Domácí značka Author už název SuMo použila pro svůj fatbike, což je v podstatě objevitelské kolo, takže proč stejně nepojmenovat i bikepackingovou podsedlovku, hodí se to k sobě. My jsme tuhle brašnu s celým označením A-S3152 SuMo X9 netestovali na fatbiku, ale MTB klasice, to ale na výsledku nic nemění.
Jde o klasickou podsedlovku z vodě a otěru odolného nylonu 600D a 420D s PU zátěrem, kdy panely jsou sešité, nikoliv svařované. To se samozřejmě projevilo na příznivé ceně, která je 895 korun, takže jde o jednu z nejdostupnějších podsedlovek. Přesto je ale technicky maximálně propracovaná a nabídne objem šest až dvanáct litrů, což ji řadí mezi ty větší brašny. Přední díl u sedlovky je z pevnějšího vyztuženého materiálu, takže se částečně tváří jako harness provedení, ale brašna je jednodílná. Dva popruhy na sedlovku mají klasickou plastovou sponu a na konci reflexní očko, podložení nesmekavým materiálem ale na vnitřní straně není, stejně tak to má i dosedací plocha brašny. Z vyztuženého spodního dílce brašny vychází boční vertikální popruhy k upevnění popruhem na sedlové ližiny. Tady nechybí reflexní pásek na dolním dílci, klasická přezka a gumové očko pro zajištění volného konce popruhu. Spodní dílec vede dostatečně dozadu, aby udržel celé tělo brašny v odpovídajícím tvaru i při maximálním roztažení, ale k sedlovým ližinám výrobce jištění rozhodně nepodcenil. Zadní přezky rolovacího uzávěru totiž nevedou společně s těmi vertikálními, ale samostatně, propojené odnímatelným stahovacím popruhem. Navíc má brašna rovnou integrovaný předozadní vertikální popruh, který vede odspodu přes zadní čelo brašny a stahuje se nahoře. Tohle všechno když dostatečně přitáhnete k sedlu, tak se brašna za jízdy nemá šanci vertikálně ani hnout. Boční vertikální popruhy mají sice omezenou délku a stalo se nám, že i naplněná brašna vyžadovala jejich stažení nadoraz, ale na boční výkyv při jízdě to nemělo nějaký negativní vliv. Stahovacích prvků je tolik, že nemusíte nic řešit, vše je snadno ovladatelné.
Hlavní vnitřní prostor pak nabídne klasický styl naplnění, zarolování a délku naplněné brašny tak lze mít v rozmezí 34 až 56 centimetrů, kdy my jsme jezdili „naplněnost“ na 51 centimetrů, tedy téměř maximální 12l objem, kdy minimum je polovina. K tomu lze ještě přidat možnost upevnění větrovky či karimatky na spodní stranu brašny pod gumicuk a ještě něco nahoru díky očkům pro uchycení dalšího jisticího popruhu, variabilita je druhé jméno téhle brašny. Bezpečnost pak může být to třetí, protože reflexními prvky se nešetřilo, a jsou jak na horní straně na bocích, tak na čelním víku, kde ale záleží na roztažení brašny a jeho výsledné pozici.
Upevnění na sedlovce a ližinách drželo i v terénu hodně jistě, a byť by do boků bylo díky nějakému nesmekavému podložení o něco jistější, nemáme k tomu výhrady. I celkový tvar vyztužené části za sedlovkou je optimálně široký, takže do kontaktu se stehny přišel jen v omezeném rozsahu, a to bez ohledu na maximální či střední naplnění. Po pár kilometrech tak stačilo jen jednou přitáhnout zadní popruh a vše drželo ke spokojenosti. Jediným lehkým omezením tak bude případnější časté sundávání a opětovná montáž brašny, protože je nutné protáhnout samostatný zadní popruh pod ližinami. Brašny s propojenými popruhy tohle řeší pod ližinami jen jediným, tady je to dvojí práce, ale zase je tady předozadní zajištění ve vertikálním směru jistější, prostě něco za něco.
Odolnost vůči vodě je na slušné úrovni, na extrémní cesty bychom ale věci uvnitř umístili ještě do igelitového sáčku, jistota je jistota. Vnější materiál pak vodě odolává dobře, ale jelikož je zde řada poutek, gumicuk a další technické prvky, má se bláto kde držet. To je ale bikepacking, když chcete vyrazit, na počasí nelze brát ohledy, a se SuMo X9 vyrazit můžete.
(už)
Když jsem testovala cyklosukni Haven, měla jsem k ní i dres stejné značky. A i když se jmenuje Singletrail NEO, nemusela bych jej nutně…
U cyklistických brýlí kromě jejich dobře padnoucího tvaru řešíme především provedení zorníků a jejich případnou výměnu. Moderně střižené…