„Born to be Wild“, chtělo by se zazpívat při jízdě na elektro hardtailu Orbea Wild HT, jejž jsme měli možnost otestovat během nedávné prezentace novinek této baskické značky v moravském Velehradu. Testovali jsme letošní model s pohonem Bosch Performance CX, vybaveným ještě vnitřní převodovkou a miniaturním převodníkem, nicméně modelová řada 2020 už spoléhá na čtvrtou generaci těchto pohonů se standardní velikostí převodníku a absencí vnitřního spřevodování.
To podstatné je ale geometrie a jízdní projev kola, které je nápadné výrazným slopingem, kde ani největší rámová velikost XL nedisponuje sedlovou trubkou delší než 440 mm. Maximum zábavy a skvěle zvládnutá geometrie řadí tenhle model, ať už v testovaném nebo aktuálním provedení do kategorie e-hard-trail, jak bychom si to dovolili nazvat, a přestože nekombinuje dva průměry kol na jednom rámu a je dostupný na devětadvacítkách či sedmadvacítkách, dokáže za jízdy vykouzlit onen příslovečný rohlík na tváři.
Vozili jsme se na devětadvacítce ve velikosti L, což je pro 185 cm vysokého jezdce délkou sedlovky už na hraně, nicméně délka rámu byla naprosto v pohodě. Co z jízdních vlastností zaujme okamžitě, je ochota kola sklápět se do zatáček a manévrovat. Přitom na rovině nebo ve výjezdech není problém držet přímý směr, aniž by jezdec musel přední kolo řídítky krotit zbytečnou silou. Geometrie doslova lákala i k naskočení na lavičku, i když tady už bylo nutné trochu víc zatáhnout za řídítka, což platilo třeba i na místním trailu, kde ve sjezdu kolo ochotně skočilo z hrany, ale chtělo to pro odskočení po zadním razantnější pobídku. Díky tomu se ale nestaví na zadní ve výjezdech, kde byla patrná určitá míra typického devětadvacítkového přítlaku na předek. Výše zmíněná ovladatelnost a ochota sklápět se do zatáček pak doslova lákala projíždět zatáčky na trailu v maximální rychlosti a náklonu, což díky nízkému rámu umožnilo jezdci nad ním výrazně manévrovat bez nějakého omezení. Stodvacítkový přední zdvih pak ukázal dostatečnou vnímavost vůči všem nerovnostem, a ať už byl terén jakýkoliv, kolo jím jezdce protáhlo s neochvějnou jistotou.
Všechny tyto atributy by měla mít i aktuální verze s novým motorem, spoléhající na rám s boostovou zadní osou, horním postmout úchytem zadní brzdy a plochými sedlovými vzpěrami, které elegantně obcházejí sedlovou trubku, mimochodem s vpředu navařenou výztuhou. Baterie Bosch Powertube se vkládá zespodu do spodní trubky a nechybí zde plastový chránič, stejně jako montážní závity pro košík na bidon na horní straně. Široká řídítka, krátký 55mm představec a pláště šíře 2,6 palce u modelu Wild HT 30 29, to vše slibuje maximum ovladatelnosti ve sjezdech a kvůli prostupnosti terénem a nízko posazeným těžištěm výrobce nasadí jen 160mm kliky.
Geometrie přitom nabídne u velikosti L jen 415mm sedlovou trubku a trochu delší 470mm zadní stavbu, přičemž hlavový úhel je 67 a sedlový poměrně položených 72,5 stupně. Horní trubka má vodorovně 624 mm, což není zase tolik a nemůžeme to přímo porovnávat s délkou sedlové trubky jako u standardních rámů, to by byl v tomto případě nesmysl. Stodvacítkový zdvih vidlice Marzocchi Bomber Z2 by měl nabídnout spolu s 2,6“ šíří plášťů dostatek komfortu, my jsme během testování jezdili model osazený vidlicí Fox. Na přání pak lze za příplatek zvolit teleskopickou sedlovku nebo výkonnější brzdy či 6A rychlonabíječku namísto klasické 2A. Cena za daný model je stanovena na 88 390 korun a jde o nejlevnější z trojice modifikací, osazenou jedenáctkovou sadou SLX s kazetou SunRace 11-46. Stejný nebo dva dražší modely pak lze mít i na pluskových (2,8“) sedmadvacítkových kolech, takže záleží, zda jezdec preferuje víc průjezdnost a rychlost nebo trakci a tlumení, ale v obou případech to bude zábavná jízda.
(už)
Ryze dámský e-bike by měl mít kratší geometrii, elegantní tvary, příjemnou ovladatelnost a rozhodně nemusí být i v nejmenších velikostech…
V kolekci 2020 vsadil Leader Fox na středový pohon Fazua hned u několika modelů, a to včetně čistě terénního e-biku. Od budějovického…