Zkuste si v duchu projít, co vše elektronického už na kole můžete mít. Řazení, brzdové světlo, radar, blikačku, světlo, wattmetr, cyklocomputer… a také už i elektronický zámek, který bez svého smartphonu neodemknete. Ani nikdo jiný, samozřejmě. Pokud mu to neumožníte. Zámky na kolo si o IT aplikace přímo říkají. To prostě jednou muselo přijít.
Zapůjčili jsme si od domácího zastoupení firmy ABUS „U“ zámek s označením 770A SmartX. Jedná se o skutečně bezpečné zařízení na ochranu vašeho kola. ABUS tento zámek označil bezpečnostní číslicí 15. Patří tedy do absolutní bezpečnostní špičky ze své dvacetistupňové škály.
Naše sedmsetsedmdesátka není žádný drobeček. Dvoukilogramová hmotnost napovídá, že zámek je určen k uzamčení kola na střeše automobilu, uvnitř automobilu, ve sklepích, kolárnách apod. Zkrátka všude tam, kde kolo musíme nechat třeba delší dobu bez dozoru a kde hrozí, že se zalíbí i někomu jinému než vám.
Třináct milimetrů silný materiál „účka“ dodává dost důvěry, že zámek nebude takřka překonán. Píšeme takřka, protože každý zámek je překonatelný. Záleží ovšem na tom, jaké úsilí musí zlodějíček vyvinout, kolik má na to času, jak může být hlučný a jaké má vybavení. Na to, aby odstranil tento zámek z kola, musí mít vše, co jsme vyjmenovali, a stoprocentní podmínky. A navíc, zámek má alarm, a to je pro zloděje nepřekonatelný problém, protože zámek skutečně neutiší, a především předem netuší, že jakmile na zámek nebo zamčené kolo sáhne, spustí se akustické peklo.
Začneme popořadě. Nejprve samozřejmě musíme zámek spárovat s naším smartphonem. Použijeme k tomu aplikaci AmartX, která je k volnému stažení jak pro Android, tak samozřejmě i pro applovský iOS. Jakmile máme aplikaci nainstalovanou, k zámku přiložená karta s QR kódem nám zámek s mobilem spáruje přes Bluetooth a to je vlastně vše, co musíme udělat. Ještě se v aplikaci mrkneme, jak máme nabitou baterii v zámku a případně ji přes USB dobijeme. Plně nabitý zámek nám vydrží opravdu dlouhou dobu. Vyzkoušené to nemáme, ale asi měsíce. Je samozřejmě vhodné zámek průběžně dobíjet. A můžeme zamykat a odemykat.
Poprvé samozřejmě dostaneme zámek v zamknutém stavu. Malým posuvným tlačítkem na těle zámku uvedeme systém do aktivity. Na spuštěné aplikaci se dotkneme tlačítka UNLOCK a zámek lze otevřít. Jakmile zámek nasadíme na kolo a zasuneme účko do tělesa zámku, zámek se sám uzamkne. Když se vzdálíme z dosahu Bluetoothu, zámek již nelze otevřít. Pouze s příkazem v aplikaci. Při uzamčení se také rozhodneme, jestli zámek uzamkneme v přepravním režimu, tedy bez alarmu, nebo jestli chceme zámek aktivovat do pohotovosti alarm. Chceme-li alarm, do pěti sekund po zvukovém signálu opět krátce stlačíme posuvné tlačítko a alarm je aktivován. Jakmile se se spárovaným mobilem vzdálíme z dosahu Bluetooth signálu a někdo nebo něco se zámkem pohne (fungují všechny tři osy), nejdříve se ozve pár výstražných krátkých signálů. To se stane třeba tehdy, když někdo o naše kolo nechtěně, bez zlých úmyslů, zavadí. Pokud pohyb trvá, spustí se více jak 100db alarm. Ten lze vypnout pouze přes aplikaci. Věřte tomu, že sto decibelů v nepříjemné frekvenci je slyšet zatraceně intenzivně a daleko. Vše, co zámek dělá, v jakém je módu, nám oznamuje zvukovými znameními. Vše naleznete v přiloženém návodu. Ale pamatovat si je pro provoz zámku nemusíte. I bez této znalosti se budete v obsluze orientovat velmi dobře.
Výborné také je, že na mapě v aplikaci SmartX vždy naleznete, kde jste si kolo uzamkli. To je dobrá funkce pro ty, kteří občas zapomenou, kde si kolo opřeli. I to se stává. V aplikaci nalezneme i informaci, kdy jsme si kolo uzamkli, a uvidíme také, jestli se za naší nepřítomnosti spustil alarm a přesný čas jeho spuštění. Samozřejmě máme také možnost spárovat zámek s více smartphony.
Tento sofistikovaný zámek je skvělou věcičkou. Obsluha je jednoduchá a přívětivá. Žádná složitost, kterou by někdo nezvládl. Materiál zámku je ze speciální kalené oceli, kterou nejde zrovna jednoduše přeříznout. Mechanizmus zámku nejde rozlomit, neboť je ukryt uvnitř masivní konstrukce, která skrývá i elektroniku. Zámek vůbec dělá odrazující dojem. A navíc, jak jsme se zmínili, jakákoliv manipulace je oznámena svému okolí nepříjemným alarmem. Účko je dostatečně velké na to, aby pobralo k uzamčení i tři kola za horní rámovou trubku, pokud kola postavíme blízko k sobě. To jsme vyzkoušeli. Jediné, na co je potřeba dát si pozor, je neztratit přiloženou kartu s jedinečným QR kódem. Protože bez kódu máte zkrátka smůlu. Zámek je totiž uzpůsoben tak, aby se přes něj jen tak někdo nedostal.
Cena zámku je lehce nad pět tisíc korun. Ano, není to zrovna málo, a zámek tedy asi nebude pro každého. Ale podívejte se na fakturu, kolik stálo vaše kolo, a možná máte v ceně zámku na svém kole třeba jen sedlo nebo sedlovku. Pak se zamyslete nad tím, jestli ten „pětilitr“ za zámek, který vám kolo velmi dobře ochrání, není náhodou pro vás cena přiměřená. Ale o tom se už musíte rozhodnout sami, protože takový už je dnešní svět. Co je kvalitní a splňuje kvalitativní požadavky i nad normál, není zkrátka levné.
(kany)
Z nabídky značky Supacaz jsme si do testu vybrali dvojici gripů, z nichž první nejspíš nadchnou techničtější jezdce a druhé pak závodníky…
Když jsme před třinácti lety poprvé představili na stránkách Cykloservisu zámek ABUS Bordo, netušili jsme, jaký obrovský skok tento výrobek…