Volba brzdového obložení může záležet čistě na preferencích nebo peněžence jezdce, ale pokud brzdíte dlouze, jste těžší, jezdíte za mokra, nebo naopak potřebujete o brzdy pouze brknout, abyste zpomalili vašich vyšvihaných sedmdesát kilo, rozhodně nebudete ani v jednom či druhém případě vozit stejné destičky. Můžete, jistě, ale těžko vytěžíte z výkonu brzd maximum.
Mám metrák, a přestože si libuji spíše v „digitálním“ projevu brzd on/off, nechci měnit organické destičky každou chvíli jen proto, že jsem jezdil víc za mokra a v delších sjezdech, než by pro ně bylo zdrávo. Dávám tedy přednost sintrovaným destičkám, byť moje Magury fungují na první „ťuknutí“ do páky o něco ostřeji s jejich organickými originály. Na týden v italském Finale Ligure jsem letos nechal vpředu čtyřpístkové sintry GoldFren, ovšem dozadu putovaly na dvojpístek semimetalické destičky Jagwire Elite Cooling s chladicími vnějšími žebry. Jagwire má několik úrovní brzdového obložení a tato řada patří k tomu nejlepšímu, co nabízí. Tomu odpovídá i cena 650 korun za destičky na jednu brzdu. Jejich základem je hliníkový plech s vnějšími žebry vyvedenými na obě strany, navíc s horní zubatou plochou, kdy zuby levé a pravé destičky do sebe zapadají, aby se o sebe neopřely a nezabránily tak tomu hlavnímu, dosednutí destiček na kotouč. V tomto hliníkovém plechu je grafenová destička se samotným semimetalickým brzdovým obložením. Je tenká, stejně jako hliníkový plech, aby vše mělo standardní celkovou 4mm tloušťku, z níž víc jak dva milimetry připadají na samotné obložení.
Montáž destiček je snadná, vše pasuje shora, a jelikož Magura nemá rozpěrnou pružinku, dosednou destičky na pístky, kde je jistí magnet. Tady byl cítit prvotní rozdíl proti originálu, jehož ocelový plech přece jen drží na magnetu silněji, ale v terénu se to nakonec i přes počáteční obavy neprojevilo nějakým nechtěným rezonováním destiček ve třmenu. U brzd s rozpěrnou pružinkou mezi destičkami to pak nehrozí vůbec.
Co se týká brzdného výkonu, výrobce tenhle typ označuje jako Ultimate Performance, takže očekávání byla velká. Nástup účinku byl u studeného kotouče poměrně jasný, byť organické originály od Magury byly v tomhle o něco jedovatější a dostaly zadek do smyku s menší silou na brzdové páce. V delších sjezdech ale Jagwire nijak neztrácel na výkonu, který byl poměrně konstantní a paradoxně po táhlém sjezdu a pauze chtěly destičky jen brnknout o páku, aby se lehce zahřály a výkon byl zase plný. Chlazení a odvod tepla od kotouče tedy funguje a destičky pracovaly nejlépe v lehce zahřátém stavu, místo aby s teplem ztrácely na výkonu. Dokonce příjemně překvapily i za mokra, kde nedošlo k žádné ztrátě výkonu, naopak se lehce zvýšila ostrost účinku. Proti sintrovaným destičkám byl projev na kotouči hladší a jemnější, nedocházelo k typickému ostrému „počítání“ děr v kotouči, což dobře zajetý sintr umí. Co ale překvapilo nejvíc, byla výdrž destiček, protože sedm dní ježdění z kopce odnesla jen polovina výšky brzdového obložení, což je slušné a většinou tohle zvládne sintr, zatímco organika už se dávno poroučí. Být každý den mokro a bláto, bylo by to asi výraznější, ale za konstantní výkon, rychlý nástup i za studena a celkovou odolnost musím testované Jagwiry pochválit.
Když jsem se dal do řeči se švédským enduro jezdcem, který každý den leštil svůj bike Canyon na sadě XTR, daroval mi sintrované destičky Shimano s tím, že on by je vyhodil, protože vozí kvůli okamžitému ostrému účinku jen organiku. Jagwire v semimetalickém provedení s chladičem by tak mohl být ideální kompromisní řešení pro okamžitý, ale konstantní výkon a delší životnost.
(už)
Hydratace se SiS Britský výrobce sportovní výživy SiS (Science in Sport) podporuje celou řadu sportovců a národních týmů, takže…
Nabídka sportovní výživy italské značky Enervit je opravdu hodně široká a v její řadě C2:1 přibyly zase nějaké novinky. Označení C2:1…