V posledním dílu naší rubriky jsme sice chystali kolo na závod Tisíc mil, ale předtím jsme dva díly věnovali montáži hlavového složení a vidlice, kde bylo také nutné nainstalovat do vidlice rozpěrku, tedy ježka. K tomu se nyní vrátíme podrobněji, protože tahle zdánlivá maličkost může mít zásadní vliv na případnou vůli v hlavovém složení.
Rozpěrka totiž umožňuje stáhnout všechny součásti hlavového složení, tedy kónusy, ložiska, podložky i představec proti sobě a tak vymezit vůli. Pokud by ježek ve sloupku vidlice nedržel, mohlo by se časem stát, že se hlavové složení povolí a my pak nebudeme schopni jej dotáhnout. Ať už to bude kvůli nechtěnému vyjíždění ježka směrem nahoru při dotahování nebo strženým závitem v něm, není problém jej nahradit novým.
Začneme standardním provedením pro ocelové či hliníkové sloupky vidlice, které je tvořeno středovou trubičkou se závitem a dvěma plechovými hvězdicemi, které tato trubička spojuje. Pokud máme ve sloupku poškozeného ježka a vyjíždí nahoru, můžeme jej postupným přidáváním podložek pod víčko představce dotahováním šroubu vytáhnout směrem nahoru. Když to nejde, lze jej vyrazit delší tyčkou skrz sloupek vidlice ven směrem dolů. Jestli si nechceme sloupek zbytečně poškrábat, ať už z jakéhokoliv důvodu, můžeme ježka srazit jen o pár centimetrů níž a nad něj narazit nového.
Dejme tomu, že máme nový a patřičně na délku upravený sloupek vidlice a chceme narážet nového ježka. Ideální je k tomu použít narážeč 1, který jednak drží ježka, ale také umí vše udržet v ose sloupku, abychom ježka nenaráželi křivě. Takto stačí jen nasadit ježka na trn narážeče a úderem kladiva 2 jej postupně narazit až na doraz, který je přednastaven na narážeči.
Pokud narážeč doraz nemá, musíme postupně kontrolovat hloubku zaražení, aby ježek nebyl ve sloupku hlouběji než deset až patnáct milimetrů. Pokud narážeč nemáme, použijeme delší šroub M6, kterým nahradíme originální od hlavového složení, ježka posadíme na sloupek vidlice 3 a úderem kladiva jej zarazíme.
Tady ovšem bude ideální, pokud nám někdo šroub přidrží kleštěmi, aby nám i s ježkem při prvním nepřesném úderu neodletěl. Navíc je zde riziko, že ježka nezarazíme do sloupku rovně 4 a bude nutné šikmými údery do šroubu korigovat jeho pozici. Většinou to končí ježkem zaraženým dost hluboko a ohnutým šroubem, aniž by výsledná pozice závitu ježka byla přesně uprostřed sloupku.
Pokud se nám to ale povede, ať už s narážečem nebo bez něho, měl by být šroub ježka přesně uprostřed sloupku vidlice 5, aby pak víčko představce sedělo přesně a netáhlo někam ke straně.
Hloubka zaražení je pak zmiňovaných deset až patnáct milimetrů 6, protože níž už by nám nemusela stačit délka originálního šroubu pro finální stažení hlavového složení. Lze jej sice nahradit delším, ale je to zbytečných pár gramů navíc.
Takto máme klasického ježka nainstalovaného, ovšem co v případě vidlic s karbonovým sloupkem? Na sjezdová kola se občas používá namísto ježka dlouhá trubička se závitem a šroub, protažené v celé délce sloupku vidlice, takže se trubička zapřela o jeho spodní konec. To ale u karbonových vidlic bez spodního otvoru nelze použít, proto se používá jakási variace na rozpěrný klín, v podstatě imitující klasického ježka, ale bez ostrých hran a s možností dotažení skrz víčko představce či po jeho sejmutí. Ne každé takové provedení drží tak pevně jako klasický ježek v hliníkovém sloupku a existuje několik provedení. Některá dosednou přesně na hranu sloupku vidlice a velkým imbusem se dotáhne jejich šroub, jenž je dutý a má uvnitř závit pro standardní M6 imbusový šroub víčka hlavového složení. Tato provedení vyžadují vyšší přesah představce přes sloupek vidlice, aby se o ně víčko nezapřelo. Zajímavým řešením je to námi instalované od FSA, které má kratší rozporku 7 a stahovací šroub na 5mm imbus, ovšem ne dutý, ale jen zapuštěný do vnitřního klínu se závitem z vnějšku.
V tomto případě stačí nasunout tenhle komplet do sloupku vidlice horním koncem asi centimetr pod jeho okraj a dotáhnout 5mm imbusovým klíčem 8.
Tím je v podstatě hotovo a můžeme nasadit vidlici do rámu a pak podložky i představec, který se pak stahuje dolů víčkem, které má tubus se závitem 9, kterým se přitáhne na závit rozporky.
To provedeme 6mm imbusovým klíčem, který zapadne přesně do otvoru ve víčku 10. Takto dotáhneme hlavové složení a stačí už jen zajistit představec dotažením jeho šroubů. Pokud by rozpěrka ve vidlici nedržela, stačí ji povolit a zase dotáhnout 5mm imbusem skrz otvor ve víčku. Nám ale držela spolehlivě.
(už)
Pakliže patříme mezi uživatele bezdušových plášťů, musíme se chtě nechtě smířit s tím, že s nimi vedle nesporných pozitiv souvisí také pár…
Výhodnější, ekonomičtější, ekologičtější a celkově zajímavější než litrové nebo pětilitrové řešení. Dává větší smysl a pohodlí ekonomickému…