logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Elektrokola
  • Flyon

Flyon

Datum: 13. 04. 2023

E-Koutek

Z extrému do extrému, tak by se dal popsat vývoj elektromotorů společnosti TQ. Zatímco před třemi lety dominovaly mezi silnými motory svým velkým kouskem TQ-HPR120 se 120Nm krouťákem, který zdobil třeba biky Storck nebo Haibike Flyon, nyní mají minimalistické provedení TQ-HPR50, řešící současné trendy lehkých e-biků. Co je lepší, silnější podpora motoru, kde jsme na Flyonu při testování doslova letěli do kopce mezi stromy a málo zkušený jezdec by tohle možná neustál, nebo si nechat pomáhat méně, mít realističtější pocit z jízdy, lehčí e-bike a o něco víc unavenější nohy?

Tyhle trendy si porovnáme jindy, protože lehké e-biky už jsou dnes kategorií na vlastní obsáhlé téma, ale podívejme se na TQ včera a dnes. Respektive dnes, protože jejich obří motor kruhového průřezu nakonec využilo jen málo výrobců a vysoký krouticí moment i vyšší spotřeba byly asi přece jen pro leckoho zbytečné. Zato novinka slibuje hodně, od téměř identického designu rámu pro e-bike i klasiku, po hmotnost srovnatelnou s běžným trailbikem a od toho odvozené jízdní vlastnosti. Méně je zde více a tohle už jsme zmínili nedávno s novým pohonem Fazua.

TQ-HPR50 je motor s hmotností pouhých 1850 gramů a při krouticím momentu 50 Nm nabídne při přepočtu výkonu na rozměry motoru „hustotu krouťáku“ 82Nm/dm³, což by mělo být dosud nejvíc na trhu. Maximální výkon je přitom 300 wattů, ale tvůrci tvrdí, že výkon a krouťák v poměru ke hmotnosti pro ně nebylo to, na co by se primárně zaměřili. Zásadní byl dojem z elektrokola jako takového, co nejvíc se blížícího běžnému kolu bez motoru. Ať už hmotností, zvukovým projevem motoru nebo lehkostí jízdy bez asistence motoru. Díky menšímu počtu vnitřních součástek došlo k výraznému snížení hlučnosti motoru a konstruktéři hledali optimální provedení konstrukce i podle tohoto parametru. Kruhový tvar motoru už měla stodvacítka, ale tam díky průměru muselo být šasi opravdu rozměrné, kdežto tady vypadá motor skoro jako press fit na 30mm osu, a není nutné tak výrazně upravovat rám. Srdcem motoru je systém Harmonic Pin-Ring, tedy ozubené soukolí se vzájemným excentrickým pohybem, a jeho průměr v podstatě udává rozměry motoru. Pin-Ring je v podstatě převodovka synchronizující tisíce otáček motoru s přibližně padesátkou až stovkou otáček klik tak, aby to bylo v harmonii, jezdci přišlo přirozené a motor současně nabídl vysoký výkon.

Motor napájí 360Wh baterie s hmotností 1830 gramů, ukrytá v rámu a její průměr opět nenutí konstruktéry navyšovat výrazněji objem spodní trubky. Kdo by chtěl delší dojezd, sáhne po druhé baterii se 160Wh kapacitou, kterou jednoduše vloží do košíku a zapne do nabíjecího adaptéru. Vše ovládá displej integrovaný v horní trubce a tlačítka v dosahu levé ruky, váha kompletního pohonu bez přídavné baterie je 3900 gramů. Čtveřici režimů výkonu si pak lze přes aplikace různě doladit, třeba podle požadovaného maximálního výkonu.

(už)

DALŠÍ ČLÁNKY

Giant jede v SUV

Už i značka Giant vstoupila do e-bikové kategorie SUV a není divu, jelikož nabídka jejich elektrokol do terénu je už poměrně ucelená a SUV…

  • Datum: 13. 04. 2023
  • Kategorie: Elektrokola

Fotogalerie, Author Elevation 29

Author Elevation 29 Domácí značka Author spoléhá u svých elektrokol na pohony Shimano a její nejlepší hardtail Elevation s motorem EP6…

  • Datum: 12. 06. 2024
  • Kategorie: Elektrokola
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru