Jestliže německá značka Ghost znatelně posílila segment celoodpružených modelů či pevných trailbiků pro rok 2017, pak kolekce 2018 klade i přes širokou škálu všech modelů důraz především na oblast elektrokol. Nicméně nepředbíhejme a podívejme se na novou kolekci hezky popořadě. Mimochodem nová sezóna je zlomová v tom, že Ghost bude představovat novinky průběžně, nikoliv kompletně s každým dalším rokem.
Plné odpružení
Fully jsou bezesporu ukázkou konstruktérských dovedností značky, takže zůstává osvědčená rámová platforma. Jelikož Ghost úzce spolupracuje se značkou Cane Creek, u modelů Riot a Pathriot budou zastoupeny jeho pružicí jednotky, a to nejen s pružinou vzadu, ale i vpředu ve vidlici Helm. Nechybí pluskové fully H AMR určené objevitelům a opět ve verzi s převodovkou Pinion nebo s klasikou. Nejoblíbenější řada SL AMR ukrývá verze s oběma průměry kol, ovšem větší tlak je cítit na devětadvacítky, kde došlo k lehkému přepracování zadní stavby kvůli tuhosti. Tu doplní nové vahadlo přepákování na tlumič, takže celek by měl zaručit až o 40 % vyšší tuhost zadní stavby. Tomu nahrává i boostová rozteč zadního náboje, doplněná vpředu o tentýž standard. To vše spolu se 130 mm zdvihu na obou osách, karbonovým nebo hliníkovým rámem a i přes nejvyšší modely s jediným převodníkem, stále s možností montáže držáku přesmykače. Sedmadvacítkový model je v nabídce pouze jeden, a to v dostupnějším provedení, ovšem na karbonovém rámu. Co se týče modelů SL AMRX či FR AMR, tam si na překvapení zatím musíme počkat. Stále početná je řada dostupnějších fullů Kato se shodným zdvihem jako SL AMR, ovšem sedmadvacítkovými koly a pouze hliníkovým rámem. Tam se měnily hlavně barvy a komponenty.
Ghost SLR AMR
Hardtaily závodní i „free“
Výkladní skříní jsou závodní hardtaily, kdy se model Lector stal opravdu pojmem. Tato řada doznává rozšíření počtu variant, aby si každý mohl vybrat dle svých potřeb a finančních možností. Zatímco v devětadvacítkách je jasná orientace na nejlepší karbon a špičkové vybavení, sedmadvacítky míří spíše do nižších cenových pater. Společná je všem ale sázka na karbonový základ nebo nové barevné variace, pro značku leckdy i netypické. Lahůdkou pro maximalisty orientované na výkon je Lector X s pevnou vidlicí. A kdo hledá něco pro malé závodníky, toho nadchne šestadvacítkový Lector na karbonovém rámu, vidlici X-Fusion a sadě Sram NX.
Do těžšího terénu míří pevné trailbiky Roket a přepracovaný Asket na hliníkovém rámu s devětadvacítkami nebo rozměrem 27,5 palce, jenž se od první stejnojmenné karbonové verze naprosto odlišuje.
Široké spektrum pokrývají dostupnější hardtaily Kato na obou průměrech kol, které nabídnou stovkový přední zdvih a hliníkový rám. Zajímavostí jsou dvě verze Kato X, tedy devětadvacítky se 120mm předním zdvihem, určené pro zábavnější ježdění. Co se osazení týče, v celé kolekci je jasně patrný větší tlak na používání sad 1x12 a třeba vidlice se v mnoha případech honosí logem Ghost, byť základ je od nejznámějších výrobců.
V dámské kategorii jsou zastoupeny pevné devětadvacítky a sedmadvacítky Lanao, kde došlo spíše jen ke kosmetickým změnám.
K hardtailům pak můžeme počítat i širokou řadu trekingových a krosových modelů Square, jež vynikají originálním designem rámu a zajímavou profilací spodní trubky.
Ghost Asket
Ghost Lector
Silnice i diskově
Silniční model Nivolet snad není třeba představovat, patří mezi osvědčené a zůstává jak v karbonovém, tak hliníkovém provedení. Ovšem dostal sourozence s přívlastkem X a ten sází na nové trendy. Tedy použití pevných os a samozřejmě kotoučových brzd. Horkou novinkou, odtajněnou před koncem roku, je cyklokrosová řada Road Rage, tedy opět karbonový rám a kotoučové brzdy.
Ghost Nivolet X
Elektrokola
Sice bychom výše zmíněné kategorie mohli popisovat donekonečna, kolik je tam zajímavých detailů, nebo zmínit řadu dětských kol, ale to nejdůležitější se odehrává v segmentu elektrokol, jenž doslova nakynul, co do počtu modelů a variací.
Snad každá kategorie standardních kol má svůj elektrifikovaný protějšek. Ghost přitom nemířil natolik dopředu, aby přišel rovnou s plně integrovanou baterií, ale zvolil semiintegrované provedení.
Hardtailům kraluje Lector HybRide s pohonem Shimano StePS a pozor, sedmadvacítkou vzadu a devětadvacítkou vpředu. Tedy lepší prostupnost předku a naopak větší trakce a stabilita u zadního kola. Baterie je lehce zakomponovaná do rámu, jenž má, podobně jako u dalších elektrokol značky, výrazně vystouplý profil na sedlové trubce, aby tam bylo možné našroubovat košík na bidon. Přední zdvih je 120 mm a na rozdíl od závodního hardtailu má elektromodel mnohem trailovější geometrii s výrazně položeným úhlem hlavy. Pouze elektroverze modelu X, tedy s pevnou vidlicí má strmější úhel, více závodní geometrii a o něco příznivější hmotnost.
Početná řada Kato zahrnuje hardtaily i fully se shodným průměrem kol, tedy 29 nebo 27 palců, menší jmenovaný ovšem jen v pluskové verzi. Rozdílný je zde i zdvih, tedy 130mm vpředu pro pluska a o centimetr méně pro devětadvacítky. Pluskové pláště jsou pak i na sedmadvacítkách s kompletním odpružením, tedy Kato FS. Opět je společným jmenovatelem pohon Shimano StePS, jenž pohání i dámské elektrobiky Lanao, ať už v pevném nebo celoodpruženém provedení.
Naopak řada Teru vsadila na pohon Bosch, rovněž s baterií semiintegrovanou do spodní trubky a návarkem na košík na sedlové trubce. Na výběr je z pluskových sedmadvacítek nebo standardních devětadvacítek v mnoha variacích. Krosy a trekingy Square pak spoléhají rovněž na pohon Bosch, takže se zdá, že Ghost rozdělil pohon dle zaměření svých modelů. Těm výkonnějším a určeným pro tvrdší terén Shimano, zbytku pak Bosch. V každém případě je nová kolekce opravdu nabitá, a to se možná před začátkem sezóny dočkáme ještě nějakých novinek, které omladí zde nezmíněné stávající modelové řady.
Ghost Hybride Lector
Ghost Hybride Kato FS
(už)
Mezi horskými koly z devadesátých let najdeme jak všeobecně uznávané modely, dnes patřící k vyhledávaným sběratelským kouskům, tak i ty…
Synonymem pro ochranu kola, motocyklu nebo i domácnosti je značka ABUS, která prostě žije zámky a bezpečnostními systémy. Jenže ono leckdy…