Cylistika je nesmírně zajímavá nejen ve své moderní podobě, ale i v podobě historické. A to nejen v oblasti sportovní a mnohdy doslova heroických výkonů tehdejších "bicyklistů", ale především v oblasti techniky. Na jednu stranu již více jak sto let zůstává kolo v nezměněné podobě, tedy rám s klasickým trojúhelníkem, ale na stranu druhou prochází úžasným vývojem. Podívejme se tedy v naší nové rubrice na kolo a cyklisty z dob dávno minulých.
I když začátky cyklistiky jsou spojovány převážně s baronem Karlem Friedrichem Draisem, dvoukolý dopravní prstředek se objevoval pravděpodobně již dříve. Například v Egyptě, V Luxoru byla nalezena kresba jakéhosi běhacího stroje. Podobného, jaký vynalezl Drais. Další kresba byla nalezena v hrobce Tutanchamóna. Nelze zapomenout ani na nákresy Leonarda da Vinciho. Koncem 18. století vynalezl šlechtic de Sivrac "celiferu". Dvě kola připevněná na dřevěném rámu. A konečně v roce 1818 si Drais dal patentovat velociped. Jezdec seděl na dřevěném rámu, hrudí se opíral o opěrku, odrážel se nohama a ojí kolo řídil. Jeho vynález nevzbudil příliš pozornosti. Lidé z něj nijak neomdlévali úžasem. Málo známou skutečností je, že jeho vynález kola byl spojen se špatnou úrodou ovsa v roce 1812. Drais začal přemýšlet o tom, čím nahradit koně - tehdejší dopravní prostředek. Drais zemřel v chudobě ve věku 66 let.
Proč bychom měli pořád hlídat délku řetězu a často utrácet za nový, který se ale opět stejně rychle vytahá, když existuje mnohem lepší,…
Kdo viděl děsivý pád Jense Voigta v 16. etapě letošní Tour de France, asi na něj jen tak nezapomene. Já také ne. Viděl jsem ho v přímém…