Už mnoho let je patrné, že jediným sportem, který dokáže nastartovat sportovní veletrh u nás, je cyklistika. A na ní se nabalují ostatní sporty, především outdoor. V žádném jiném sportovním odvětví nejsou v současné finančně pohnuté době peníze na to, aby se dokonce konaly dva veletrhy. Sport, který má nejen skvělé sportovce světové úrovně, ale i po celé republice kolem tisícovky speciálních prodejen, do kterých dodává své zboží více jak 250 dovozců, velkoobchodů a výrobců. A věřte nevěřte, na našem trhu operuje více jak stovka značek jízdních kol, a to ani nemusíme započítávat různé supermarketové „noname“ stroje v nejnižších cenových kategoriích.
Na přelomu března a dubna se na pražském výstavišti v Letňanech konal již třetí ročník For Bikes. Akce, kterou lze považovat za nástupce veletrhu Sport Prague. Ten býval v podobném termínu, na stejném výstavišti a ve stejném nomenklaturním obsazení. Radost z For Bikes jistě nemá brněnské výstaviště, které v podzimních měsících pořádá konkurenční Bike Brno, kde je vedle cyklistiky podobné složení veletržních sportů. A radost nemají ani mnozí vystavovatelé, pro které v uplynulých letech nastala mírně zdeformovaná nerudovská otázka „Kam jít?“. Zatímco podzimní Brno je mířeno především na obchodníky, kteří zde předvádí potencionálním odběratelům novinky na další rok, jarní Praha je určena vyloženě pro koncového zákazníka. Obchodníci tudíž tápou a rozdělili se do třech táborů. Velcí hráči na cyklistickém trhu, jako je Kelly‘s, Merida, Author a Aspire (GT, Cannondale atd.) a další firmy, mají jasno v tom, že nevystavují nikde. Naproti tomu například Specialized, Ghost, Pell’s, Apache a jiní mají také jasno zase v tom, že vystavují pouze v Brně. A třetí skupinka, jako Trek, Cyklo Švec, Ultrasport a Progress Cycle pro jistotu vystavují všude. Jules Verne napsal román s příznačným názvem “Zmatek nad zmatek“. Tak by se to dalo nějak charakterizovat co se děje v obchodnických kruzích.
Kdo navštěvuje oba veletrhy, jistě pochopil, že zatímco v Brně se značky kol většinou prezentují plnohodnotně, pokud možno s celou kolekcí, Praha v tomto ohledu, až na výjimky, tak trochu paběrkuje expozicemi, které prezentují maloobchodní prodejny, kde je samozřejmě ukázka zboží omezená. Ty výjimky ovšem letos byly například v podobě Scottu, Cube, Amulet, ukázal se Duratec, snad i Trek a pár dalších značek.
Charakter současného pražského For Bikes tak trochu napovídá, že se možná nejedná ani tak o veletrh, jako spíš o obrovskou cykloprodejnu, kde snad každý druhý vystavovatel nabízí návštěvníkům často starší zboží a to v patřičné slevě. Bylo tedy možné spatřit chvějící se ruce nadšených návštěvníků, které se přehrabovaly v bednách se zlevněným zbožím. For Bikes je pro mnohé obchodníky výborná příležitost dočistit sklady z minulé sezóny. Plzeňský obchodník Antonín Bartoníček si akci pochvaloval nadmíru: „Prodal jsem 110 pumpiček a asi tři stovky brašniček na kolo. Loni jsem tu prodal jen čtyřicet pumpiček“. Další obchodník nám potvrdil, že na For Bikes prodal 11 dětských kol a jiný si mnul ruce nad osmi prodanými koly pro dospělé ze své expozice. Z toho je patrné, že návštěvníci už přesně vědí, co mohou na For Bikes také očekávat – skvělé nákupy. Pramalou radost z toho ale jistě mají pražští cyklističtí maloobchodníci, kterým prodeje na For Bikes ukrojí z jejich koláče. Otázkou tedy je, jestli se nejedná spíše o cyklistický outlet a výprodej, kde je veletrh pouhým doprovodným programem? Ale proč ne? Všechny podobné akce nemusí být stejné. Proč mít za zlé některým obchodníkům, kteří se netají tím, že cílem jejich účasti je prodej zboží. Zvláště v dnešní době, kdy se bojuje doslova o každé prodané kolo, dres nebo již zmíněnou pumpičku. Ostatně i v sekci outdooru jste mohli v případě nákupu odlehčit své peněžence méně než je běžné. Koupit ve slevě ešus, karimatku, stan nebo pončo také nebyl problém.
S cílem i prodávat přišel na výstavu i Luboš Lom, dovozce značek Northwave, Briko,Bottecchia a dalších.
Tradičně vyjmenovávat značky a jejich novinky, které se na For Bikes objevily, tentokrát nebudeme. Jednak jsme podstatné novinky představili již po loňské výstavě Eurobike a Bike Brno, a to málo, které jsme v Praze objevili jako velmi zajímavé, popíšeme v samostatných článcích v dalších vydáních Cykloservisu, neboť stojí za větší pozornost než obligátní fotku s popiskem.
Co nás ale šokovalo, byla návštěvnost. Nebo spíše oficiální čísla vydaná pořadatelem po akci. Dá se hovořit o tom, že již třetím ročníkem se For Bikes vypracoval návštěvností entuziastů, tedy těch návštěvníků, kteří nejdou na veletrh za prací (obchodníci), ale pro které je veletrh (především cyklistika) koníčkem, mezi absolutní evropskou špičku. Největším evropským cykloveletrhem je Eurobike v německém Friedrichshfenu, který uvádí v loňském roce návštěvnost 40.000 obchodníků, 1.800 žurnalistů a více než 20.000 entuziastů (v oficiální zprávě: „More than 20,000 cycling enthusiasts“). For Bikes vydal oficiální číslo 22.794 návštěvníků, z nichž bylo 67 žurnalistů a obchodníci by se zřejmě dali spočítat do jedné, dvou stovek (ty For Bikes neeviduje). For Bikes tak možná Eurobike návštěvností lidí „z ulice“ poráží nebo se mu minimálně vyrovnává....
A co jsme si na For Bikes koupili my? Nic. Líbila se nám hala plná karavanů a karavnových aut. Těch bylo opravdu požehnaně. Stačilo jen do nějakého zajít, posadit se na čalouněnou sedačku, zavřít oči a zasnít se. Vidět se v karavanu v zatáčce alpského stoupání a trávit velmi příjemné chvilky čekáním na závodníky třeba při Tour de France. No a potom zase oči otevřít, zaplatit parkovné a odjet malým vozem z veletrhu domů.
(kany)
Přestože cyklistika patří ke světově nejrozšířenějším sportům, zemí, které se mohou chlubit cyklistickým zlatem z olympijských her, není…
Veletrh Bike Brno je již několik let nejvýznamnějším místem setkání odborníků z cyklistické branže ve střední Evropě. Představuje se zde…