V sortimentu cyklistických multiklíčů německé značky SKS je léty prověřenou klasikou řada TOM a jednotlivé modely se odlišují číslicí podle počtu obsažených nástrojů. My jsme otestovali ten nejnabitější multiklíč, tedy TOM 18.
Klíč s minimalistickými hliníkovými bočnicemi má složené rozměry 73x48x21 mm a váží 185 gramů včetně pružného neoprenového obalu. Čepy jištěné imbusem nesou nástroje z chrom-vanadiové oceli a jejich skladba zahrnuje jak klasické nástroje, tak poměrně netradiční kousky. Všechny jsou od sebe oddělené ocelovými podložkami a najdeme zde základní šíři imbusů 2,5, 3, 4, 5, 6 a 8 mm, kdy osmička je dutá. Dále pak Torx T25 či plochý nebo křížový šroubovák a nechybí jednoduchá výklopná nýtovačka. Její tělo pak ukrývá jednak dvojici centrklíčů G14 a 15, ale tvarem je stylizované do montpáky, zatímco druhá štíhlejší montpáka je přímo na multiklíči jako další nástroj. Zajímavý je otvírák na lahve, jenž slouží i jako roztahovač pístků hydraulických brzd a na bočnici multiklíče má vlastní opěrku pro snazší otevření lahve. Počítáte s námi správně, že už je to šestnáct nástrojů? Tím dalším je plastová schránka na náhradní čep řetězu, takže pokud nevozíte spojku, nebo ji máte někde jinde, sem můžete ukrýt nýt odpovídající šíři vašeho řetězu. Osmnáctý nástroj tady není, tedy není vidět a chvíli jsem si s ním lámal hlavu. Ani výrobce jej nikde nepopisuje, ale za mě je to otvor v osmičce imbusu, kterým odlomíte špičku nýtu po spojení řetězu. Snad mám pravdu.
TOM má příjemnou hmotnost i rozměry, takže se s ním dobře pracuje a hlavně je skladný. K funkci základních nástrojů nemám žádnou výtku, dokonce i plastová schránka na dříku mezi šestkou a pětkou imbusem neznamenala nějaký rychlejší vznik vůle. Oporu v dlani pro dotažení šroubů nabídne tělo klíče dostatečnou, osmička na kliky logicky není tak účinná jako samostatný delší klíč, ale zachrání. Nýtovačka pak nenutí být u práce nějak v křeči a samozřejmě slouží jen k rozpíchnutí řetězu a instalaci spojky nebo zmíněného nýtu. Spojit s ní starý řetěz by šlo tak možná u osmičkového provedení Sram. Centrklíče jsou jen takovou záchranou na cestě, stejně jako montpáka z těla nýtovače. Je docela široká a krátká, takže se s ní nemanipuluje úplně nejjednodušeji. V kombinaci s druhou montpákou, která je špičatější a úzká to jde ale lépe. Tady ovšem pozor u karbonových ráfků a práci obecně, kovové tělo montpáky umí procvaknout duši, takže obezřetně, nicméně je plně funkční a plášť s ní sundáte. Otvírák dělá co má, roztahovák pístků brzd je pak vtipná záležitost, jak jednoduchý a geniálně funkční je. Když je nutné někde na cestách vyměnit destičky, tak přes ty staré to tímhle nástrojem snadno nastavíte pro nové a pokud je třeba větší síla, lze to udělat i delší montpákou. Neroztahovat ale bez destiček, pístky bývají křehké.
Hotovo, oservisováno a klíč zase do pouzdra. Za 649 korun prostě není co řešit, tohle funguje a chybí snad už jen adaptér na bombičky CO2, nebo menší Torx, kterých se dnes na kolech objevuje stále víc. Tohle je ale maximálně funkční univerzál pro nejširší klasiku, takže opravdu bez připomínek.
(už)
Není při vyplétání kol větší otrava než nipl zapadnutý v ráfku a snaha vyklepat jej ven. Když vyplétáte vyšší ráfek, nebo jen měníte jeden…
Novinky od Magene Navigace a chytré cyklocomputery jsou dnes pro většinu cyklistů nepostradatelným doplňkem a vedle toho pak jsou měřiče…