I když jsou elektrokola doslova nutností a nejedna značka se do nich pustila doslova bezhlavě, slovenská Dema nevrhla na trh elektrokola jen tak, aby prostě držela krok, počkali si a vyplatilo se. Tedy určitě podle toho, jak jejich aktuální dvojice elektrokol působí vyspěle a co uživateli nabízí.
Základem je samozřejmě hliníkový rám, ovšem do spodní trubky se podařilo zaintegrovat baterii takovým způsobem, že i když není úplně skrytá, nijak neruší celkový design. Její vyjmutí do boku po odemčení zámku blízko hlavové trubky je velice praktické. Nepředbíhejme ovšem detaily, představme si modely E-Cross v pánském a dámském provedení postupně. Rám jsme již zmínili, konkrétně je postaven z hliníkové slitiny řady 6061, s jednoduchým plochým provedením patek, kvůli montáži motoru v zadním náboji a v barevném provedení, které by neurazilo ani jednou tak drahý stroj. Masivní spodní trubka je zde kvůli integraci baterie, bovdeny jsou pak vedeny po spodní straně horní trubky a zadní kotoučová brzda je na horní straně patky, tedy žádný trend v jejím přemístění dovnitř zadní stavby.
To ovšem nijak nevadí, jsou zde totiž zajímavější partie, konkrétně ta hlavová, kde se ukrývá speciální mechanismus otočného představce IXOW se speciální pojistkou. Stačí jen uvolnit pojistku a řídítka i s představcem rázem otočíte do strany kolem sloupku vidlice, aniž by se vám přední kolo pohnulo. Pro převoz dvou kol vedle sebe na nosiči auta ideální záležitost. Co se týče komponentového osazení, hydrauliky Avid doplňují komponenty Shimano Acera, kliky SR Suntour a vidlice od téže značky. Pohon 3x9 je vzadu usazený na volnoběžném ořechu, který je součástí náboje s motorem. A tím jsme u toho nejdůležitějšího.
Právě vývoji pohonu firma věnovala nejvíce času, protože nechtěli přijít s něčím, co mají všichni, ale důraz je kladen na kvalitu a jednoduchý servis. Motor s výkonem 250 wattů pracuje s napětím 36 voltů při maximu 220 otáček za minutu a účinností 78 %. Krouticí moment je 40 Nm a uvnitř nechybí planetová převodovka 1:14,2. Důležitá je možnost snadného servisu, protože v případě poruchy či poškození motoru není třeba zasílat na opravu celé kolo, ale stačí z náboje vymontovat motor a vyměnit za nový. Ovládání má na starosti přehledný LCD displej, který nabídne pět úrovní výkonu motoru, zobrazení cyklistických funkcí a také výpočet zbývající vzdálenosti v daném módu, dle stavu baterie. Ta je samozřejmě Li-ion s kapacitou 12 Ah a výdrží 432 Wh a jak bylo napsáno výše, do rámu se vsouvá z boku.
Hmotnost dámské i pánské verze by měla být lehce pod 22 kilogramů a cena by se měla pohybovat pod hranicí čtyřicet tisíc korun, takže se nechme překvapit, jak to bude vypadat, až kolem nás probzučí tenhle elegantně sportovní elektrokross.
(už)
Německá značka Winora umí cestovní elektrokola, klasická městská, a pokud bychom chtěli jít do vyloženě sportovního segmentu je tu její…
Absolutní poprask ve světě cyklistiky způsobila belgická závodnice Femke van dem Driesscheová, které komisaři UCI našli v kole skrytý…