Nový univerzální celokarbonový full na devětadvacítkových kolech a se 150mm zdvihem na obou osách, tak zní stručná charakteristika testovaného modelu. Slovo univerzální zde ovšem hraje podstatně větší roli, než by se mohlo zdát. BMC se podařilo něco, o co se mnohé jiné značky jen pokoušely – i přes použití největšího rozměru kol máme před sebou bike, který je nejen skvěle ovladatelný, ale stejně tak fantasticky jede, a to z kopce, po rovině, ale překvapivě i do kopce. Aby také ne, když váží pouhých 12,9 kilogramu včetně teleskopické sedlovky, a je tedy stejně lehký jako mnohé rádoby XC stroje. Musíme přiznat, že i přes preferenci rozměru 27,5" většinou značek jde z našeho pohledu o jednu z nejlepších novinek letošní sezóny.
Zkombinovat velká kola a zdvih 150 mm ve funkční celek není jednoduché, ale luxusní Trailfox TF01 z tohoto konceptu vyždímal maximum. Jedná se o ideál pro objevování nových terénů daleko od domova – jeho charakter dovolí si náročné pasáže nejen vychutnat, ale i se k nim rychle dopravit. A neznáme jinou devětadvacítku s takto velkým zdvihem, s níž by se dalo tak snadno vyjet na kopec, na začátek našeho oblíbeného sjezdu. Nejede totiž hůř než běžný devětadvacítkový maratonský full, pro delší vyjížďky v rychlém tempu by jen stačilo naladit posed trochu sportovněji. Ale pěkně popořádku...
Zcela přepracovaný karbonový rám s hmotností 2490 gramů a velkým slopingem vsadil na extrémní přesazení sedlové trubky. Šestihranný průřez spodní trubky svou šířkou odpovídá středovému pouzdru. Neméně masivní je hlava s 1,5" spodním ložiskem a především zadní stavba zavěšená na dvojici duralových vahadel. Z detailů zmíníme nepostradatelné pevné osy, úchyt brzdy standardem Post Mount, kompletní vnitřní vedení řadicích bovdenů i hadice zadní brzdy či možnost montáže napínáku ISCG. Zajímavostí je také indikátor zanoření, situovaný v blízkosti nejhořejšího čepu.
Ovladatelnost kola je vyloženě zábavná, odezva na jakékoli podněty okamžitá a točivost v utažených zatáčkách skoro až návyková. Trailfox v těchto ohledech popírá přítomnost velkých kol a dokáže se bez větších problémů otočit skoro na místě.Ve srovnání s předchůdcem je jeho těžiště posunuté více vzad, tudíž neprotestuje proti jízdě po zadním, na čemž má zásluhu také 70mm představec. Zároveň však nejsou tendence ke zvedání předku nadměrné a se správně rozloženým těžištěm se dají vyjet i prudší stoupání. Co nás však překvapilo nejvíce, byla nekompromisní torzní tuhost. Troufneme si tvrdit, že se jedná o jeden z nejtužších fullů na trhu. Precizní vedení do zatáček a střídání levých a pravých klopenek tyto pocity jen potvrdilo. Přestože zdvih hovoří spíše o kategorii AM, v reálu má díky své univerzalitě testovaný model blíže k označení trail-bike. Rychlý, univerzální, ovšem s bonusem v podobě značné zdvihové rezervy. Je stavěn na tvrdší zacházení a i přes celokarbonovou konstrukci není třeba se zbytečně obávat křehkosti. Tento dojem potvrzuje masivní pryžová ochrana zespodu dolní trubky a okolo pravé řetězové vzpěry.
Na vynikající akceleraci měla vliv kola DT Swiss XM 1501, a přestože pláště Continental Mountain King / X-King svou hrubostí a šířkou 2,4" neslibují lehké odvalování, příznivá obvodová hmotnost udělala své. Nebudeme přehánět, když napíšeme, že testovaný Trailfox TF01 je sice z hlediska ovladatelnosti a schopností v náročném terénu čistokrevným zástupcem své zdvihové kategorie, ale přitom akceleruje s razancí maratonské devětadvacítky a stejně přesvědčivě jede do táhlých výjezdů. Manévrovací schopnost je pak na devětadvacítku hodně nadprůměrná. V praxi jsme si vychutnávali okamžiky, kdy jsme k odrazu využili i vratnou sílu pružicích jednotek – pak se daly přeskočit celkem vysoké překážky a snížený rám ukázal při naklonění kola pod jezdcem své výhody. A můžete si být jisti, že konstruktéři od BMC udělali vše pro to, aby tvrdé zacházení bylo bez jakýchkoli následků pro materiál.
Samotný virtuál s dvojicí vahadel předchází nežádoucímu pohupování vlivem šlapání, přítomnost jednotek CTD je však právě pro univerzalitu kola zásadní. Tlumič „Factory" s vnější expanzní nádobkou (z důvodu velkého zdvihu) je jednoduše skvělý. Povrchová úprava Kashima zajistí citlivost zkraje zdvihu a při plné aktivitě dokáže absorbovat hodně tvrdé dopady. Současně však v režimu Trail nabídne přesně to, co při běžné sportovní jízdě chceme. Až v případě takto univerzálního kola slučujícího několik kategorií dohromady se ukáže, jak velký má trojice přednastavených módů komprese význam. Pohybuje se mezi nastavením pro drsné kamenité sjezdy se skoky až po takřka pevný bike nabízející ideální přenos síly ve výjezdech s rovným povrchem. Páčka zboku tlumiče je dobře přístupná, ale přiznáváme, že by se nám zde více líbilo dálkové ovládání jednotek.
Vidlice Fox s průměrem vnitřních nohou 34 mm je ideální oporou rámu - o jejím chodu, tuhosti i využití většiny zdvihu asi není nutné psát. My jsme Trailfox TF01 29 otestovali v konfiguraci s cenovkou 199 tisíc korun a osazením Sram XX1. Jediný převodník s pouhými 28 zuby, spolupracující s kazetou o rozsahu 10-42 zubů, byl jediným rychlostním omezením kola. Skvělým, nevadnoucím výkonem se předvedly čtyřpístkové brzdy X0Trail. Druhou možností TF01 29 je nám sympatičtější verze se Shimano XTR a dvojicí převodníků. Existuje ale i podstatně dostupnější varianta TF02 spoléhající prakticky na tentýž základ. Vstupní model Trailfox TF03 pak vsadil na duralový rám.
Takže pokud chcete mít doma jediné kolo na všechno, jen stěží vyberete lépe. Devětadvacítkový Trailfox disponuje širokou skupinou potenciálních uživatelů - bude skvělým společníkem pro výkonnostně zaměřené bikery, kteří se rozhodli posunovat své hranice při techničtějším ježdění v bikeparku, stejně tak jej ocení uživatelé enduro a all-mountain kol, jimž nabídne vedle požadované jistoty až nečekaně sportovní charakter a dovolí najet větší porci kilometrů. Je to zkrátka závodní enduro, na němž jeden den objedete maraton a druhý den s ním budete skotačit v bikeparku a nevynecháte ani ty nejdrsnější pasáže.
Plusy: univerzalita, nízká hmotnost a tuhost, ovladatelnost, akcelerace, využití zdvihu
Minusy: lehký nejtěžší převod
Technická specifikace
Rám: APS, 150 mm
Tlumič: Fox Float X CTD Factory Kashima
Vidlice: Fox 34 Float CTD Factory, 150 mm
Kliky: Sram XX1 28T
Brzdy: Sram X0 Trail 200/180 mm
Řazení: Sram XX1
Přehazovačka: Sram XX1
Kazeta: Sram XX1 10-42 (11)
Kola: DT Swiss XM 1501 Spline One
Pláště: Continental Mountain King / X-King 2,4"
Řídítka: BMC MFB01 Carbon, 750 mm
Představec: Easton Haven
Sedlovka: Rock Shox Reverb Stealth, 150 mm
Sedlo: Fi'zi:k Tundra 2
Hmotnost: 12,9 kg (vel. L, s pedály)
Cena: 199 000 Kč
Author Aura cílí především na sportovní jezdce, hledající spolehlivý silniční stroj za příznivou cenu, což námi testovaná varianta 55…
Jméno Carrera si většina lidí spojí s legendárním automobilem od Porsche a tak nějak automaticky mu přiřadí rychlý sportovní projev. Ten je…