Co se týče elektropohonů, každý z nich má svá specifika, své záludnosti, servisní speciality a běžný uživatel v podstatě nemá šanci u nich provádět nějaké zásahy. Co se týče terénní sady elektropohonu Shimano E8000, letos a na příští rok zaujímá na trhu vysoké procento na množství kol, a přestože jsme si ji zde ukázali v době jejího představení veřejnosti, nyní máme pár detailních servisních a technických informací, které se uživatelům možná budou hodit.
Začněme mechanickou stránkou věci, tedy přesněji tím, že na motoru nelze v podstatě kromě demontáže krytů a klik nic udělat. Kdo by si myslel, že výměnou převodníku za menší či větší ovlivní výkon, tak má smůlu. Výrobce toto důsledně zakazuje a mohlo by se to negativně projevit na projevu motoru, následná diagnostika to umí odhalit. Velikost převodníku totiž nastavuje výrobce kol, který motor instaluje, a ten do servisního protokolu sady pohonu zaznamenává jaký převodník použil a hodnotu nastavuje. Naopak výměna kazety za jinou by neměla mít na samotný motor vliv.
Občas se někdo podivuje nad nepatrnou vůlí osy klik i u nového motoru, ovšem to je věc přímo nastavená z výroby a tato vůle už je daná výrobcem. Žádná výměna ložisek za nová a podobně zde není potřeba a ani ji česká centrála značky Shimano neprovádí. S tím tedy souvisí i péče o motor a ostražitost při mytí tlakovou vodou, aby majitel kola nestříkal přímo na ložiska klik, ale motor myl šetrně. Sice vydrží déšť i průjezdy kalužemi, ale brodění nebo převoz na držáku za autem v silném dešti výrobce nedoporučuje.
Co se týče výkonu, tedy nominálního, ten je 250 wattů a v podstatě jde o střed sinusoidy, která znázorňuje průběh výkonu. Upravit výkonovou křivku nelze a umí to pouze výrobce, takže nějaké fámy o přehrání firmwaru chytrým telefonem a úpravě výkonu jsou falešným poplachem. Co se ale týče průběhu výkonu, do budoucna Shimano přijde s možností nastavit si různý stupeň účinnosti u dvou režimů asistence (Trail a Boost). Bude tak možné částečně posunout jejich vzájemné hranice, a tak přizpůsobit dané módy více potřebám jezdce.
Zásahy do systému, nahrávání aktualizací či diagnostika chyb je možná buď přes smartphone či tablet a s pomocí speciální diagnostické krabičky Shimano (dodávané prodejcům) i přes počítač. Lze tak zjistit jednak přítomnost jednotlivých komponentů, tedy motoru, baterie, displeje a ovládacích tlačítek, ale také jejich stav a funkčnost. Nahrávání aktualizací a přehrání firmwaru se doporučuje alespoň jednou za půl roku, přičemž výrobce vydává různé aktualizace nepravidelně, takže to může být jedna za tři měsíce, nebo klidně i tři za měsíc.
Abychom nezapomněli na baterii, tam je to v případě nového kola tak, že baterie ještě nikdy nenabíjená je ve spícím módu a dokáže tak vydržet skladovaná třeba i pět let. Jakmile ji ale někdo jednou napojí na nabíječku, články se proberou, a pak je nutné ji udržovat průběžně nabitou. Výrobce udává, že po tisícovce nabíjecích cyklů by měla mít ještě šedesát procent své kapacity, přičemž nabíjecím cyklem je míněno úplné nabití z minima do plného stavu, nikoliv jen z poloviny do plna. To vše se tedy sčítá a pak počítá kompletní cykly. Náhradní baterie přitom bude stát pro sadu E8000 kolem patnácti tisíc korun a pro turistickou sadu E6000 kolem dvanácti tisíc. Tady je pak varování výrobce ohledně zasílání baterií na případnou reklamaci či servis přepravními službami. To totiž česká i evropská legislativa výrazně zakazuje, protože Li-ion baterie mohou explodovat. Zajímavé ale je, že baterie připojená na kole se zaslat může, což je taková berlička v legislativě, ale přece jen je dobré to vždy konzultovat s prodejcem.
A ještě jedna zajímavost, pokud se obáváte nějakých problémů a reklamací, většinu z nich lze snadno odstranit u prodejce jen nahráním firmwaru. Napojením sady na diagnostiku je prodejce schopen ji propojit přes internet s centrálou Shimana, kde zjistí problém a dokážou jej vyřešit. Samotných reklamací, kdy by byl nějaký díl vadný, je nikoliv mizivé procento, ale dokonce mizivé promile. A pozor, nikdy nezapínejte sadu pohonu, když sedíte na kole a máte nohu na pedálu, systém totiž vyhodnotí, že je pod záběrem a je schopen zobrazit na displeji error. Pak je nutné systém vypnout a znovu zapnout bez zatížení, aby bylo vše jak má. Takže příjemnou elektrojízdu, Shimanisté!
(už)
Elektrokola se stávají čám dál větším cyklistickým fenoménem. Cenová relace těchto strojů, na kterých stačí jen přišlapávat, aby vás…
Dojezd elektrokola v závislosti na kapacitě a stavu baterie je tím nejdůležitějším faktorem, který dnes jeho majitele zajímá. Sice nám…