Synonymem pro ochranu kola, motocyklu nebo i domácnosti je značka ABUS, která prostě žije zámky a bezpečnostními systémy. Jenže ono leckdy jen zamknout kolo nestačí, čehož si jsou konstruktéři dobře vědomi, a proto přišli s pojistnými maticemi a rychloupínáky NutFix™.
Bicykl zamčený někde u lampy nebo zábradlí za rám, případně delším zámkem, třeba ještě za přední či zadní kolo, může snadno přijít o sedlovku se sedlem a druhé nezamčené kolo. To by musel majitel protáhnout dlouhý zámek ližinami sedla, oběma výplety a ještě rámem. Tak dlouhý lankový zámek ale bude tenký, aby jej majitel vůbec uvezl, takže to není optimální řešení. Ve městě se totiž častěji používají odolné „U“ zámky nebo skládací článkové zámky, které většinou zajistí pouze rám. A k těmto zámkům vymysleli v ABUS ideální doplněk NutFix™.
Jde o speciální matici buď přímo na stávající závitovou osu náboje, kde nahradí původní matice, nebo spolu s vlastním táhlem namísto rychloupínáku. Celý vtip je v tom, že tato matice je ukrytá pod vnějším pláštěm a nelze ji dotáhnout ani povolit jinak, než když kolo leží ve vodorovné pozici a matice je kloboučkem směrem nahoru. Díky gravitaci totiž závaží uvnitř jistí ve všech ostatních pozicích klobouček doražený až k patce rámu či vidlice, takže jej nelze vytáhnout a odkrýt plošku pro 15mm plochý klíč. Kolo zamčené vestoje u zábradlí tedy nelze takto zbavit výpletů nebo sedlovky, aniž by jej lapka celé přetočil do vodorovné pozice maticemi nahoru. Málokterý lapka tohle bude vědět, takže nechá stroj na pokoji. Kdo neprostuduje návod nebo neshlédne na stránkách výrobce video, bude bádat i nad montáží, která prostě vyžaduje stejný postup.
Nejdřív je nutné zvolit odpovídající provedení matic NutFix™, případně si vybrat oblíbenou barvu, pak položit kolo na zem a rukou lehce chytit matici na závit. Pak stačí zatáhnout za vnější plášť, jenž se vysune a plochým klíčem dotáhnout vnitřní matici na ose. Na opačném konci osy může být klasická matice, jež byla v našem případě součástí sady, nebo zmiňované táhlo namísto rychloupínáku. Matice na druhém konci osy je standardní, protože i kdyby ji někdo odmontoval, musel by druhou patku s bezpečnostní maticí NutFix™ prostě ulomit. V případě táhla je to pak zcela nedobytné řešení.
Samozřejmě, že tenhle bezpečnostní prvek přidá kolu něco málo na váze a třeba námi testované provedení pro závitovou osu M10 váží 53 gramů, kdežto standardní matice s kloboučkem na opačný konec osy má jen 18 gramů. Zatímco vnější plášť pojistné matice je hliníkový, vnitřek je z poctivé odolné oceli, takže proto ta hmotnost. Na závodní kolo tohle řešení použije asi málokdo, ale pro městská kola, festky či messengery je to ideální pomůcka. Cena matic M10 pro jeden výplet se pohybuje kolem 740 korun a sadu pro náboje na rychloupínáky s roztečí patek 100 a 135 mm lze pořídit kolem 1600 korun. Nejdůležitější je ovšem vždycky zamknout kolo tak, aby nebylo možné jej ze svislé pozice přetočit do vodorovné, nebo alespoň ne maticemi nahoru, tak bude zajištěna funkčnost systému.
(už)
Mazání kola se nevyhne žádný cyklista. Mazat na kole musíme řetez, brzdy, náby, středovou osu, sedlovku, patku přehazovačky, kolečka…
Vyjeďte na jarní dovolenou do Itálie. Zní vám to ohraně? Toskánsko však nabízí tolik historických míst, západů slunce nad vinicemi a…