V kolekci 2020 vsadil Leader Fox na středový pohon Fazua hned u několika modelů, a to včetně čistě terénního e-biku. Od budějovického výrobce jsme loni otestovali zajímavý elektro-gravel Runner, přičemž novinka nazvaná Waco, kterou zde máme nyní, je s ním technicky blízce spřízněná. Tento černý elegán v sobě velmi chytře spojuje několik tříd dohromady – vlastně by se dal označit za cestovní elektro-gravel s rovnými řídítky, případně za elektro-kros, eventuálně také jako odolný a rychlý elektro-fitness. Od všech těchto kategorií si vzal něco a výsledek s cenovkou 55 990 korun je nebývale praktický a funkční.
Středový pohon Fazua Evation 1.0 je vyhlášený příznivou hmotností a prostorovou nenáročností, přičemž se stále jedná o nevšední koncepci s motorem i baterií uloženými do společného tubusu zasazeného do spodní trubky. Výhod se nabízí celá řada, od kompaktních rozměrů až po fakt, že po vyjmutí dané sestavy se e-bike chová jako klasické kolo, u nějž nás samotný systém převodovky nebrzdí. Navíc si můžeme pořídit i speciální kryt, jímž nahradíme tubus baterie a motoru. O přenos výkonu z motoru do středové osy se stará systém podobný rozvodovce automobilu, tedy se zkoseným, hypoidním ozubením. Pakliže hliníkový tubus se 7 Ah baterií a motorem vyjmeme, zbude nám ve středovém pouzdru pouze mechanismus s takřka neznatelným odporem při otáčení. Přenos otáčení z motoru do rozvodovky zajišťuje zajímavý prvek ve tvaru trojlisté vrtulky, který se dostal i do loga Fazua. Systém je vybaven dvoustranným torzním snímačem, z čehož vyplývá, že čím více síly jezdec při šlapání vyvine, tím větší přípomoc se mu dostane.
Celý tubus s baterií i motorem váží 3,3 kilogramu (samostatná baterie přesně 1,38 kg) a výše popsaná rozvodovka 1,3 kilogramu. Systém Fazua logicky vyžaduje adekvátní rám s odpovídající „otevřenou“ spodní trubkou a středovým pouzdrem uzpůsobeným pro rozvodovku, jejíž součástí je středová osa s osazením ISIS.
Precizně vyladěný základ
Udávaný výkon je 250, v maximu dokonce 400 wattů, a krouticí moment 60 Nm. Líbilo se nám provedení ovladače, který je dokonale intuitivní a obejde se bez displeje. Sice tím odpadá možnost sledování najetých kilometrů či předpokládaného dojezdu, ovšem v jednoduchosti je krása a ovládání během sekundy pochopí i naprostý technický analfabet, pakliže kolo s Fazuou pořídíme třeba staršímu, sportovně založenému člověku. Píšeme záměrně o „sportovně založeném“ uživateli, protože podobný e-bike je podle našeho názoru stále primárně sportovním nástrojem, kdy nám sice pomáhá v našem snažení, ale vyloženě „flákací“ mód bychom hledali marně. Právě to je na pohonu sympatické a údaje o najetých kilometrech nám zobrazí buďto chytrý telefon, nebo si nainstalujeme nějaký obyčejnější cyklocomputer.
Máme k dispozici trojici přednastavených úrovní asistence, s označením „BreezeMode“, „RiverMode“ a „RocketMode“. Vše nám indikuje zabarvení podsvícení diodového pásku, kdy bílo-zelené světlo značí zapnutý systém, ovšem zatím bez výkonu. Zelené podsvícení ukazuje nejslabší mód, modré střední a červená (či spíš růžová) nejvyšší výkon. Chválíme jasnost podsvícení, kdy je ovládací panel skvěle čitelný i v ostrém slunci. Horní z jedenácti diod, značících aktuální kapacitu baterie, může fungovat také jako signalizace v případě poruchy. Navíc je zde i funkce „Walk assist“, která pomůže v okamžiku, kdy kolo tlačíme. Výhodou poslední evoluce systému Fazua by měla být rychlonabíječka pracující s proudem 3 A, čímž se dobu nabíjení podařilo zkrátit na čtyři hodiny. Pro nabíjení je sice nutné baterii vyjmout z rámu, ale v praxi to nijak zvlášť nevadí – k jejímu odjištění slouží tlačítko shora dolní trubky.
Zaměříme-li pozornost na rám, zjistíme, že zpracování jednotlivých prvků je výrazně dimenzované a především velmi precizní. To platí o profilacích s extrémně širokou horní trubkou, o lehce zabroušených svarech či odolném laku, případně o kónické hlavě, provedení patek, Flat Mount systému uchycení brzdového třmenu nebo o čistě vyřešeném vnitřním vedení bovdenů řazení či hydrauliky zadní brzdy. Pevná přední vidlice navyšuje pocitovou sportovnost kola, netaháme totiž navíc zbytečnou váhu a právě vidlice je jedním z prvků pojících Waco s kategorií elektro-gravelů.
Příjemná jízda
Tento e-bike by měl být maximálně univerzální a v praxi tomu tak skutečně je. Na jednu stranu se jedná o elektrokolo pro sportovnější ježdění mimo město, a to i s uhnutím na nějakou polní či lesní cestu, zkrátka do lehčího terénu. Současně si ale Waco dokážeme skvěle představit v roli čistě městského přibližovadla, kdy na něm uvidíme nějakého kravaťáka pospíchajícího z jednoho obchodního jednání na druhé. Právě sem nám skvěle zapadá elegantní, velmi decentní design, stejně jako vzpřímenější pohodlný posed. Jakkoli nepatřičně však nebude Waco vypadat ani ověšené brašnami při letním putováním Šumavou. K takovému účelu nám ale na sedlových vzpěrách možná trochu scházely závity, a nosič bude proto nutné uchytit na objímky. Ideálních rolí se nabízí řada a univerzalita pramení nejen ze samotného určení kola, ale především z jeho schopností na asfaltu i mimo něj.
Šířka obutí 40 mm se zdá být ideálem. Právě díky plášťům CST Tirent bude Waco příjemné na městské dlažbě, aniž bychom museli mít větší strach z tramvajových kolejí, velmi dobře jede po asfaltu nebo na šotolině a současně je použitelné i na nezpevněném podkladu. Stejně jako u gravelu je i zde nutné v terénu trochu zpomalit, ale projet zvládne skoro všechno, zvlášť za přispění elektropohonu s jemným dávkováním síly a s plynulými rozjezdy. Vlastně nás v reálu překvapilo, s jak náročnými pasážemi a výjezdy (ve vztahu k běžnému krosu) se Waco dokázalo celkem snadno vypořádat. Navíc by se do rámu i vidlice vešly ještě o poznání širší pláště. Nicméně námi testovaná verze byla jedním z finálních prototypů a v pár detailech se ještě lišila od sériové podoby – ke změně dojde právě u plášťů, které budou mít odlišné bočnice, nebo také u gripů.
Fazua v praxi
Prvním dojmem, který člověka zvyklého na určitou hlučnost řady elektropohonů zaujme, je naprostá tichost systému Fazua při běžné jízdě po rovině. V tomto ohledu by mu mohly mnohé vyhlášené středové motory závidět. Z hlediska výkonu sice nemůžeme počítat s razancí pohonů určených pro čistě terénní použití, ale i tak je síla motoru naprosto dostačující, kdy výhodou je i celková hmotnost kola. Pocitově je zde zcela zásadní poměr váhy a výkonu na podobné úrovni jako u celkem silných středových motorů Shimano určených pro městská a krosová kola. Líbil se nám plynulý nástup účinku a hlavně velmi jemné odpojení po dosažení oněch uzákoněných pětadvaceti kilometrů za hodinu. Také torzní snímač regulující výkon v závislosti na síle našeho záběru fungoval na jedničku.
Reálná využitelnost jednotlivých módů? Nejslabší z režimů je adekvátní na rovinky a většinou jej začneme více používat až ve chvíli, kdy jsme nuceni šetřit energii. Tak je to ale prakticky u všech elektropohonů. Prostřední z nabízených asistencí je ale už znatelně silnější, dokonce natolik, že jsme se museli párkrát přesvědčit, jestli jsme omylem neaktivovali nejsilnější z režimů. Z počátku jsme nečekali, že bude tento střední režim dostatečně schopný i ve stoupáních – byť do těch delších už jsme tak nějak automaticky aktivovali nejsilnější z režimů. Jízda byla příjemná a přestože píšeme o zcela dostačujícím výkonu, systém Fazua nebyl navržen pro vyložené „flákače“, kteří chtějí jen bezbolestně otáčet pedály, a právě to se nám na něm líbí. S takovýmto e-bikem můžeme pokořit náročná horská stoupání, aniž bychom se připravili o radost z jejich zdolání. Samotný systém na naši psychiku působí, jako bychom měli dostatek vlastních sil – nikoli tak, že stroj dělá skoro vše za nás, což je částečně také zásluha nízké hlučnosti motoru, i když v kopcích o jeho přítomnosti víme přece jen více.
Každého bude jistě zajímat reálný dojezd. Ten je samozřejmě vždy ovlivněn i váhou jezdce, proto jsme vybrali bezmála stokilového testera. Pokud se budeme trochu snažit, volit trasu s minimem delších stoupání, budeme-li přemýšlet a vybírat mezi středním a nejslabším módem, nebude problém najet na jedno nabití nějakých padesát až šedesát kilometrů. Jestliže jsme baterii naopak příliš nešetřili a vybírali jen z dvojice silnějších módů, s preferencí toho nejsilnějšího, výsledkem bylo osmadvacet kilometrů v kopcovitějším terénu. To není ani trochu špatný výsledek, přičemž při běžném městském a příměstském ježdění, s výraznějším využíváním schopností pohonu, bude podle našich odhadů průměr mezi pětatřiceti až pětačtyřiceti kilometry. Výhodou je celková hmotnost i nepříliš velký valivý odpor, takže po rovinkách jede elektro-cyklista z části za svoje a šetří tak baterii.
Hmotnost 16,85 kilogramu bude nemalou výhodou i tehdy, pakliže si špatně rozvrhneme celkové kilometry, či spíše při některé z prvních delších jízd neodhadneme, jak s energií hospodařit. Pokud se už tedy stane, že baterii vyjedeme na nulu a ještě to máme domů kus cesty, s takto poměrně lehkým elektrokolem bude cesta k domovu o poznání snesitelnější, nežli kdybychom právě jeli na nejběžnějším elektro-modelu s hmotností někde kolem čtyřiadvaceti kilo. Toto je další z výhod systému Fazua, který je v případě modelu Waco podpořen vynikající torzní tuhostí rámu.
A jak jsou na tom jízdní vlastnosti? Na pohled kratší přední trojúhelník s nulovým slopingem doplňuje středně dlouhá zadní stavba – výsledkem je kolo dobře ovladatelné, ale určitě ne jakkoli nervózní. Devadesát milimetrů dlouhý představec či řídítka takřka bikové šířky se zahnutím k jezdci jsou dalším z dílků navyšujících komfort, totéž platí o maximálně pohodlném gelovém sedle Selle Royal. Zkrátka příjemný projev a to samé lze napsat o kombinaci řazení Deore či brzd Tektro. Za dobrou volbu považujeme také kliky FSA s převodníkem o 38 zubech. Vyšší profil ráfků je spíše designovou záležitostí. Obvodová hmotnost kol by se sice nižšími ráfky dala o něco srazit, ale „V“ profil ke stylovým městským kolům tak nějak neodmyslitelně patří. Tolik tedy k Leader Foxu Waco.
Technické specifikace:
Rám: Al 6061
Vidlice: Alloy
Kliky: FSA, 38z.
Motor: Fazua Evation 1.0, 60 Nm, 250 W (max. 400 W)
Baterie: Fazua 7Ah, 250 Wh
Brzdy: Tektro R290
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano Deore
Náboje: Formula DC
Ráfky: Weinmann dvoustěnné
Pláště: CST Tirent, 40-622
Kazeta: Shimano Tiagra, 11-34
Sedlo: Selle Royal Ariel, Royal gel
Sedlovka: Exerace
Řídítka: Exerace
Představec: Exerace
Hmotnost: 16,85 kg (vel. 19“)
Cena: 55 990 Kč
E-bikový topmodel domácí značky sází na hliníkový rám s praktickým prohnutím horní trubky pro lepší manévrování i nástup. Ať už…
Celoodpružené e-biky Merida dostaly pro letošek nový karbonový rám s integrovanou baterií, respektive dostal jej model eOne-Sixty, a pak…