Ať už na silnici, trailu nebo enduro trati, tam všude se švédské přilby POC staly určitým symbolem kvalitnějšího vybavení pro ty nejnáročnější uživatele. Charakteristický design je čitelný už z dálky, ale nejde jen o módní tvary, vše má své opodstatnění ve snaze nabídnout maximální ochranu hlavy, a testovaný Axion není výjimkou.
Jde o trail/enduro přilbu s klasickým provedením in-mold konstrukce, v trochu „zjednodušeném“ provedení oproti endurovým topmodelům. Skořepina ovšem i tady pokrývá kromě celé horní plochy i spodní okraj přilby a přesahuje až dovnitř. Výraznější vrstva materiálu nad spánky a na týlu pak logicky nabídne větší míru ochrany těchto citlivých partií a část nárazu dokáže ztlumit i výškově stavitelný štítek s technologií Break Away, tedy „odpadnutím“ v případě silnějšího nárazu štítkem. Charakteristické tvary ventilačních průduchů a lehký náběh jejich otvorů snížením profilu nezapře svůj původ a spoléhá na pětici rozměrnějších čelních otvorů s dvojicí nízkých otvorů ještě níž, přímo na čele. Ty pak doplňuje čtveřice větších otvorů na temeni a další čtveřice na týlu.
Usazení na hlavě má kromě až nadstandardní hloubky na starost stahovací pásek po celém obvodu, pevně zajištěný na čele a vzadu výškově stavitelný díky dvojici posuvných vertikálních pásků. Menší ovládací kolečko vzadu je dobře přístupné a snadno ovladatelné, pouze v nejvýše nastavené pozici už je trochu těsně pod hranou přilby, ale i tak jej lze ovládat v dlouhoprstých rukavicích. Jednodílná čelní a temenní výstelka má polstrované polštářky, dělené pro zajištění částečného proudění vzduchu mezi nimi, vzadu na poddajném plastovém opěrném mechanismu stahování polstrování není, ale nijak tam nechybělo, vše sedí pohodlně.
Opravdu solidní hloubka přilby ji totiž usadí na hlavě naprosto jistě, a stažení čelenky je už jen jakýmsi pojistným bonusem. Popruhy z příjemného materiálu nemají možnost nějaké větší regulace délky, pouze předozadního posunu spojovacího dílce a nastavení délky pravého popruhu s přezkou. Ta je klasického provedení, s menším neoprenovým polstrem, ale celkově jsou popruhy perfektně provedené, takže nic netlačí ani přes uši, ani na hraně čelisti. Testovaná velikost M (55-58 cm, 326 g) pak značením přesně odpovídá a střih je lehce užší, než aby byl prostorný pro vyloženě kulatou hlavu. Perfektní krytí plochy na spáncích i vzadu na týlu doplňuje dostatečná masa materiálu i na čele a dolů sklopený štítek pak výhled nepatrně omezuje, ovšem s nastavením do každé další z celkových čtyř vyšších pozic už jej z dohledu jezdce vyřadí. Znatelný odpor jisticího mechanismu pak rozhodně neumožní samovolné sklopení. Sjezdové brýle se ale pod štítek nevejdou, na ně tu prostor není, přece jen je přilba spíše trailová, než aby počítala se závodním endurem, na to má POC v kolekci „ostřejší“ modely.
Axion ale nabídne perfektní usazení na hlavě, slušnou vrstvu materiálu pro absorpci nárazu a současně perfektní ventilaci, protože skupina čelních otvorů se opravdu snaží a chladivý vzduch doslova přitahuje, aby jej pak díky vnitřní profilaci hezky poslala dál na temeno hlavy a dozadu. Ventilace, usazení na hlavě a solidní tloušťka materiálu všude, kde je to zapotřebí, tady není co kritizovat. Navíc i cena 3790 korun patří v sortimentu přileb této značky k těm nižším. Výběr z pěti barev a čtyř velikostí ( XS, S, M, L) by pak měl uspokojit všechny.
(už)
Jsou-li pro vás moderní cyklistické trendy brýle s obrovskými zorníky už příliš extravagantní a dáváte raději přednost klasice, pak bude…
Když jsem si do redakce přivezl ze skladu dovozce zapůjčenou novinku od firmy Kask, přilbu Proton Icon, zaujala mě při jejím vybalení…