V současné záplavě karbonu se zdá být téměř nemožné zkonstruovat rám, který by se již na první pohled odlišoval od všeho ostatního. Značce Giant se to však podařilo, a sice u inovovaného silničního modelu Defy, určeného pro sezónu 2012. Ten bude, stejně jako v letošním roce, nabízen jak v ekonomičtější duralové, tak i v karbonové variantě, která prošla naším testem. Po stránce osazení a barevné kombinace se sice nejednalo o sériovou podobu kola, to ovšem ničemu nevadilo, ostatně sada Shimano Dura-Ace určitě nic nepokazí...
Celokarbonový rám se tvarově vymyká současným standardům, ať už jde o použité profilace, provedení hlavy či napojení sedlových vzpěr. Jakoby zde výrobce chtěl v jednom jediném rámu zkombinovat aerodynamiku časovkového speciálu s vysokou tuhostí při záběru a současně nadprůměrným komfortem jízdy. Právě nabízený komfort byl při navrhování rámu údajně klíčový a nový defy by měl být v tomto ohledu podstatně pohodlnější alternativou k ultimativnímu, čistě závodně zaměřenému typu TCR. K tomu nabízí nový standard hlavového složení nazvaný OverDrive 2 využívající dole dnes už téměř standardní 1,5“ ložisko a nahoře rozměr 1¼“, jenž byl dříve označován jako super-oversize. Ať už jde o aerodynamicky tvarovanou sedlovou trubku s kapkovým průřezem, plynulý přechod boční hrany z ploché horní trubky do mohutně působící hlavy a následně do spodní trubky či o esteticky bezchybné kompletní vnitřní vedení lanek, finální dojem je dokonalý. Defy, na jehož vývoji se podílel i profesionální tým Rabobank, byl zkrátka navržen tak, aby splňoval veškeré jezdcovy požadavky jak pro rychlé závody, tak i pro náročné dlouhé tratě. Jestli skutečně nabídne onu proklamovanou univerzalitu, na to odpoví následující řádky.
Jak již bylo řečeno, jedním z primárních požadavků při vývoji byla nadstandardní porce jízdního komfortu. Tak trochu nemístně na rámu proto působí již zmiňovaný aerodynamický profil sedlové trubky i sedlovky, který po stránce pohlcování otřesů rozhodně nenabídne to, co klasický kruhový průřez. Více než dostatečně to u rámu ovšem vynahrazuje provedení zadní stavby, jejíž lehce obloukovitě prohnuté útlé sedlové vzpěry a velice plochá monostay konstrukce zvládají až překvapivě hodně. Stejně tak přední vidlice disponuje schopností pohlcovat rázy a značně tak filtrovat nerovnosti vozovky, možná proto působí oproti mohutné hlavové partii rámu skoro až subtilně.
Stejně precizně ovšem výrobce řešil také přenos energie. Obdélníkový profil spodní trubky u středového pouzdra vypadá impozantně a stejně tak výška průřezu řetězových vzpěr. Celková mohutnost rámu pak nejlépe vynikne při pohledu shora, tedy z pozice jezdce.
A jaký je Giant Defy Advanced v praxi? Jednoduše velice rychlý! Pokud bychom ochotu akcelerovat známkovali číslicí od jedničky do desítky, dostal by od nás nejspíš devítku. Jeho nízká váha 6,9 kilogramu (ve velikosti L) se snoubí s optimální tuhostí a přenos energie z jezdce na pohyb vpřed jako by byl bez jakéhokoli dalšího mezičlánku, jenž zde ovšem představuje právě kolo. Přestože bychom celkovou boční a torzní tuhost sice neoznačili za extrémní, nikde není patrný náznak kroucení či ztráty energie, a to navíc při skutečně nadstandardní dávce komfortu. Posed je zde méně natažený než na nekompromisním TCR, přitom stále nabízející ideální záběr i aerodynamiku jezdce.
Pokud máme shrnout veškeré dojmy z jízdy, pak je zde ideálně namíchán koktejl příjemné jízdní pozice, ovladatelnosti, akcelerace a komfortu jízdy. Kolo velice ochotně zatáčí a přitom naprosto dokonale vede přímý směr, což je vlastně splněný sen konstruktérů všech silničních kol. Defy jezdci dovolí klidně i v menší rychlosti pustit oběma rukama řídítka a přitom naopak ve vyšší rychlosti jakkoli neprotestuje proti položení do zatáčky a jejímu absolutně plynulému průjezdu. Zkrátka má geometrii, kterou uvítá jak hobík, tak i závodník. Díky této defy_advanvlastnosti nám kolo okamžitě padlo do ruky a jízda na něm byla po všech stránkách velice příjemná. Použití nového standardu hlavy a sloupku vidlice se podle našeho názoru skutečně kladně promítlo při vedení kola do zatáček, určitě se tedy nejedná o nepodstatnou úpravu. Jedinou menší nevýhodou tohoto řešení je nutnost použití originálního představce Giant OverDrive 2.
Po stránce akcelerace patří silniční novinka od Giantu rozhodně k lepšímu průměru své kategorie, její doménou je však především nabízené pohodlí. To by sice nejspíš ještě navýšilo použití klasické konstrukce sedlové trubky a sedlovky, tedy provedení s kruhovým průřezem, ale i tak jsme byli s komfortem nadmíru spokojeni. Navíc se nám právě v tomto ohledu jevilo jako ideální vyvážení mezi přední a zadní partií kola. Přední vidlice, která vsadila na relativně útlá ramena v kombinaci s nadprůměrně mohutným sloupkem, je tedy správnou volbou, a to jak z hlediska vedení směru, tak i pohodlí.
Námi testovaný Giant Defy Advanced se sadou Shimano Dura-Ace a se zapletenými koly Giant P-SLR1, vážícími v páru 1 390 gramů, byl pouze „demo“ verzí. Na našem trhu bude tento model nabízen ve dvou úrovních, a sice se sadou Sram Force za 79 999 korun a s osazením Shimano Ultegra za 66 999 korun.
(sériové osazení typu Defy Advanced 1)
Rám: Advanced Grade-Composite
Vidlice: Advanced Grade-Composite
Kliky: Sram Force 34/50
Brzdy: Sram Force
Řazení: Sram Force
Přehazovačka: Sram Force
Přesmykač: Sram Force
Kola: Giant P-SLO
Kazeta: Sram PG-1070 11-28 (10)
Pláště: Giant P-SL1 23 mm
Řídítka: Giant Contact
Představec: Giant Contact OverDrive 2
Sedlovka: Gaint Vector Composite
Sedlo: Fizik Aliante Delta
Hmotnost: 6,9 kg (vel. L, testovaná „demo“ verze)
V Cykloservisu č.21 naleznete test kola 4EVER Virus SXC1. Jedná se doslova o lahůdku z produkce této značky s karbonovým rámem a osazením…
Kola německé značky Stevens patří u nás zatím ještě stále k těm málo okoukaným. Přitom u našich západních sousedů se jedná o hodně…