Německá značka Ghost už během loňského Světového poháru vzbudila zvědavost fanoušků svým novým hardtailem v maskovacím polepu, který i tak odhaloval poměrně netradiční provedení zadní stavby. Nový Lector už byl oficiálně představen a spolu s ním také koncept, podle nějž je koncipován nejen Lector, ale také univerzálnější hardtaily Nirvana Tour. Celá tahle novinka se jmenuje Ghost SuperFit a v podstatě už od vývoje rámu a výběru komponentů zahrnuje maximální přizpůsobení potřebám jezdce. Zní to sice jako otřepané klišé, ale jelikož dnes řada cyklistů platí poměrně velké peníze za různá „fit“ měření, jejichž výsledkem je třeba jen změna délky představce a velikosti sedla na jejich kole, tak proč toto nezahrnout už přímo do vývoje nového rámu a kola jako celku?
Tohle je princip technologie SuperFit, která dle výrobce dává sbohem tradičním metodám vývoje a využívá speciálně navržený algoritmus pro výpočet geometrií založených na biometrických datech stovky tisíc jezdců. Nejde tedy jen o to, že dochází ke změně geometrie rámu, ale rovněž komponenty jako kliky a jejich délka nebo představec a jeho délka či šíře sedla nebo řídítek už jsou navrženy přesněji s ohledem na velikost rámu podle postavy jezdce. Navíc i výběr správné velikosti rámu by měl být díky zohlednění všech údajů snazší. Vše začíná od dostatečné zásoby dat nasbíraných od opravdu obrovského množství jezdců. Výpočet průměrných biometrických údajů pak zajistí potřebné hodnoty všech tělesných parametrů a v závislosti na nich vyjdou správné úhly, jaké zaujímá na kole trup, kolena či paže.
Tomu samozřejmě není problém uzpůsobit jak geometrii rámu, tak kontaktní body jezdce s kolem, tedy pozici pedálů s ohledem na délku klik, šíři a tvar řídítek nebo profil gripů a také šíři a tvar sedla. Výsledkem je pak speciálně navržená geometrie, která jasně určuje, jak by měl vypadat závodní, trailový či rekreační posed jezdce na kole. To je tak nějak obecně známé, tedy že závodní posed je skloněný a natažený, trailový je více vzpřímený a rekreační je nejvzpřímenější, ale pokud jsou tomu uzpůsobené ještě všechny kontaktní body a geometrie rámu, pak by mělo celé kolo s odpovídající velikostí jezdci mnohem lépe sedět a nabídnout lepší jízdní vlastnosti, ovladatelnost a ve výsledku i komfort.
Při výběru velikosti jezdec volí v rozmezí XS-XL, tedy z pětice velikostí rámu, které by měly pokrýt výšku jezdce v rozmezí 156–196 cm. Pokud je to někde na pomezí dvou velikostí, výrobce ještě udává výšku rozkroku, která by pak měla rozhodnout. Tohle je základ, kterému jsou pak přizpůsobeny jednotlivé komponenty. Spolu s tím vším by měl jezdec už s novým kolem získat ideální nástroj, kde nebude nutné měnit některé díly, případně absolvovat drahé vyšetření a nastavení jednotlivých parametrů kola. Tedy s ohledem na ty základní vlastnosti, nemluvíme tady o určitých anomáliích, kdy jsou výsledkem třeba speciální vložky do treter kvůli výchylkám chodidla či kolene, to už je vyšší škola. Podívejme se ale na nové modely Ghost Lector, které jsou v současné uniformní době výrazným odklonem od hlavního proudu, a na to, jak se na jejich konstrukci podílela technologie SuperFit.
Lector výkonu i pohodlí
Jistě, sázka na komfort daná štíhlejším profilem sedlových vzpěr je v závodním XC trend posledních let. Jenže nový devětadvacítkový Lector SuperFit jde mnohem dál, a je to moderní XC speciál, který zvládne i extrémně náročné tratě, které jsou pro Světový pohár v posledních letech stále charakterističtější a obsahují řadu umělých pasáží, kde je to často jasná volba pro celoodpružená kola. Tenhle hardtail by měl ale umět nabídnout jezdcům více komfortu, a tudíž jim dát jasný signál, že hardtail zvládne všechno, ale zároveň má geometrii, která už počítá s těžším a více sjezdovým terénem. Kromě samotného celokarbonového rámu, jehož nejnápadnějším prvkem je atypická zadní stavba simulující v podstatě práci listového péra, je to geometrie, co určuje jízdní vlastnosti. Úhel hlavové trubky (68°) je zde o 1,5 stupně menší než u svého předchůdce a celková délka mezi středy kol se natáhla o 62 mm u velikosti M. To vše zaručuje snadnější průjezd nejnáročnějšími úseky, skvělou stabilitu a ovladatelnost. Na druhou stranu vzpřímenější posed jezdci i při maximálním výkonu umožní lepší dýchání a delší výdrž v sedle. Tak trochu blíže k trailovým kolům a více orientované na sjezd, dalo by se říci, ale je to cílené, protože XC tratě už dávno nejsou jen o výkonu, ale rozhoduje i technika jezdců a schopnost zdolat extrémní pasáže. I proto narostla délka horní rámové trubky, zkrátila se sedlová trubka, protáhl se reach, tedy dosah od svislice na střed směrem k řídítkům, a vše je hodně v duchu moderních ultradlouhých geometrií s krátkou zadní stavbou a představcem.
Tady je zadní stavba se schopností pohltit mnohem vyšší procento rázů než u běžných hardtailů nutností. A zatímco s planžetovou zadní stavbou koketovala řada menších výrobců, v takto sériovém provedení to zde zatím nebylo. A samozřejmě ne jako celek, měnící zcela náhled na závodní XC geometrii. Navíc při vývoji zadní stavby vznikla varianta s o něco vyšším „zdvihem“, než má tato výsledná podoba, ale konstruktéři nakonec dali přednost vyšší tuhosti celku a odolnosti než pár milimetrům pohodlí navíc.
Když sjezdové pasáže, tak bez teleskopické sedlovky se to prostě neobejde, a zatímco před dvěma lety to byl v XC spíše unikát, dnes jsou takřka samozřejmostí, a tady dokonce v sériovém nasazení. Jde o plně integrované sedlovky Eightpins (lze nahradit standardní pevnou sedlovkou průměru 34,9 mm), které jsou zakomponovány do sedlové trubky a dole jištěné šroubem, jenž brzy ponese i vlastní vodítko řetězu. Navíc jsou sedlovky v mechanickém - dražším a lehčím provedení u dražších modelů, nebo hydraulickém – levnějším a těžším provedení u nejdostupnějšího modelu. Kvůli integraci je nutné nastavit na horní části sedlovky výchozí maximální výšku sedla a sedlovku pak lze v podstatě zasunout za jízdy až nadoraz.
Ale vraťme se ještě k rámům, protože ty jsou tím hlavním. Zadní stavbu jsme zmínili, dodejme jen, že nese poměrně utopený „silniční“ Flat Mount úchyt třmenu brzdy, protože ten by měl lépe rozkládat vibrace a méně namáhat zadní stavbu s dvojitým prohnutím, z něhož už na pohled srší chuť požírat nárazy od terénu. Přechod spodní trubky do řetězových vzpěr je kolem středového pouzdra ale na pohled natolik naddimenzovaný, že to rozhodně nevypadá, že by se v tomto místě měla objevit jakákoli nežádoucí flexe. Rovněž přechod horní trubky do sedlových vzpěr nese ostré rysy, typické i pro svého předchůdce, ovšem výrazně uzpůsobené novému tvaru. Zato partie kolem hlavové trubky nezklamala a stále si drží typicky „ghostovský“ ostrý průřez. Spodní trubka pak nese zespodu plastový chránič proti odlétávajícím kamenům, jenž je zároveň krytem veškeré kabeláže. Ano, ta je tažena vnějškem pod tímto krytem, což výrazně usnadňuje celkový servis, tedy žádné díry do rámu složité protahování (mechanici budou pět ódy na toto rozhodnutí) a těch pár gramů za kousek bovdenu navíc je zanedbatelných.
A jak se dále projevuje SuperFit? Třeba tím, že velikosti XS-M mají přední vidlici se 100 mm zdvihu, kdežto L a XL nabídnou 120 mm zdvihu. Je to dáno nutností zachovat stejnou geometrii a posed pro všechny jezdce, což by vyšší zdvih u malých rámů neumožnil. Další detaily jsou rozdílné délky klik nebo sedlo, jehož šířku je možné díky speciálnímu mechanismu snadno upravit, a samozřejmě rozdílné šířky řídítek v závislosti na velikosti rámu. A gripy? Ty jsou excentrické, takže dovolí přetočením upravit úhel úchopu řídítek o jeden stupeň plus či mínus.
Čtveřice modelů Ghost Lector SF Pro, Advanced, Universal a Essential je odlišena nejen barevně (nejvyšší Pro má typickou Riot Red barvu), ale především komponentovým osazením. Dva nejdostupnější modely Essential a Universal jsou na dvanáctkových sadách Sram a vidlici Rock Shox, stejně jako nejvyšší model Pro, kdežto druhý nejvýše postavený Advanced spoléhá na vidlici Fox F34 a dvanáctkovou sadu Shimano Deore XT. Dva nejdražší modely pak spojuje sázka na brzdy Formula, kdežto nejdostupnější dvojice je osazena brzdami Sram.
Co se týká SuperFit technologie, najdeme ji ještě na hardtailech Nirvana Tour, které mají hliníkový rám a mělo by jít o univerzálněji pojatá kola pro celodenní biking. Ta jdou v geometrii ještě trochu blíže k trailovému pojetí jízdy, mají totiž 67,5° hlavový úhel a rovněž hodnoty délky horní trubky a rozvor či reach jsou už v souladu s trendy. Podle velikosti rámu mají sedmadvacítková (XS) nebo devětadvacítková (S-XL) kola a liší se i přední zdvih, jenž je 80 mm (XS a S) nebo 120 mm (M-XL). Nejdražší model stojí pod padesát tisíc korun a nejlevnější z celé trojice pak pod třicet tisíc, navíc jsou všechny tři varianty dostupné každá v několika barvách.
Ghost tedy svým SuperFit přístupem k navrhování rámů a celých kol začal, zdá se, novou kapitolu. Zda nastolil nový směr v geometriích pro XC, nebo se jen přizpůsobil tomu, co je ve světě MTB stále běžnější pro trailová kola, o tom lze diskutovat. V každém případě je ale výsledek v podobě nového Lectoru SF hodně zajímavý.
(už)
Obliba anatomicky tvarovaných gripů vzrůstá i mezi sportovními jezdci a dokonce i závodníky. Maximální pohodlí úchopu totiž dokáže mnoha…
Česká značka Rascal Bikes se od svého počátku zaměřila na maximálně propracovaná, velmi lehká a designově naprosto nezaměnitelná dětská…