Nevozím platformy, tedy ne na silničce a většinou ani na redakčním mulletu, kde v devadesáti procentech dávám na biku už víc jak čtvrt století přednost nášlapným pedálům. Platformy jsem ale vždy vozil na biku pro paralelní slalom, trial a později na sjezdovém nebo freeride kole. Dnes je mám na sjezďáku a v drtivé většině vždy na nějakém testovacím e-biku s vyššími zdvihy. Takže je vlastně vozím. Někam se prostě hodí víc a někam méně, stejně tak je to s tretrami pro tenhle typ pedálů.
Sice je v kolekci značky Force jasná nadvláda treter pro nášlapné pedály, ale nechybí ani dvojice speciálních modelů právě pro platformy. Boty Force Downhill tak dělaly společnost jak několika testovacím platformovým pedálům i elektrokolům, tak redakčnímu mulletu. Největší dostupná velikost 46 (878 g) optimálně sedí i na noze sázející u civilní obuvi občas na číslo 47 a jak nárt, tak celková šířka boty jsou optimální. Ani zbytečně široké, nebo příliš úzké, ani nízké nebo volné přes nárt. Začnu ale od gumové podrážky, která je plochá, posetá klasickými širokými profily, kdy na špičce a patě nemají kruhový, ale šestihranný rámeček pro lepší zajištění při chůzi. Na patě i špičce je podrážka lehce vystouplá, ale jde o standard, není to typický gumový nárazník. Podešev s indexem tuhosti 4 je na pedálu dostatečnou oporou, ale tady záleží i na rozměru pedálu, ovšem při chůzi to s tvrdostí nepřehání a dokáže se přizpůsobit terénu, takže optimální provedení. Svršek ze syntetické kůže je doplněn textilní podšívkou a textilními panely výše na bocích a nechybí pak neoprenová manžeta kolem kotníku i paty. Tu musím s ohledem na zimní a předjarní marast vyzdvihnout, protože manžeta není jen nahoře nad lemem tretry, ale je našitá zevnitř už od podešve a sahá až za třetinu délky směrem ke špičce. Jednak je velmi příjemná pro usazení chodila, navíc díky většímu polstrování nad patou nic netlačí a nedře, ale hodně chrání proti průniku bláta a vody do boty, aniž by její horní lem kolem kotníku někde táhl a jinak obtěžoval. Partie kolem paty a zadní část tretry je proti špičce výrazně komfortnější, ale náraz nebo chůze z kopce rovněž nepředstavovaly pro prsty a špičku nějaký diskomfort. Neoprenový jazyk je pak našit jen u špičky, takže dává prostor pro ventilaci a stahování tkaničkami lze díky dalšímu zajištění páskem na suchý zip doplnit „úschovou“ tkaniček pod pásek, aby za jízdy nikde neobtěžovaly. Bonusem je pak větší plocha reflexe nad patou i poutko pro snazší nazouvání.
Tužší špička poskytla docela slušnou ochranu proti nárazu, ale opět to není nějak předimenzované provedení pro extrémy. Vše je docela vyvážené jak pro ostřejší jízdu, tak chůzi v terénu nebo delší pěší pohyb při kopání trailu. Ohyb boty za špičkou dával zprvu lehce pocítit tlak materiálu, ale to se po dvou vyjížďkách srovnalo a bota si krásně sedla, aniž by časem bylo patrné nějaké větší změknutí materiálu nebo podešve. Všechno sedí a co musím vyzdvihnout, je ochrana chodila před vlhkem, kdy nebyl problém ani kolem pěti nad nulou drtit na elektrokole bahenní koryta po lesní technice. Svršek umí ochránit proti vodě, ovšem textilní panely na bocích už přece jen něco propustí, takže pozor na hloubku kaluží. Perforace na špičce, patě a textil na bocích pak zajistí určitou míru ventilace a chodidlo i v teplotách nad deset stupňů nějak „nevařilo“. Letní vedra už samozřejmě budou o něčem jiném, ale to platí pro všechny tretry tohoto typu.
Tretry si za jízdy dobře drží tvar, podrážka sedí díky ostrým pinům neprůstřelně, ale konstrukce boty není zase tak tvrdá, aby nebyla schopna se částečně přizpůsobit při větším náklonu chodila. Jsou dostatečně tuhé, ale ne příliš, naopak to nejsou bačkory, aby chodidlo nemělo žádnou oporu. Testování se jen lehce podepsalo na stavu podrážky, ale v podstatě pouze lehkým vrypem ostrého pinu do materiálu, takže standard. Vnitřní stélka je komfortní, ale bez nějakých větších profilací v oblasti klenby a s výškou podešve to boty rovněž nepřehání, takže to nejsou těžká objemná „bagančata“ a spojení s pedálem je přesné a citlivé, navíc bez nutnosti nějak hýbat s výškou sedla.
Jednoduše omyvatelné, vybavené reflexí, skvěle chránící proti blátu, super komfortní kolem paty a kotníku, rozumně ventilující a se slušně přilnavou, ale přitom odolnou podrážkou. To vše pak za 1999 korun a v šedo-černém nebo šedo-fluo provedení a velikostech 39-46. Na závodní DH by to sice chtělo třeba větší gumový nárazník vpředu, ale jinak jsou tyhle boty na volné pedály využitelné v podstatě na všechny disciplíny a k plné spokojenosti jezdce.
(už)
Ať už na silnici, trailu nebo enduro trati, tam všude se švédské přilby POC staly určitým symbolem kvalitnějšího vybavení pro ty…
Jsou-li pro vás moderní cyklistické trendy brýle s obrovskými zorníky už příliš extravagantní a dáváte raději přednost klasice, pak bude…