Německý Focus má ve své nabídce celou řadu celoodpružených modelů, přičemž mezeru mezi vrcholným, čistě závodním FSL s atypicky umístěným tlumičem, a all-mountain typem Thunder, vyplňuje model Super Bud. Ten prošel naším testem ve verzi 2012, konkrétně v modifikaci 3.0, představující střed řady. Jednotky odpružení Fox a osazení Deore XT jsou však dostatečnou předzvěstí, že máme co do činění se skutečně sportovním XC a maratonským bikem, čemuž ostatně odpovídá také přední i zadní zdvih s hodnotou „pouhých“ sto milimetrů. Cena 41 999 se vzhledem k osazení zdá být navíc rozhodně příznivá.
Po koncepční stránce se jedná o zcela klasický čtyřčep, Super Bud zkrátka vsadil na maximálně osvědčenou konstrukci a výstřednost tak rád přenechal již výše zmíněnému modelu FSL. Duralový rám s hydroformně tvarovanými profily trubek preferuje hodně výrazný sloping, doplněný o krátkou vzpěru mezi horní a sedlovou trubkou. Vzhledem ke svému zařazení do třídy sportovních XC kol tak nabízí nadstandardní prostor pro manévrování nad rámem, což je třeba v techničtějších pasážích rozhodně příjemná vlastnost. Umístění čepů preferuje co nejúčinnější žehlení nerovností. Hlavní čep je hned za sedlovou trubkou, ve výšce zubů prostředního převodníku, zadní čep je pak více předsazen před patky, aby byla daná koncepce využita na maximum. Tlumič, umístěný pod horní trubkou, je dnes nejpoužívanějším řešením, je zde totiž nejen dostatečně chráněn před bahnem, ale navíc dostává páčku blokace do ideálního dosahu jezdce. Menší spojovací rameno i horní uchycení jeho čepu působí dost subtilně, nicméně zde není zapotřebí bůhvíjaká boční tuhost a konstruktéři evidentně preferovali gramovou redukci.
Přestože současnost přeje propedalům a jiným systémům, ovlivňujícím pomocí komprese imunitu systému vůči nežádoucímu pohupování, zde použitá jednotka Fox Float RL představuje absolutní klasiku, nabízející buďto plně aktivní mód nebo naopak úplný lockout. U přední vidlice sice někdo může trochu postrádat dálkový lockout, ovšem vzhledem k faktu, že se nejedná o čistě závodně orientovaný bike, jsme jej bez problémů oželeli.
V některých detailech se námi testovaný, předsériový bike lehce odlišoval od budoucí produkce. To platilo třeba v případě brzd. My jsme měli k dispozici model Tektro Auriga Pro, mimochodem skvěle fungující, standardní verze by měla být osazena novinkou německé Magury, typem MT2. Na pružicích jednotkách také zatím scházela „zlatá“ povrchová úprava Kashima Coating. Produkční verze by údajně neměla tuto libůstku, zajišťující ještě výrazně lehčí chod, postrádat.
Super Mud
„Mud“, tedy v překladu bláto, nás provázelo po celou dobu testu. Focus od nás tedy dostal řádně do těla, za což se odvděčil příjemným, celkově dostatečně svižným projevem a především vysokou dávkou jízdního komfortu. Hmotnost kola 12,95 kilo včetně pedálů není sice nijak zázračnou hodnotou, Super Bud 3.0 se ale od začátku prezentoval spíše jako bike pro radost z jízdy než jako stroj pro čistě závodní nasazení, takže mu nějaké ty gramy navíc dokážeme určitě odpustit.
Již první dojmy z jízdy byly velice příjemné, s celkově kratším, vzpřímenějším posedem šla ruku v ruce dokonalá ovladatelnost v hodně točitých pasážích. Proplétat se s tímto kolem po úzkých pěšinách, mezi keři a stromy, je doslova radostí. Ke kolu nelze mít po stránce ovladatelnosti připomínku. Svou roli zde hrají i výše položená, optimálně široká řídítka, která mají zásluhu také na ochotě stavět se na zadní třeba při nájezdu na vyšší překážku. Přitom ani v prudších výjezdech s nimi nemá jezdec problémy a udržet přední kolo v kontaktu s povrchem znamená jen rutinní práci s těžištěm. Takže ovladatelnost kola v takřka jakékoli situaci považujeme za jeho největší devizu, což platí samozřejmě i ve sjezdech, kde Focus nabídne velice jisté vedení.
Na stejné úrovni je rovněž jízdní komfort, který odpovídá celkové hravosti kola. Nečekejte tvrdší, k menším nerovnostem imunní projev, vlastní mnoha celoodpruženým XC raketám s totožným zdvihem. Super Bud je v tomto ohledu i přes své nevelké zdvihy trochu jiný, je to kolo pro celodenní vyjížďku ve sportovnějším tempu, ale s užitím si všech nástrah terénu, navíc v maximálně pohodlném balení. S tím sice souvisí trochu toho pohupování, zapříčiněného vahou samotného šlapajícího jezdce, ale vždy je něco za něco. Plný lockout pak přijde ke slovu na asfaltu, jinak je zbytečné jeho prostřednictvím okrádat kolo o vrozené dovednosti.
Akcelerace patří ke standardu třídy, což je dáno i celkovou hmotností kola. Pláště Continental Race King v šířce 2,2 palce ale naštěstí nejsou zbytečně hrubé, takže jezdce neokrádají o energii na tvrdém podkladu, i když v blátě nepatří právě ke hvězdám. Přenos síly je pak lehce ovlivněn pouze průměrnou tuhostí rámu, tedy konkrétně jeho zadní stavby, což ale bude trochu znát pouze pod hodně těžkými jezdci.
K osazení kola nemáme připomínky, vzhledem k finální ceně jen minimálně převyšující čtyřicetitisícovou hladinu se dají za určitý příjemný nadstandard považovat například kliky Deore XT. A pokud by někomu nevyhovovala námi testovaná verze v „champagne“ matné povrchové úpravě rámu, může sáhnout po decentnější černé verzi.
Rám: Hydroform Alloy FS
Tlumič: Fox Float RL
Vidlice: Fox 32 Float RL 100
Kliky: Shimano Deore XT 24-32-42
Brzdy: Magura MT 2
Řazení: Shimano Deore XT Rapidfire (10)
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Kazeta: Shimano 11-34/10
Náboje: Shimano SLX
Ráfky: Concept
Pláště: Continental Race King 2,2“
Řídítka: Concept
Představec: Concept
Sedlovka: Concept
Sedlo: Concept
Hmotnost: 12,95 kg (vel. M)
V současné záplavě karbonu se zdá být téměř nemožné zkonstruovat rám, který by se již na první pohled odlišoval od všeho ostatního. Značce…
V Cykloservisu č.21 naleznete test kola 4EVER Virus SXC1. Jedná se doslova o lahůdku z produkce této značky s karbonovým rámem a osazením…