Jméno Perseus je novinkou kolekce Galaxy 2013 a skrývá se za ním karbonový devětadvacítkový bike, nabízený ve čtyřech verzích, a to s osazením Shimano Deore XT, SLX, Sram X.0 nebo X.9. Naším testem prošla druhá nejluxusnější varianta, osazená vedle kompletního ikstéčka vidlicí Fox s ovládáním komprese CTD a povrchovou úpravou vnitřních nohou Kashima. Jak už jsme si zvykli, firma Cyklo Švec, která kola Galaxy produkuje, používá v případě osazení komponenty značek, jež na českém trhu sama zastupuje. Proto na modelu Perseus 29“ najdeme zapletená kola Black Jack XC29, obutí Kenda Karma nebo luxusní díly Deda, na postu sedlovky, představce a řídítek. Kvalitní osazení, korunované supercitlivou vidlicí, pak ospravedlňuje celkovou cenu kola 61 990 korun.
Rám vsadil na technologii monocoque a na široké profily trubek. Je z něho jasně patrná snaha skloubit co nejlepší tuhost s minimální hmotností, což se v reálu povedlo. Síla stěny trubek v nezatížených partiích připomíná spíš plechovku od coly, přesto je celková torzní tuhost naprosto bezchybná. K dominantám rámu patří obří obdélníkový průřez spodní trubky, plynule přecházející v celou šíři středového pouzdra. Stejně masivně se tváří také následný přechod do řetězových vzpěr s nadstandardně vysokým profilem. V tomtéž duchu se ostatně nese celá zadní stavba, prohnuté sedlové vzpěry, opticky navazující na linii horní trubky, rovněž nejsou žádní střízlíci. Široká je i vzpěra u levé patky, rozkládající tlak od brzdového třmenu. Asi jediné, co nám zde trochu chybělo, byl Post Mount úchyt, přestože jinak rám sází na vyloženě moderní prvky konstrukce, jako je třeba hlava s 1,5“ spodním ložiskem nebo kompletní vnitřní vedení, tedy jak bovdenů řazení, tak i hadice zadní brzdy. Středové pouzdro ovšem vsadilo na závity a v nich instalované klasické misky systému Hollowtech II.
Perseus 29“ je ve většině ohledů klasickou devětadvacítkou, ať už se zaměříme na prostupnost terénem, suverenitu v prudkých výjezdech či celkový komfort jízdy. Ovšem kvalitativní úroveň kola se spolu s celkem příznivou hmotností 11,4 kilogramu promítla do živosti, z nemalé části smazávající rozdíly mezi sportovní šestadvacítkou a devětadvacítkou. Ochota zrychlovat je velkými koly ve srovnání s klasikou samozřejmě lehce otupena, ale je to pouze minimální daň za dokonalou adhezi zadního či netečnost ke zvedání předního kola ve výjezdech. Akceleraci navíc kladně ovlivňují kvalitní kola s lehkými ráfky a zeslabovanými dráty a především pláště Kenda Karma 2,2. Ty jsou rychlé na tvrdém podkladu a současně nabídnou dostatečnou adhezi mimo něj.
První pocity po nasednutí ale neodpovídají čistokrevné devětadvacítce, délka rámu sice představuje standard, ovšem sedlovka s přímým zámkem usazuje jezdce více dopředu a současně řídítka s výrazným zahnutím posed ještě zkracují. Pro vyloženě sportovní či závodní jízdu tak bude lepší odebrat podložky pod představcem a ten třeba i otočit do negativního sklonu.Vlaštovky, byť nepříliš hluboké, totiž celý kokpit přibližují k jezdci a standardně nastavený posed preferuje komfort před výkonem. Nicméně ve výjezdech není o něco vzpřímenější pozice nevýhodou, použitá koncepce přesvědčivě potlačuje sklony ke zvedání se na zadní. Ve sjezdech je vyšší předek naopak výhodou, ovšem sedlo více vpředu přinutí jezdce se poměrně brzy přesouvat za něj. Výše umístěná, dostatečně široká řídítka však hodně zlepšují celkovou ovladatelnost, takže pokud majitel kola vyloženě neprahne po výkonu a po rychlosti, bylo by možná i na škodu předek cíleně snižovat.Sériové nastavení totiž poskytne na devětadvacítku až nadstandardní ovladatelnost a dává jezdci pocit, že má pod sebou kolo nabízející radost z jízdy. Galaxy Perseus 29“ rozhodně není onou nepopulární devětadvacítkou, která má natolik neotřesitelnou stabilitu, že jede jenom rovně.Testovaný bike je po stránce ovladatelnosti a ochoty proplétat se točitými pěšinami nepříliš daleko od sportovní šestadvacítky, rozhodně jezdec nemá pocit, že by se kolo nechtělo vejít do ostřejší zatáčky.Pozice řídítek navíc umožní i nějaké to vydovádění se, model Perseus se nebrání třeba ani zvednutí předního kola a sjetí terénní nerovnosti po zadním, proti čemuž většina standardních devětadvacítek dost protestuje. Stejně tak pro odlepení obou kol od země není zapotřebí extra velká síla, což se ale vzhledem k cenové relaci testovaného modelu dá očekávat.
Celkový komfort jízdy je z velké části zásluhou dokonale fungující vidlice.Trojice modů komprese je logicky nastavitelná a plně funkční, nicméně na lehkém karbonovém hardtailu by se nám líbilo dálkové ovládání z řídítek. Zadní část kola je sice o něco méně štědrá k jezdci, ale i tak je míra pohodlí více než dobrá. Zadní stavba rámu dává přednost výkonu před výraznější absorpcí otřesů, ovšem velká kola se společně s karbonovou sedlovkou podílejí na dostatečném zahlazení ostrosti rázů. Sedlo WTB je pak ideální kombinací závodního střihu a pohodlí.
Pokud shrneme naše dojmy z testovaného kola, tak se jedná o poměrně univerzální bike, jenž dokáže splnit jak nároky jezdců, preferujících výkon, tak i požadavky na jízdní komfort. Se sadou SLX a vidlicí Rock Shox pak tentýž model vyjde na podstatně dostupnějších 47 990 korun.
Plusy: tuhost rámu, ovladatelnost (vzhledem k 29“ koncepci), citlivost vidlice + nastavení komprese CTD, komfortní posed
Minusy: absence dálkového ovládání vidlice, pro někoho kratší posed
Rám: Unidirectional carbon composite
Vidlice: Fox 32 Float 29 100 CTD-ADJ
Kliky: Shimano Deore XT 42x32x24
Brzdy: Shimano Deore XT 160/160 mm
Řazení: Shimano Deore XT 10 sp.
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kazeta: Shimano Deore XT 11-34 (10)
Kola: Black Jack XC29
Pláště: Kenda Karma 2,2” Kevlar
Řídítka: Deda XDR
Představec:Deda Zero1
Sedlovka: Deda Drittissimo
Sedlo: WTB Silverado
Pedály: Shimano PD-M520
Hmotnost: 11,4 kg (vel. 19“)
Cena: 61 990 Kč
Dámské biky Myka FSR jsou jedněmi z několika posledních odpružených mohykánů, kterým tento výrobce ponechal ještě šestadvacítkový průměr…
Rozmach kol 650B zasáhnul nejčastěji kategorii all mountain a enduro, což je případ i testovaného biku Cagua, který je určen do…