Kolekce kol značky Head se pro letošek hezky rozrostla, a fanoušci nápadného loga známého z tenisu či lyžování tak mohou uspokojit své cyklistické vášně na silnici, ale i v náročném terénu nebo při závodním nasazení. Testovaná karbonová devětadvacítka totiž směle aspiruje na vhodného společníka pro maratonská klání.
Přestože logo Trenton nalezneme i na modelech s hliníkovým rámem nebo s menším průměrem kol, námi testovaná verze na devětadvacítkách patří k tomu nejlepšímu v nabídce. Celokarbonový rám na první pohled zaujme logem, které prostě nelze přehlédnout. Masivní spodní trubka má nejobjemnější průřez před napojením na středové pouzdro, které chvályhodně vyznává závitovou klasiku. To kónická hlavová trubka vypadá proti zmiňované partii celkem nenápadně, a totéž by se dalo říci o horní mírně zploštělé trubce přecházející plynule do sedlových vzpěr. Ty jsou prosté spojovacího můstku a působí tenčím dojmem, naopak řetězové vzpěry jsou bezprostředně za středovým pouzdrem poměrně bytelného průřezu. Co ovšem zaujme detailisty, jsou zadní patky, které jsou sice karbonové, ovšem obě nesou ze stran našroubované ochranné hliníkové dílce, takže nehrozí vymačkání materiálu od nábojů a upínáku. Moderní trendy ovšem rám neminuly, takže veškeré řadicí bovdeny i hadice zadní brzdy jsou ukryty uvnitř a rovněž třmen zadní brzdy je na postmount úchytech na vnitřní straně zadní stavby.
Celkově tužší rám výborně doplnila citlivá vidlice, konkrétně model Reba, jejíchž sto milimetrů kultivovaného zdvihu rozhodně nezklamalo. Lockout ovládaný z řídítek jsme pak využili spíše jen ve výjezdech ze sedla, ale absence pevné přední osy byla v ostřejších zatáčkách pod brzdou trochu znát. Kompletní osazení sadou Deore XT není zase tak časté a funkce všech komponentů byla opravdu precizní, navíc výkon brzd pak nenechal jezdce nikde na holičkách. Kola Fulcrum a pláště Rocket Ron od Schwalbe celkový sportovně závodní dojem jen potvrdily a částečně přidaly na komfortu.
Bike v testované velikosti 48 bez problémů uveze jezdce s výškou téměř 190 cm, kterému nabídne ideální délku posedu. Ten je celkově delší a poměrně sportovního charakteru, což je dáno hlavně více vzadu situovanou pozicí sedla a delší horní trubkou. Přesto je ale výška řídítek v příjemné pozici, takže na delší vyjížďku či maraton je to velice pohodlný kompromis. První reakce kola na záběr do pedálů byly jasnou odezvou na tuhý rám a kvalitní přenos síly a na celkově solidní akceleraci se částečně podepsala delší geometrie, která jízdní projev kola trochu zklidňuje.
Trenton totiž nemá pro devětadvacítky typicky strmě postavenou vidlici, ale nabídne ideální poměr točivosti s jistějším vedením směru. Svůj díl na tom nese i delší zadní stavba, která celý projev kola kontroluje a pomáhá jezdci držet přední kolo na zemi i v nejstrmějších výjezdech. Stabilita, jisté vedení a přitom dostatečná ochota ke změně směru, to jsou hlavní dogmata, jimiž se tento bike řídí. Ačkoliv tedy na rovině vybízí k velkým výkonům a občas láká k hravější změně směru nebo ostřejšímu náklonu do zatáčky, jakmile jezdec vezme za řídítka a hbitě předním kolem změní směr, geometrie rámu jeho manévr lehce zklidní a všemu dodá na stabilitě a plynulosti. Jako by se zde snoubila touha přední partie po dravějším jízdním stylu s rozvahou a klidem zbývající části kola.
Tento ve výsledku vyvážený jízdní projev měl za následek jediné, dobrou ovladatelnost ve sjezdech, kdy kolo drží směr, a přitom dovolí slušně manévrovat, ovšem do ostřejších zatáček je třeba razantnějšího náklonu. O odskočení hrany po zadním nemluvě, tam bike jasně ukázal, že když výskok, tak jen malý a oběma koly současně. Na točivých XC okruzích to tedy nebude nejobratnější společník, ale dlouhé maratonské sjezdy mu budou slušet a rozhodně se nenechá zahanbit ani v prudkých pasážích. Dominantní ovšem bude na zcela jiném hřišti, ve výjezdech. Přestože jezdec sedí více vzadu, geometrie je více než příznivě nakloněna maximálním výkonům do kopce, kde se tuhý rám a přední kolo pevně přikované k zemi ukážou jako vynikající volba.
Trenton není bikem na hraní a dovádění, jeho parketou budou maratony a dlouhé jízdy, kde nabídne pohodlný posed a stabilní výkon s dobře nastavenou ovladatelností ve vysokých rychlostech i rozumnou míru točivosti v technických pasážích.
Plusy: tuhost, stoupání, stabilita
Minusy: ostré zatáčky
Rám: Carbon
Vidlice: Rock Shox Reba RL, 100 mm
Kliky: Shimano Deore XT, 28/40
Brzdy: Shimano Deore XT
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kola: Fulcrum Red Power 29 SL
Pláště: Schwalbe Rocket Ron, 2.25“
Kazeta: Shimano Deore XT, 11-34
Sedlo: Velo
Sedlovka: PRO
Řídítka: Head
Představec: PRO
Hmotnost: 11,35 kg
Cena: 65 900 Kč
Nový univerzální celokarbonový full na devětadvacítkových kolech a se 150mm zdvihem na obou osách, tak zní stručná charakteristika…
Author Aura cílí především na sportovní jezdce, hledající spolehlivý silniční stroj za příznivou cenu, což námi testovaná varianta 55…