LOOK2021_4
gravel

katalog_elektrokola

logo_katalog_detska_kola

deluxepoutak

Nabídky maloobchodů

Navigace

RSS exporty sekce

Zprávy

Partneři

Související články

Článek

Author_pruh_leden_2021.jpg

Jak chránit svaly před namožením

JAK CHRÁNIT SVALY PŘED POŠKOZUJÍCÍM NAMOŽENÍM

 

Svalové bolesti spojené s namožením svalů se často a chybně připisují působení kyseliny mléčné. Namožení svalů vzniká důsledkem intenzivní činnosti, při níž sice někdy roste i koncentrace kyseliny mléčné, ale jen jako průvodní jev. Co za namožením svalů stojí a jak si můžete pomoci?

 

Bolest svalů (namožení, svalová horečka) následuje často po nezvyklém cvičení (netradiční zapojování svalových partií) nebo po velké intenzivní námaze, často umocněné ještě tím, že následuje po dlouhé tréninkové pauze. Příčinou bolestivosti a namožení svalů jsou malé mikrotrhlinky či drobná mikrotraumata unaveného svalu a pojivových tkání, které vznikají jako přímý důsledek otřesů svalů nebo extrémní (neobvyklé) námahy. Toto poškození svalových vláken umocňuje ještě únava svalů, které (jsou-li bez energetických zásob) jsou náchylnější ke zranění a poškození.

 

Jak předcházet namožení svalů

Protože víme, že namožení svalů je důsledkem drobných svalových poranění, je určitě vhodné těmto stavům předcházet a namožení svalů minimalizovat. Jen tak se vyhnete možným vážnějším svalovým komplikacím v budoucnu.

 

Namožení svalů je možné předcházet více způsoby:

1) Dbejte na to, aby měly svaly dostatek dobře dostupné energie ze sacharidů. Díky tomu budou odolnější proti poškození a zranění. Jak toho dosáhnout?

  • Dbejte na kvalitní regeneraci doplňující vyčerpané zásoby sacharidů ve svalech, které zde jsou uloženy ve formě svalového glykogenu. Nejintenzivnější průběh regenerace je hned po výkonu, ale její dopad je stěžejní pro další sportovní výkon. Pomůže vám regenerační nápoj vypitý do 30 minut po sportu, který doplní kromě energie i aminokyseliny pro svalová vlákna a také vitaminy pro energetický metabolismus.
  • Důležité je i průběžné doplňování energie během výkonu, kdy se vhodně zvolená sportovní výživa (iontový nápoj, energetické gely) vstřebává téměř okamžitě a tím i dodává rychle dostupnou energii svalům.

2) Používejte sportovní kompresní oblečení, v tomto případě nejlépe cílenou kompresi (např. Extreme řadu od Royal Bay).

  • Snížíte tak otřesy svalů a tím omezíte vznik zbytečných mikrotrhlinek.
  • Vhodně stáhnete a stabilizujete sval.

V obou výše uvedených případech pomůžete rychlejší regeneraci po výkonu, protože:

  • Sval bez zbytečných mikrotraumat rychleji regeneruje.
  • Sval, který se z energie nevyždímal úplně na dno, také rychleji regeneruje.

3) Vhodně si plánujte tréninky. Ze zkušeností jistě víte, jaké typy tréninků mohou přinášet riziko namožení svalů. Zkuste mu předcházet tím, že na tento typ zátěže budete sval připravovat postupně, například:

  • Více se zaměřit na      seběhy v týdnech před vysokohorským běžeckým soustředěním, kde vás      čeká hodně seběhů a s nimi spojené svalové namožení.
  • Svaly jsou hodně      namožené po posilovacím tréninku absolvovaném po delší tréninkové pauze.      Je proto vhodné posilovací tréninky volit nejdříve kratší, s nízkou      intenzitou a svaly na vyšší zátěž připravovat postupně.

 

Seriál Sportuje lépe pojmenovává problémy a procesy, které souvisejí s růstem výkonnosti a podstatou fungování lidského organizmu při sportu. Jeho cílem je, aby se vám sportovalo lépe.

Výživový seriál vychází ze zásad projektu Sportujlepe.cz, jehož realizátorem je společnost VITAR Sport, oficiální distributor značky Enervit a Royal Bay v ČR.

 

 

 

datum: 31.10.21 - kategorie: Strava
id

id

id

id

merida.gif merida.gif merida.gif merida
Copyright (C) 2012 Cykloservis. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu vydavatele časopisu Cykloservis zakázáno.
Provozovatel webu: cyklo@volny.cz | webdesign