Jestliže jsou v letošní sezóně elektrokola značky Rock Machine ortodoxně konstruována jako sportovně rekreační modely, tedy pohodlná městská kola s nízkým nástupem či rekreační kros, na příští rok se karta obrací.
Konstruktéři až dosud nechtěli přijít s horským nebo sportovním elektrokolem, protože se to neslučuje s filozofiíí značky, která v terénu i na silnici sází na pojetí jízdy hlavně vlastní silou. Možnost nabídnout i méně zdatným bikerům či silničářům dojet na vysněný vrcholek na kole, aniž by je postihl infarkt, to byl jeden z impulsů, proč stvořit i sportovní elektrobike. V nové kolekci tak Rock Machine přichází s trojicí sportovně zaměřených modelů, dvěma krosy a jedním devětadvacítkovým hardtailem, které by měly dostat fyzicky méně zdatné cyklisty dále nebo výše do terénu.
Začněme vlajkovou lodí, kterou je devětadvacítkový hardtail, nesoucí v kolekci již léta zaběhlé jméno Torrent. Hliníkový rám má jednoduchou profilaci trubek a zadní patky nápadně připomínají dražší karbonové vzory. Třmen zadní brzdy je umístěn mezi sedlovou a řetězovou vzpěrou a nechybí také závity pro montáž nosiče. Samozřejmě že u rámu je hlavní odlišnost v oblasti středového pouzdra, kde je nosník na středový motor Shimano StePS, který provází i letošní kolekci elektrokol této značky. Motor je ukázkově vyosený směrem nahoru, aby byla zaručena co nejlepší prostupnost terénem a nebyl takzvaně na ráně. Standardní parametry 36V/250W a maximální rychlost do 25 km/h asi nepřekvapí, dodejme jen že kolo nemá výletní geometrii, ale patří ke sportovnějším kouskům. Přední odpružení SR Suntour lze samozřejmě zamknout z řídítek a univerzální obutí od Schwalbe nabídne na silnici dostatečně svižné odvalování a v terénu rozumnou porci jistoty v náklonu i záběru.
Další dva modely Crossride v dámském a pánském provedení jsou tak trochu sázkou na kombinaci elegance a „future designu“, což je jednak zásluhou uhlazených tvarů rámu a také použití vidlice s pružením ukrytým ve sloupku pod hlavovou trubkou. Právě tento prvek s nenápadným pryžovým guferem zaručí komfort na polní cestě a zároveň nijak neruší celkový vzhled. Motor je stejný jako v případě bikové verze a totéž platí i pro jeho pozici v rámu nebo výkonnostní parametry. Obutí ale tentokrát počítá spíše se silničním využitím, takže je vzorek plášťů hodně rychlý. Hydraulické kotoučovky jsou samozřejmostí, stejně jako masivní zadní stojánek, zde se totiž s nějakým výrazným dováděním v terénu nepočítá.
Nakolik bude tato trojice úspěšná, to uvidíme na našich cestách příští sezónu, každopádně Rock Machine najeli na současnou vlnu, která terénním a sportovním elektrokolům jednoznačně přeje.
(už)
Když vstoupila značka Yamaha do segmentu elektrokol, všichni očekávali, jak si povede ve srovnání s konkurenční značkou Bosch. Lehce…
I když jsou elektrokola doslova nutností a nejedna značka se do nich pustila doslova bezhlavě, slovenská Dema nevrhla na trh elektrokola…