E-Koutek
Z extrému do extrému, tak by se dal popsat vývoj elektromotorů společnosti TQ. Zatímco před třemi lety dominovaly mezi silnými motory svým velkým kouskem TQ-HPR120 se 120Nm krouťákem, který zdobil třeba biky Storck nebo Haibike Flyon, nyní mají minimalistické provedení TQ-HPR50, řešící současné trendy lehkých e-biků. Co je lepší, silnější podpora motoru, kde jsme na Flyonu při testování doslova letěli do kopce mezi stromy a málo zkušený jezdec by tohle možná neustál, nebo si nechat pomáhat méně, mít realističtější pocit z jízdy, lehčí e-bike a o něco víc unavenější nohy?
Tyhle trendy si porovnáme jindy, protože lehké e-biky už jsou dnes kategorií na vlastní obsáhlé téma, ale podívejme se na TQ včera a dnes. Respektive dnes, protože jejich obří motor kruhového průřezu nakonec využilo jen málo výrobců a vysoký krouticí moment i vyšší spotřeba byly asi přece jen pro leckoho zbytečné. Zato novinka slibuje hodně, od téměř identického designu rámu pro e-bike i klasiku, po hmotnost srovnatelnou s běžným trailbikem a od toho odvozené jízdní vlastnosti. Méně je zde více a tohle už jsme zmínili nedávno s novým pohonem Fazua.
TQ-HPR50 je motor s hmotností pouhých 1850 gramů a při krouticím momentu 50 Nm nabídne při přepočtu výkonu na rozměry motoru „hustotu krouťáku“ 82Nm/dm³, což by mělo být dosud nejvíc na trhu. Maximální výkon je přitom 300 wattů, ale tvůrci tvrdí, že výkon a krouťák v poměru ke hmotnosti pro ně nebylo to, na co by se primárně zaměřili. Zásadní byl dojem z elektrokola jako takového, co nejvíc se blížícího běžnému kolu bez motoru. Ať už hmotností, zvukovým projevem motoru nebo lehkostí jízdy bez asistence motoru. Díky menšímu počtu vnitřních součástek došlo k výraznému snížení hlučnosti motoru a konstruktéři hledali optimální provedení konstrukce i podle tohoto parametru. Kruhový tvar motoru už měla stodvacítka, ale tam díky průměru muselo být šasi opravdu rozměrné, kdežto tady vypadá motor skoro jako press fit na 30mm osu, a není nutné tak výrazně upravovat rám. Srdcem motoru je systém Harmonic Pin-Ring, tedy ozubené soukolí se vzájemným excentrickým pohybem, a jeho průměr v podstatě udává rozměry motoru. Pin-Ring je v podstatě převodovka synchronizující tisíce otáček motoru s přibližně padesátkou až stovkou otáček klik tak, aby to bylo v harmonii, jezdci přišlo přirozené a motor současně nabídl vysoký výkon.
Motor napájí 360Wh baterie s hmotností 1830 gramů, ukrytá v rámu a její průměr opět nenutí konstruktéry navyšovat výrazněji objem spodní trubky. Kdo by chtěl delší dojezd, sáhne po druhé baterii se 160Wh kapacitou, kterou jednoduše vloží do košíku a zapne do nabíjecího adaptéru. Vše ovládá displej integrovaný v horní trubce a tlačítka v dosahu levé ruky, váha kompletního pohonu bez přídavné baterie je 3900 gramů. Čtveřici režimů výkonu si pak lze přes aplikace různě doladit, třeba podle požadovaného maximálního výkonu.
(už)
Už i značka Giant vstoupila do e-bikové kategorie SUV a není divu, jelikož nabídka jejich elektrokol do terénu je už poměrně ucelená a SUV…
Author Elevation 29 Domácí značka Author spoléhá u svých elektrokol na pohony Shimano a její nejlepší hardtail Elevation s motorem EP6…