Postavit devětadvacítku tak, aby byla kromě lepší průchodnosti terénem zároveň i dostatečně obratná, to je základem úspěchu pro oblíbenost velkých kol. Beze zbytku to platí o modelu Nine Elite, jehož karbonový rám a velký průměr kol slibují příjemný zážitek z jízdy.
Celokarbonový rám působí na první pohled poměrně obřím dojmem. Kvůli velikosti kol je rám tradičně rozložitý a díky použití prostorově výraznějších profilů trubek působí i hodně masivním dojmem. Spodní trubka má trojúhelníkový průřez a při pohledu ze sedla je doslova obří. Horní trubka je od hlavy trojúhelníková, ovšem u sedlové trubky přechází v charakteristickou profilaci známou z duralových modelů této značky. Velmi výrazná je partie kolem středového pouzdra, kde je dostatek materiálu pro dosažení potřebné tuhosti v těchto místech. Totéž platí i pro napojení sedlových vzpěr k sedlové trubce krátkou masivní monostay. Zatímco přední partie ctí trojúhelníkovou profilaci, zadek je ve znamení čtvercového průřezu s esovitým prohnutím.
Jelikož většinu terénních nerovností vyžehlí velká kola s plášti šíře 2,1‘‘, je vpředu vidlice se zdvihem 80 mm. Reba s dvoukomorovým systémem vzduchové pružiny poskytne velmi hladký chod a vysokou citlivost i k nejmenším nerovnostem. Dokonce i v náročnějším terénu jsme neměli potřebu vyššího zdvihu. Pomyslné chybějící dva centimetry totiž spolehlivě nahradí právě průměr kol a jejich lepší prostupnost terénem. Lockout na korunce lze nastavit na otevření již při malém rázu, takže opět kousek, který si může jezdec naladit přesně podle svých představ.
Ačkoli první dojem kola působí neskutečnou velikostí, posed je stejný jako u klasického biku. V duchu geometrie většiny biků značky Felt má jezdec ruce natažené dopředu a sedlo celkem vzadu. Přesto ale nelze mluvit o závodně natažené pozici. Tato poloha nabízí dostatečný komfort jak pro svižnou jízdu, tak pro kochání se krajinou. Velmi pohodlná jsou mírně prohnutá řídítka a také vlastní sedlo s titanovými pery nabídlo celkem pohodlné posezení. Na posed si tedy jezdec rychle zvykne.
Jízdní dojmy jsou devětadvacítková klasika. Zprvu je znát větší setrvačník kol při snaze zatočit, ale na to si člověk po chvilce zvykne. Rozjezd není tak raketový jako na klasice, což je opět dílo velkého průměru kol. To jsou ale typické znaky, jinak je to o něčem jiném. Rám nabízí poměrně slušnou tuhost, takže záběr do pedálů umožní dobrý přenos síly. Přesto se ale nejedná o extrémně tvrdý kousek, míra komfortu je nastavena na vysokou hodnotu, takže rám i s duralovou sedlovkou nabídne docela vysokou schopnost pohltit rázy, a ušetřit tak jezdce. Poměr celkové tuhosti a zároveň pohodlí je zde i přes masivní průřezy trubek velmi dobře vyvážený.
Jakmile se jezdec s kolem sžije, ocení jeho skvělé ovládání. Bike velmi lehce zatáčí a dalo by se říci, že svojí obratností a poslušností předčí některé šestadvacítky. Stačí lehce zatlačit do řídítek a kolo poslušně směřuje, kam chceme. Sklopit jej do ostré zatáčky také není problém, takže úzké cestičky v lese jsou na něm doslova radostí. Totéž platí i pro sjezdy, v nichž přilnavost plášťů k terénu, citlivost vidlice a velmi dobré vedení i ve vysoké rychlosti nabídnou jezdci skvělé zážitky. Přesto ale není problém si na kole vyskočit do vzduchu nebo si s ním pohrávat. Jankovitostí rozhodně netrpí, přesto ale nabídne i méně zkušenému jezdci dobré vedení a zároveň dostatečnou hravost. Stačí prostě objevit jeho skrytý potenciál, který u tohoto modelu rozhodně dělá devětadvacítkám tu nejlepší reklamu. Rozbité pasáže kola překonají naprosto hladce a díky jemnému vzorku a větší styčné ploše je opravdu problém kola utrhnout do smyku. I mírně vlhký terén plášťům svědčí, v blátě se ovšem rychle zanášejí.
Prudší pasáže díky rozvoru nevyžadují tak výrazný přesun za sedlo a i nižší zdvih vidlice jezdce bezpečně povede. I přes středně natažený posed není problém přitáhnout řídítka a odskočit si hranu po zadním. Co se týče výjezdů, tam je to díky posedu o velmi slušné stoupavosti. Prudké stojky jsou doslova radostí, ovšem díky setrvačnosti kol jezdec nemůže počítat s tím, že je ze sedla bleskově vylétne jednoduchým přišlápnutím. Je to spíše o lehčím převodu a strojovém tempu než o bleskové zrychlení, s tím je třeba počítat a rozjet se o kousek dřív.
K funkci komponentů SLX nelze mít výhrady, jejich chod byl přesný a výkon brzd nelze než pochválit, takže rozumná volba. Navíc u přesmykače je na rámu našroubován ochranný plát, který brání případnému kontaktu řetězu s rámem při pádu mimo malý převodník.
Kdo si chce jízdu terénem vychutnat na maximum a nechce plné odpružení, kdo chce luxus karbonu a chce hodně hladkou a plynulou jízdu i na rozbitém povrchu, ten v tomto modelu najde svůj ideál.
Plus: komfort, ovládání, posed
Minus: absence rú sedla
Rám: Carbon UHM monocoque
Vidlice: Rock Shox Reba SL 80 mm
Kliky: Shimano SLX
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano SLX
Brzdy: Shimano SLX
Náboje: Shimano SLX
Ráfky: WTB Speed Disc
Pláště: Kenda Small Block Eight 2,1‘‘
Sedlo: Felt RXC Lite
Sedlovka: Felt
Představec: Felt
Řídítka: Felt
Hmotnost: 11,95 kg
Spojením stylu a funkce poskytuje PUMA obyvatelům města inteligentní dopravní prostředek pro cestu do práce, za zábavou i do…
Asi každý kdo si kupuje nové kolo, přemýšlí o tom, zda mu bude vyhovovat posed a jestli ho namontované sedlo nebude tlačit. Klasické…