City bike nemusí nutně patřit jen do města, ale může se stát společníkem i pro cyklistické výlety, kde bude komfort jezdce vždy na prvním místě. Leader Fox Neba je komfortním a stylovým městským elektrokolem, jehož přesah mimo město je i přes přítomnost řazení v zadním náboji zcela bez diskuze. Na tomhle si prostě chcete vyjet, ať už jen na nákup, nebo na cyklostezku a do přírody, pohodlí je totiž věc návyková.
Kompaktnost především
Neba je dámským kolem s nízkým nástupem, ovšem Leader Fox umí i modely s ještě níž posazenou spodní trubkou, ale to už bez přítomnosti středového pohonu. Ten si zde vynutil výraznější vzpěru nad šasi motoru, nicméně i přes masivnější housenky svarů vypadá tato partie, a vlastně celý rám elegantně a nerušeně. Kónická hlavová trubka skrývá i vidlici s tapered sloupkem, tedy žádné redukce a malé průměry, ale bytelná jistota. Hlavní rámová trubka pak nese kromě krytého vstupu kabeláže nahoře integrovaný hlavní spínač pohonu a dokonale slícovaný kryt integrované baterie. Oblé profily spodní výztuhy nad motorem nejsou nepřátelské vůči podrážce při nastupování, a aby nebylo tuhosti málo, je i sedlová trubka nad šasi motoru výrazně rozšířená směrem dopředu. Navíc jí nechybí závity pro montáž košíku na bidon nebo třeba článkového zámku, pokud kvůli nastupování bude košík prostorově už příliš vystouplou záležitostí. Zadní stavba vychází masivnějším profilem řetězových vzpěr plynule ze šasi, tedy žádné zbytečné přesazení a nevzhledné dílce, ale vše perfektně provedené. Totéž platí i pro patky s možností částečného posunu brzdového třmenu v montážních otvorech, což je nezbytnost kvůli regulaci pozice osy zadního náboje s ohledem na nutnost napnutí řetězu. Otvory pro montáž stojánku, závity pro uchycení nosiče či blatníků a na pravé straně elegantně řešený kompaktní kryt řetězu, převodníku i pastorku. Hladké a lehce prohnuté sedlové vzpěry pak nesou rovněž závity pro montáž blatníků či nosiče, ale tady to výrobce vyřešil provedením blatníku a nosiče v jednom. Nechybí ovšem libůstka od AXA pro uzamčení zadního kola, takže když se nebudete bát, že kolo někdo odnese, stačí zamknout jen tenhle zámek procházející pevnou ocelovou kulatinou skrz výplet.
Všechno na kole do sebe perfektně pasuje, což samozřejmě platí i pro středový pohon Bafang, jeho rozměrný přehledný displej a samozřejmě stavitelný představec i pohodlná městská řídítka se zahnutím dozadu. Pohon i osvětlení nebo asistent chůze se ovládají spínači v dosahu levé ruky, pravá strana je vyhrazena otočnému řazení. Světla pak napájí baterie pohonu, takže není nutné je nějak dál řešit, což je další výhoda.
Hodně zajímavě vypadá kombinace širokých ráfků a městských plášťů v kombinaci s masivněji vyhlížející vidlicí Zoom, tohle rozhodně nebude rozkývaný e-cross, v zatáčkách to pak bylo jasně znát. Kotoučové brzdy sice nenesou logo Shimano, ale tvarem pák, třmenů i projevem jsou s nimi docela srovnatelné, snad jen s nepatrně větším odporem na páce. Z komponentů už zbývá to hlavní, osmirychlostní náboj Shimano Nexus, jenž se sem vyloženě hodí, a pokud někomu logika zatím nebere to, jak vlastně může „torpédo“ schopné řadit jen při sníženém tahu fungovat v kooperaci se středovým motorem, má to jednoduché vysvětlení. Pod pravou řetězovou vzpěrou se totiž skrývá chytré zařízení Gearsensor.com, což je krabička propojená s řídicí jednotkou, a jelikož skrz tuto krabičku prochází řadicí lanko, každý jeho pohyb okamžitě vyšle impuls pro snížení tahu motoru. Tenhle český vynález funguje perfektně, a jakmile se otočná rukojeť i při nejsilnějším tahu motoru do kopce jen pohne, náboj bleskově přeřadí, a ještě půl vteřiny cítíte prodlevu, než motor znovu zabere. Tohle jsme testovali stále dokola jak v rychlosti, tak v prudkém pomalém stoupání, ve snaze nachytat senzor „na švestkách“, ale nepodařilo se, funguje to perfektně. Už žádný ztrátový variátor NuVinci, ale přesná planetová převodovka a jasná odezva na záběr do pedálů, téhle kombinaci Shimana a Gearsensoru tleskáme.
Plynule, tiše a elegantně
Na předchozích řádcích jsme už zabrousili k pohonu, takže chvilku zůstaneme, protože jak tichý projev, tak velice plynulý nástup výkonu i přechod přes 25km maximum hodně překvapily. Tohle není ta čtyřstovka MAX Drive s občas sportovními choutkami, tohle je kultivované naladění parametrů pro jistotu v pedálech, ale bez ohrožení jezdce zbytečnou akcelerací. Motor táhne krásně odspodu a bez jakýchkoliv kopanců při razantnějším záběru do pedálů. Jako kdyby někdo vypnul sportovní projev a zapnul mód „paní starostová“, aby kolo bylo poslušné, předvídatelné a přitom vyjelo i do prudších stoupání. Metrákový tester to může potvrdit, a nebylo to jen zásluhou opravdu širokého převodového rozsahu, ale i na těžší převod umí Neba do kopce slušně zabrat. Opět ale bez tendence stavět se na zadní nebo nějak razantněji vystřelit třeba ze zatáčky. Hladká jízda je zde alfou a omegou, ať už volíme třetí nebo pátý výkonnostní stupeň pohonu. Rozdíly jsou samozřejmě hodně znát a na nejslabší jedničku to bude opravdu spíše jen po městě na nákup, zato pětka s klidem proveze i fyzicky méně zdatnou e-cyklistku po okolních kopcích, samozřejmě s ohledem na kapacitu baterie. S delšími nájezdy v kopcích totiž 504Wh akumulátor zrovna nepočítá, je spíš optimálním řešením do města a mírně zvlněného terénu, přece jen sedláme městské kolo, a ne e-bike, takže i s ohledem na hmotnost zde dává menší akumulátor smysl.
Procentuální úbytek kapacity baterie je na displeji dobře vidět, stejně jako rychlost, zvolený výkon nebo okamžitá wattáž. Chvilku jsme hledali tlačítko walk assistant, ale tenhle režim se aktivuje dvojitým stiskem minusového tlačítka se zobrazením ikonky tlačení a další přidržení „minusu“ už pak rozběhne motor i samotné kolo. Přidržením „pluska“ se zapíná osvětlení, takže je to jednoduše rozdělené. Brzdové páky nejsou sice propojené s pohonem pro jeho deaktivaci, ale s ohledem na plynulost nástupu a minimální tendenci doběhu pohonu bez šlapání to zde není potřeba, a to i s ohledem na využití kola méně zkušenými uživateli. Záměrně nepíšeme ženský rod, protože s ohledem na výšku nástupu, komfort a bezpečí, jaké toto provedení rámu a naladění pohonu skýtá, bude dobrou volbou i pro starší a méně pohyblivé e-cyklisty z řad mužů.
Ovladatelnost je totiž silnou stránkou Neby a nízko posazené těžiště, dokonalý výhled zajištěný vzpřímeným posedem a ohleduplné naladění pohonu dovolí vychutnávat si jízdu bez nějakého nadměrného soustředění na ovládání kola. Pohodlné sedlo doplňují ergonomické gripy, i když absence mechanické pojistky jim dovoluje se částečně protáčet, to je asi jediná výtka, kterou zde máme. Výškové rozmezí pozice řídítek klidně zvládne menší postavu, ale současně bude hodně komfortní také pro vysoké uživatelky. „Co je hodně příjemné, je sklápění kola do zatáček, prostě proplouvání ulicemi i cyklostezkami, kde není nutné dávat pozor na to, abychom neměly pedál na straně zatáčky v dolní úvrati. Neškrtla jsem si, ale přitom kolo zatáčí s nízkým těžištěm opravdu sebejistě, plynule a hravě, což není u osmadvacítky vždy samozřejmostí, a třeba můj krosový zimák to takhle neumí. Posed a geometrie jsou ale trochu kratší, takže tady má i moje menší postava dostatek jistoty, přitom ale vyšší e-cyklistka nebude trpět zbytečně krátkým kolem. Řazení je intuitivní, a až na první osahání jsem vlastně nemusela nic řešit, žádné snížení přítlaku na pedál a podobně, všechno zařídí elektronika, a já musím jen šlapat, brzdit a otáčet rukojetí řazení, případně volit režimy výkonu pohonu či zapnout osvětlení. Ani z kopce nemusím šlapat jako o život, protože nejtěžší převod nabídl příjemnou kadenci i pro víc jak 35 km/h, o výjezdech pak ani nemluvě, nejlehčí umí opravdu rozmazlit. A když mám vybito, tak silnější 3A nabíječka umí baterii doplnit docela rychle, takže během výletu nebyl v restauraci problém akumulátor trochu nakrmit.“ To jsou slova naší externí testerky, která se s Nebou hodně rychle sžila.
Neba se prostě povedla, i když nebude kapacitou baterie kolem pro nějaké extrémy, což ale už z podstaty není. Denní městský provoz nebo víkendové výlety po cyklostezkách, a to i těch štěrkových, zvládne s přehledem a maximem pohodlí, protože hlavně o tom je, o pohodlném svezení.
Rám: Al 6061
Vidlice: Zoom Aria, 65 mm
Kliky: EXE Race
Brzdy: Zoom, 160 mm
Řazení: Shimano Nexus, 8 rychlostí
Náboje: Formula/Nexus
Pastorek: 18 zubů
Ráfky: Alloy
Pláště: CST, 47-622
Sedlo: Selle Royal Wave
Sedlovka: EXE Race
Řídítka: EXE
Představec: EXE Race
Motor: Bafang M420, 36V
Baterie: Samsung, Li-ion, 504 Wh
Displej: Bafang TFT
Hmotnost: 28,2 kg
Cena: 57 320 Kč
Cítit se rozmazlován asistencí pohonu není na elektrokole rozhodně neobvyklý pocit, tak nějak se to od tohoto typu kola očekává, ale pokud…
City bike nemusí nutně patřit jen do města, ale může se stát společníkem i pro cyklistické výlety, kde bude komfort jezdce vždy na prvním…