V případě sedel legendární značky Brooks jsou jejich kožené modely prostě klasikou, která se vybaví každému jako první. Ovšem i modely Cambium, kombinující základ z přírodního kaučuku a potah z organické bavlny, si za roky své existence našly věrné fanoušky. Testovali jsme už klasické Cambium verze, model na elektrokola nebo i luxusní variantu s karbonovými ližinami a teď nám pod zadkem přistála klasika v podobě modelu C17 Special-Organic s ocelovými ližinami, hliníkovým nosným rámem a samozřejmě kaučukovou skořepinou s bavlněným potahem. Hliníkové nýty jsou v testované černé variantě stříbrné, ale lze mít i černou verzi s měděným odstínem nýtů a rámu nebo světlý přírodní odstín potahu. Všechny za shodnou cenu 3790 korun.
Sedlo s délkou 283 a šířkou 165 milimetrů patří mezi širší, ovšem díky klasickému tvaru s kruhovým profilem nepůsobí při jízdě tak širokým dojmem. Výška sedla je 52 milimetrů, ovšem hmotnost není nic pro gramaře, 432 gramů je prostě daní za konstrukci a materiál. Ten ovšem nabídne přirozenou pružnost, takže po usednutí je cítit lehké prohnutí skeletu, a přestože je materiál na omak tvrdý, celková pružnost přináší docela slušný jízdní komfort a tlumení rázů. Pokud někoho vyděsila šířka, tak tady bych ji s ohledem na profil sedla přirovnal ke klasickým sportovním variantám s plošším tvarem a šíří zhruba 150-155 milimetrů. Zásluhou profilu je totiž hřbet sedla nepatrně znát v nejcitlivějších místech, prostě klasický střih sedla a širší zadní partie díky ploše dokážou tenhle jev lepším rozložením tlaku celkem eliminovat. Nastavení sedla v zámku sedlovky tak nakonec skončilo více vpředu, aby pozadí jezdce sedělo více vzadu, pro ideální rozložení tlaku. Střední pozice je sice lepší pro celkové tlumení díky pružnosti skořepiny, ale nakonec jsme si své optimum našli. Jízda je nezvykle pohodlná a potvrzuje to, že nezáleží na tvrdosti polstrování, ale tvaru sedla, ten určuje výsledné pohodlí. U C17 to platí stoprocentně, delší jízda na silnici nebo polní cestě nebyla o nějakém vyklepaném pozadí nebo nepadnoucím tvaru. Jistě, sedlo bylo převážně pod pozadím běžně oblékajícím kraťasy velikosti XL, takže menší rozestup sedacích kostí získá ještě vyšší míru komfortu, ale při sezení více vzadu už to bude asi moc. Na XXL pozadí už by ale s ohledem na rozložení tlaku byl vhodnější širší model.
Cambium ale nepatří mezi sedla, která by jezdce obtěžovala nějakým nepřirozeným tvarem, který by byl znát bezprostředně po nasednutí. Je příjemné a padne dobře, aby při delší jízdě nedávalo znát nějaká negativa. Voděodolnost potahu, vysoká odolnost vůči mechanickému poškození a v neposlední řadě i design nebo zmíněné absorpční schopnosti pak naprosto vyváží trochu vyšší cenu.
(už)
I když je domácí značka Haven spojována spíše s trail a lehce volněji smýšlejícím stylem cyklistického oblečení, nechybí v kolekci celá…