Slovenská značka Mayo patří mezi nejmladší na trhu a nabízí poměrně vyzrálou kolekci reagující na nejmodernější trendy. Výrazné prohnutí spodní rámové trubky u hlavy je charakteristické pro většinu jejích kol. Nejinak je tomu i u nejvýše postaveného hardtailu XC Max.
Rám z duralové slitiny řady 6061 kombinuje dva odlišné profily trubek, na XC speciál trochu nezvyklé. Přední trojúhelník využívá zmíněné prohnutí spodní trubky u hlavy s tvarovanou spodní výztuhou. U středového pouzdra přechází kruhový profil ve výrazné rozšíření pro maximální tuhost. Horní trubka má kapkovitý profil a nese návarky pro bowden. Zadní stavba je ve znamení čtvercového průřezu, který této partii výrazně přidává na tuhosti, ovšem i přes esovité prohnutí zároveň ubírá na schopnosti absorpce rázů. Čtvercové jsou i spojovací můstky, sedlové vzpěry nenesou návarky pro ráfkové brzdy. Patky mají standardní profilovaný tvar.
Jak jsme zmínili, tuhost je základním rysem rámu. Už první šlápnutí do pedálů dává tušit, že síla jezdce se nikam zbytečně neztrácí. Kliky s integrovanou osou tento fakt ještě podporují, takže kolo pod záběrem ochotně jede vpřed. Zadní partie rámu má přitom v tuhosti oproti přednímu trojúhelníku trochu navrch.
Posed je situován přesně do XC roviny, takže ruce lehce natažené před sebe, sedlo mírně vzad, ovšem nelze tvrdit, že by jezdec nad řídítky doslova ležel. Vše je vyladěno poměrně komfortně, takže ani milovníci vyhlídkových jízd nebudou zklamaní. Pouze sedlo je i přes poměrně komfortní projev díky výraznému tvarování trochu omezujícím prvkem, protože nedovolí jezdci se na něm posunout výrazněji vzad. Geometrie kola nabízí rozumný úhel vidlice, dodávající mu na ochotě zatočit v nízké rychlosti a nabídnout tak jezdci celkem slušnou manévrovatelnost. Na druhou stranu ale kolo díky rozvoru není až tak hbité ve vyšší rychlosti, kde umí držet směr, a ulehčit tak dlouhé sjezdy i začátečníkům. V porovnání s XC ideálem hravý/stabilní, je model XC Max o dva stupně blíže k té stabilní variantě.
Celkem nezvyklé je komponentové osazení, které naprosto spoléhá na značku Shimano. Řazení SLX nelze v jeho funkci takřka nic vytknout, stejně tak klikám s integrovanou osou, které ačkoli nejsou duté, nabízejí dobrý přenos síly. Novinka na poli Shimano kotoučovek, montážní model s pístkem kolmo k řídítkům, příjemně překvapil slušným výkonem už po několika kilometrech, a hlavně velmi příjemným dávkováním brzdného účinku. Páčka padne celkem dobře do ruky a výkon není jedovatý, ale narůstá postupně až do solidního maxima. Postavit bike na přední jedním prstem není při silnějším stisku problém. Vpředu je pomocníkem kotouč 180 mm, klasika 160 mm vzadu stačí.
Rozumnou akceleraci nabízejí i zapletená kola Shimano s niply v přírubě nábojů a plochými dráty.
Pláště Schwalbe Smart Sam jsou díky univerzálnímu vzorku vhodné jak do tvrdého terénu, tak do menšího bláta. V šířce 2,1 nabídly slušné tlumicí schopnosti, což aspoň vzadu jezdci trochu ulevilo. Hranatý profil trubek zadní stavby v kombinaci s průměrem sedlovky 31,6 mm totiž moc šancí ke zjemnění jízdy nenabízí.
Naproti tomu přední vidlice SR Suntour XCR s ocelovou pružinou patří mezi ty měkčí a pohodlnější kousky. Těžší jezdec bude často sahat po lockoutu, který je na řídítkách, protože vidlice je trochu měkčí a při jízdě ze sedla má tendenci se více houpat. Naopak lehčí jezdec určitě ocení její schopnost kopírovat i malé nerovnosti.
Díky tuhému rámu bike ochotně jede po rovině i do stoupání. Kvůli hmotnosti sice nepatří v akceleraci k nejlepším, ale to v této cenové relaci ani nelze požadovat. Prudké stojky mu naopak svědčí, protože nemá tendenci se hned stavět na zadní. S mírným nalehnutím na řídítka tak lze vyjet opravdu strmé kopce. Dlouhé vyjížďky jsou díky posedu bez problémů, pouze náročnější terén trochu prověří jezdcovo pozadí.
XC Max bude určitě vyhovovat těžším jezdcům, kteří potřebují tuhý rám s dobrým přenosem síly. Slušné osazení pak nabídne solidní a spolehlivou funkci. V dlouhých sjezdech i technických pasážích kolo jezdce určitě nezklame a totéž platí i ve stoupání. Příjemný je lockout z řídítek a hlavně výkonné brzdy. Pouze míra komfortu je na sedle trochu nižší, ale to řeší pláště a sedlo.
Plus: tuhost, ovládání, brzdy
Minus: menší komfort
Rám: Al 6061
Vidlice: SR Suntour XCR RL
Kliky: Shimano FC-M543
Brzdy: Shimano BR-M575
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano SLX
Zapletená kola: Shimano WH-M565
Pláště: Schwalbe Smart Sam 26x2,1‘‘
Sedlo: Velo Tempo SR
Sedlovka: Zoom
Představec: Zoom
Řídítka: Zoom
Hmotnost: 13,6 kg
Už jsme si zvykli na cestovní kola s elektropohonem, která jsou pěkným zpestřením veletrhů a hodí se do města či na vesnici. Rakouská…
Domácí producent kol 4EVER pro letošek představil novu řadu celoodpružených kol Exclusive Collection. V našem videotestu vám představujeme…