Dámská sedla můžeme rozdělit mezi ta extrémně komfortní, sportovní nebo závodní. Zatímco první skupina řeší primárně míru polstrování a co nejvyšší komfort při krátkodobé jízdě, sportovní a čistě závodní modely se snaží najít vhodný kompromis mezi tvarem, měkčením a pohodlím i při mnohahodinovém pobytu v sedle. Navrhnout dokonale padnoucí sportovní dámské sedlo je tedy značným uměním, a značce Pro se to v případě novinky s názvem Griffon Women's povedlo. Do testu jsem si vyžádala jeho širší variantu a po absolvování několika hodně dlouhých, převážně terénních vyjížděk mohu napsat, že je to jeden z nejzdařilejších modelů své stále početnější kategorie. Současně však kategorie, kde může být slovo univerzalita lehce zavádějící. Na rozdíl od našich mužských kolegů v kategorii dámských sedel platí, že co jezdkyně, to trochu jiné nároky na požadovaný tvar sedla i míru polstrování. Plošší tvarování sedla Griffon Women's je tím, co by mělo být poměrně univerzální, alespoň dle mého názoru.
Jak jsem zmínila, vybraná širší varianta má hodnotu 152 mm, což značí šířku sedla jako takového. Druhou možností je pak o rovný jeden centimetr užší provedení s hodnotou 142 mm. Správně tušíte, že volba konkrétního ze dvou provedení by měla být závislá na rozestupu našich sedacích kostí, nemusí to však být pravidlem. Neméně zásadní je „měkčení“, lidově řečeno naše vlastní, tedy tělesné. Tak jako tak značka Pro použila propracovaný tvar skeletu, u nějž je na první pohled patrná minimalizace bočnic a jen velmi málo znatelné klenutí horní kontaktní plochy. Středový žlábek doplněný o podélný otvor je mezi dámskými sedly populárním konstrukčním prvkem, jeho správná funkce však závisí na vytvarování okolních částí sedla i na vhodně zvolené míře polstrování. Toto vše je zde vyladěno správně, takže je nejen velmi dobře rozložen tlak mezi sedlem a tělem, ale současně testovaný model nabídne možnost nemalého předozadního posunu, třeba při zdolávání extrémně prudkých výjezdů. V tomto ohledu byl tvar špičky sedla docela přátelský, byť u dam-cyklistek záleží stejně jako na sedle také na vhodně zvolené výstelce cyklistických kalhot. Současně však právě šířka špičky a středové části testovaného sedla nemusí vyhovovat úplně každé jezdkyni, bikerce či silničářce, já jsem však byla spokojena.
První metry na zcela novém sedle byly pocitově o něco méně pohodlné, ale s přibývajícími kilometry se kladný pocit z pohodlí stupňoval, což je známka dobře zvoleného tvaru. Bývá totiž nepsaným pravidlem, tedy alespoň u nás holek, že čím pohodlnější a měkčí sedlo při prvním „osahání“, tím hůře při dlouhodobějším použití. Model Pro Griffon Women's byl naopak zpočátku jen průměrně komfortní, aby po první padesátce terénních kilometrů dokázal, že je skutečně velmi propracovaný a vyvíjený v závislosti na ženské anatomii. Na první dojem spíše minimalističtější polstrování se totiž záhy ukázalo jako optimální a jeho měkkost i tvarová přizpůsobivost byly zcela dostačující. Oproti pánským modelům je zde použité EVA polstrování o 4mm tlustší.
Z hlediska konstrukce se u testovaného sedla jedná o klasiku. Skelet je vyztužen uhlíkovými vlákny, ovšem současně nabízí rozumnou míru propružení při přejezdu nerovností, což je podpořeno vyšší konstrukcí titanových ližin oddalujících skelet sedla od zámku sedlovky. To jsem uvítala i z hlediska nadstandardního předozadního nastavení, v tomto ohledu nabízí ližiny výrazný rozsah a ani při pozici hodně vzadu (mám na svém kole sedlovku s přímým zámkem) jsem nepociťovala jakkoli nepříjemný kontakt stehen s nosníky zámku sedlovky, s čímž jsem u některých jiných sedel v minulosti bojovala. K tvaru sedla nemůžu říct cokoli negativního a totéž platí o příjemném a současně odolném potahu ze syntetické kůže. Snad pouze náznak perforace potahu v zadní části si úplně nerozuměl s blátem. Tedy naopak, rozuměl si s ním až moc dobře a po umytí právě v těchto jemných dolíčcích trocha špíny zůstávala, což ale nelze brát jako negativum. Jako nadstandardní hodnotím i možnost montáže originálního plastového blatníčku, který lze dvěma šroubky uchytit zespodu ke skeletu sedla, a to s téměř dvaceticentimetrovým přesahem. Montáž je otázkou okamžiku, o praktickém významu se asi nemusím rozepisovat.
Na konec pár čísel. Navážená hmotnost vybrané varianty sedla (šířka 152 mm, titanové ližiny) byla velmi příznivých 231 gramů, což navíc do puntíku odpovídá údajům výrobce. Cena sedla je 2430 korun. Další možností je ještě luxusnější verze téhož sedla, a sice s karbonovými ližinami, hmotností 198 gramů a cenovkou 3780 korun.
(kat)
Kolo Willier Cento 10NDR zvítězilo v prestižní kategorii silničních kol na veletrhu Eurobike v německém Friedrichshafenu. Cento je vybaveno…
Nahodit bezdušový plášť na ráfek je dnes otázka kompresoru, bombičky s CO2 nebo v případě klasické dílenské pumpy velkého štěstí, rychlých…