Proč bychom měli pořád hlídat délku řetězu a často utrácet za nový, který se ale opět stejně rychle vytahá, když existuje mnohem lepší, trvanlivější, lehčí a hlavně odolnější řešení? Auta i motorky i s těmi nejsilnějšími motory již dávno spoléhají na řemenový pohon, proč by tedy nemohla kola?
Mohou, dnes již ano. Americká značka Gates, která už od roku 1911 vyrábí motorové řemeny a mezi jejíž zákazníky patří značky jako BMW, Harley Davidson či Bombardier, představila svou verzi řemenového pohonu pro jízdní kola, určený primárně pro horská kola.
Systém je založen na řemenu Carbon Drive na bázi karbonových vláken, jenž je vyroben stejnou technologií, jako řemeny stopadesátikoňových motocyklů či motorů dragsterů. Na rozdíl od těch nejodolnějších klasických řetězů vydrží Carbon Drive minimálně třikrát déle.
Řemen váží pouhých 80 gramů, což je více než třikrát méně, než váží nejlehčí bikové řetězy a celý systém má hmotnost 240 gramů. Převodník a pastorek mají mezi jednotlivými zuby otvory Mud Ports pro vytlačení bláta či sněhu z ozubení, takže systém je použitelný i v náročných podmínkách. Navíc není třeba jej jakkoli mazat, takže zákazník dostane bezúdržbový systém, který funguje za všech podmínek. A hlavně - systém je zcela tichý. Takže co brání jeho masovému rozšíření?
Je to prozatímní nemožnost přehazovat a změnu převodů je tak nutné řešit na úrovni převodovek integrovaných buď do zadního náboje, nebo do rámu. Ovšem převodovky dnes nabízí 8 – 14 převodů, což se tradičním 27 převodům u systému 3 x 9 či 20 variacím u systému 2 x 10 nevyrovná. Takže zájemci o závodní nasazení při XC, kde je rozptyl používaných převodů obrovský, si zatím budou muset počkat, s čím vývojáři přijdou. Pro platformu singlespeed, městské použití či jízdu převážně z kopce však řemenový pohon stačí a není tedy třeba se již trápit se zastaralým řetězem.
Z výrobců rámů, kteří Carbon Drive používají, je naší zemi asi nejblíže německá značka Nicolai, která testuje použití řemenu nejen na městských kolech, ale i na freeridových mašinách s do rámu integrovanou převodovkou.
(mig)
Kdo viděl děsivý pád Jense Voigta v 16. etapě letošní Tour de France, asi na něj jen tak nezapomene. Já také ne. Viděl jsem ho v přímém…
Nový topmodel mezi sedly Ritchey, vážící pouhých 145 gramů, vychází tvarem svého skeletu z osvědčené závodní koncepce značky. Již samotné…