V segmentu malých semiskládacích cargo kol a elektrokol je značka Tern tím, kdo neustále inovuje a nastavuje nové trendy. I když by se zdálo, že už není důvod a prostor, kam některé modely posouvat, nakonec se zase najde. Vylepšení se dočkal malý nákladní model Tern HSD, jenž dostal nový rám a o deset kilogramů větší nosnost, než měl v současném provedení.
Trocha robustnosti
Zásadní změnou u náklaďáku na dvacítkových kolech je provedení přechodu přední části rámu do zadní stavby, kdy byl sice zachován dostatek prostoru pro komfortní nastupování, ale jednoduché provedení partie nad motorem načerpalo inspiraci od většího sourozence GSD. Spodní rámová trubka je tudíž nově propojená dvěma vzpěrami obdélníkového průřezu až na zadní stavbu. Vzpěry obcházející sedlovou trubku jsou k ní ale rovněž navařené, takže došlo k propojení spodní a sedlové trubky i sedlových vzpěr. Jestliže měl současný, trochu méně robustněji vyhlížející, rám celkovou nosnost 170 kilogramů (kolo+jezdec+náklad), nová verze má o deset víc. Hlavová partie získala novou konstrukcí o 15 % vyšší pevnost, ta kolem středového pouzdra pak dokonce o 39 % víc. Proč to? Jednoduše nosnost, bezpečnost, odolnost a také eliminace jakýchkoli nežádoucích kroucení při plném zatížení. Zadní nosič totiž uveze až osmdesát kilogramů, takže na kole mohou jet i dva dospělí nebo prostě uvezete velký náklad. Ten může být samozřejmě i na předním dodatečně montovaném nosiči v úchytech na hlavové trubce, tam kolo zvládne dvacet kilogramů.
Pohon obstarává motor Bosch Performance, jenž je samozřejmě ve Smart provedení, takže si lze přes aplikace přizpůsobit parametry výkonu a využívat všechny možnosti aplikace Bosch. Elektronický zámek systému pak funguje při odchodu od kola s displejem v kapse, ale nechybí ani integrovaný mechanický zámek. Vybrané modely (S-Class) budou mít kromě řemenového pohonu Gates a vícerychlostního náboje Enviolo také alarm pro případ nedovolené manipulace s kolem, a pokud dojde ke krádeži, nechybí ani GPS vyhledávání. Napájení 545Wh baterií by mělo zajistit dostatečný dojezd, nabíjecí konektor je pak komfortně přístupný na horní trubce před hlavou. Nechybí samozřejmě skládací komplet sloupku představce a jednoduše nastavitelná řídítka s dvojicí pák pro naladění jejich výšky i předozadní pozice. Kolo by tak mělo plně vyhovovat uživatelům s výškou v rozmezí 150 až 195 centimetrů, což s ohledem na vlastní praktické zkušenosti s koly Tern a jejich variabilním nastavením můžeme potvrdit a jezdec rozhodně nebude trpět diskomfortem. Odpružená vidlice Suntour se 70mm zdvihem mu navíc pohodlí ještě přidá, v kombinaci s předním nosičem je to ve městě na kostkách víc než nutný doplněk.
Svými rozměry pak HSD patří k nejmenším nákladním elektrokolům, na délku má maximálně 165 centimetrů a se složeným představcem pak 87 centimetrů na výšku. Pro parkování v bytě nebo převoz ve výtahu slouží stojky na zadním nosiči a blatníku, takže opravdu nezabere moc místa. Hmotnost těsně pod 28 kilogramů odpovídá robustnosti konstrukce, ale když chcete vozit těžký náklad, je bezpečnost a odolnost na prvním místě, navíc to není zase tak moc, ve srovnání s běžnými elektrokoly v podstatě standard. Pětici modelů rozlišuje především řemenový či řetězový převod, tedy vícerychlostní zadní náboj nebo kazeta. Rovněž je pro větší komfort k dispozici kromě klasické i odpružená sedlovka, takže záleží na preferencích a stavu konta. Přece jen se cena pohybuje na hodnotách staršího ojetého auta (HSD S00 = 144 990 Kč), ale pořízení nákladního elektrokola Tern je v podstatě koupě dalšího „auta“ do rodiny, protože hlavním účelem je právě nahrazení auta tam, kde chybí parkování, hrozí hustý provoz a kolo je tak rychlým každodenním řešením pohybu ve městě a okolí.
(už)
V kolekci značky Pells je jméno Tarpan historickou stálicí, a zatímco v přírodě patřilo před jeho vyhubením divokému evropskému koni,…
Každý silničář ví, že potřebuje nastavit brzdové páky naprosto do totožné polohy. Metody k tomu jsou různé. Někdo má "dobré oko, někdo si…