 a ponechal si i oblíbené sedlo Prologo Nago C3. Ve výsledku tedy jen minimum úprav na kole, které absolvovalo to nejhorší, co lze na silničce jet. To vlastně není pro Reacto vůbec špatná vizitka, co říkáte? Reacto sice na první pohled působí dojmem tvrdého aerodynamického závodního modelu, ovšem díky nízko posazeným sedlovým vzpěrám a speciální profilaci sedlové trubky si vysloužilo celou řadu pochvalných uznání za celkový komfort, tedy i proto to byla jasná Colbrelliho volba, vylepšená jen několika výše zmíněnými drobnostmi, jimiž se můžete inspirovat pro navýšení pohodlí i u
svého stroje.
(už)
Únik na kole. Ať už od civilizace, všednodennosti, shonu nebo mainstreamu, to všechno v sobě spojuje stylová Scape kolekce brašen…
Protidefektové vložky do bezdušových plášťů se v posledních letech staly samozřejmostí pro ty, kdo chtějí vozit lehčí pláště bez speciálně…