Německá značka Winora umí cestovní elektrokola, klasická městská, a pokud bychom chtěli jít do vyloženě sportovního segmentu je tu její „sesterská“ společnost Haibike, kde je terénních či silničních elektrokol více než dost. Novinkou jsou ovšem ryze městská elektrokola řady Winora Urban, kde se šlo nejen cestou praktičnosti, ale především designu.
Zatímco ostatní řady elektrokol této značky spoléhají na komfortní posed a tak nějak standardní design či rozměry pro každodenní jízdu či výlety, řada Urban je zaměřená na pohyb ve městě v kombinaci třeba i s veřejnou dopravou. Černý odstín rámu i doplňků je společný pro obě modelová provedení, z nichž každé má čtveřici variant.
Začněme menším modelem Radius, který by měl být alespoň velikostně odpovědí na stále populárnější skládačky. Jeho hliníkový rám sice složení kvůli přepravě neumožňuje, ale i tak se tvůrci zaměřili na snadnou manipulaci. Jednak je rám uzpůsobený snadnému přenášení, protože se vejde při úchopu za spodní trubku hezky do podpaží, a pak jsou to třeba skládací představec či malá dvacítková kola. Radius pohání 250W motor Yamaha s jediným 52zubovým převodníkem, doplněným patnáctkovým pastorkem vzadu. Řetěz je samozřejmě krytý plastovým návlekem a čtveřice variací se liší především zvoleným převodem. Plain má třírychlostní torpédo Sram, Urban má tentýž systém, jen je doplněn blatníky, a Tour už má i nosič a vzadu osmirychlostní torpédo Nexus. Posledním v řadě je Speed, ovšem ten má 500W motor, jedenáctirychlostní náboj Shimano Alfine a samozřejmě držák na espézetku kvůli maximální rychlosti 45 km/h, jíž je schopen dosáhnout. Jet na takhle malém kole skoro padesát, to už chce šikovného pilota, ale asi se tací najdou. Společná je všem typům 400Wh baterie v rámu, dlouhá 450mm sedlovka a samozřejmě již zmíněná možnost otočit kvůli skladnosti představec i s řídítky. Standardní displej Yamaha na řídítkách nabízí všechny potřebné informace a ovládací jednotka je propojená s pákami hydraulických kotoučovek, takže při brzdění vypne asistenci motoru. Hmotnost lehce pod dvacet kilo sice není na přenášení zrovna ideální, ale v kategorii elektrokol je to standard, a nejdůležitějším plusem modelu Radius bude jeho celková velikost v kombinaci s výkonen a krouticím momentem motoru. Yamaha přece jen není nějaký obyčejný pomocník v předním náboji. Druhým typem je Radar, opět ve čtyřech provedeních, ovšem ten má velká 27,5“ kola a masivní hliníkový rám ukrývající 500Wh Li-ion baterii ve spodní trubce. Tenhle kousek už má vzadu přehazovačku a kazetu, ale vpředu je stále single a pohání jej středový motor Tranz-X, opět s výkonem 250 wattů a jen u verze Speed je to 400 wattů a maximální rychlost 45 km/h. Kotoučovky jsou samozřejmostí u všech provedení, stejně jako ovládací displej od firmy COBI. To je aktuální novinka, umožňující propojení chytrého telefonu přímo s elektrokolem díky speciálnímu držáku a aplikacím. Tlačítko na řídítkách ovládá díky aplikacím váš telefon, který se dobíjí buď z baterie elektrokola, nebo samostatné baterie. Telefon supluje chytrý displej a zvládá všechny funkce, plus třeba automatické rozsvícení předního světla nebo zadního brzdového světla. Radar už není úplně skladné městské kolo, je spíš jakousi mutací mezi městskou festkou, krosovým kolem a pohodlným cruiserem. Zvládne větší vzdálenosti díky kapacitě baterie, ale stále je určen hlavně do města, jen na horší povrch a větší okruhy. Je ale, stejně jako Radius, především pro stylaře, kteří chtějí něco odlišného.
(už)
Absolutní poprask ve světě cyklistiky způsobila belgická závodnice Femke van dem Driesscheová, které komisaři UCI našli v kole skrytý…
Když bychom chtěli vidět kola, na kterých jezdí zástupci některých českých cyklistických firem, asi by se jednalo většinou o vlastní…