V Cykloservisu jsme uvedli test celoodpruženého biku Merida One-Sixty, na nějž chceme navázat představením celoodpružených elektrobiků Merida, které z této koncepce konstrukčně vycházejí.
Merida má samozřejmě početnou kolekci elektrokol krosových i horských a najdeme v ní jak standardní hardtaily, tak jejich trailové verze na širším obutí pro tvrdší terén. U celoodpružených modelů je několik typů, například XC orientovaný model eNinety-Nine s nižším zdvihem, ale řady eOne-Twenty a eOne-Sixty už jsou koncepčně podobné konstrukce, jako zmíněný trail/enduro full One-Sixty. Zdvihově nižší 27,5“ „elektrická stodvacítka“ si od své nemotorizované předlohy sice bere design hliníkového rámu a systém jednočepové zadní stavby s přepákováním na tlumič, ovšem kvůli přítomnosti baterie a pohonu jí výrazně narostla tloušťka spodní trubky. Ta je směrem od hlavy poměrně masivní a má snížený profil, aby se baterie dostala co nejníž. Nelze hovořit o plné semiintegraci, spíše baterie elegantně sedí na sníženém profilu trubky a zbytečně nevyčnívá do prostoru rámového trojúhelníku. Šasi motoru je sice jednodílné, ale navařené rovnou v přechodu na spodní trubku, tedy žádný jednolitý celek, ale napojení je plně přiznané. Zadní stavba s boostovou roztečí patek pak vychází pozicí čepů i provedením z nemotorizovaného originálu a zatímco vzadu dává tlumič na ose kola 120 mm zdvihu, vpředu je to o centimetr víc.
Vnitřní vedení bovdenů je samozřejmostí, stejně jako příprava na sadu Di2 či třmen zadní brzdy na vnitřní straně patky. Teleskopickou sedlovku s vnitřním ovládáním mají všechny modely už v základní výbavě, což je třeba s ohledem na cenu nejlevnější verze 104 990 korun příznivá zpráva. Nejlevnější model má navíc i základní vidlici Fox se 34mm průměrem vnitřních nohou, takže ani tady se zbytečně nešetřilo a pokračuje to pak přes modely Yari výš.
Co se týče pohonu, Merida vsadila na jednotku Shimano StePS E8000 s 504Wh baterií a čtyřiatřiceti zuby na převodníku. Podle modelu se pak samozřejmě liší osazení, ale i přes daný zdvih už má i „stodvacítka“ vpředu boostovou vidlici, aby pojala 2,8 palce široké sedmadvacítkové pláště. Zajímavostí je 77,5° úhel přední vidlice a jen 439,5 mm dlouhá zadní stavba, takže by kolo mělo být dostatečně stabilní ve vyšší rychlosti, a přitom obratné.
Zdvihově vyšší sestřička eOne-Sixty se ve své trojici modifikací spoléhá v podstatě na designově takřka totožný rám se shodným systémem odpružení. Jen zdvihy jsou 160 mm na obou boostových osách a odolnější vidlice či tlumiče s přetlakovou nádobkou počítají s extrémnějším zatížením. Stejný systém pohonu, opět 34 zubů na převodníku a 504Wh baterie a 2,8“ pláště, tedy plusková sedmadvacítka pro zdolávání náročných terénů za podpory motoru. Geometrie už tady ale míří do větších extrémů, takže úhel hlavy je o stupeň položenější na 66,5 stupně, ale zadní stavba má stále jen 439,5 mm.
Merida tedy v kategorii středních a vyšších zdvihů může směle konkurovat ostatním značkám, kde sice už konstrukce směřuje k integraci baterie, ale vzhledem ke zkušenostem s nemotorizovanými modely, bude díky podobné geometrii tohle provedení s elektropohonem příslibem skvělého svezení.
(už)
Filozofie značky Pells se spolu se změnou jejího majitele navrátila k elektrokolům jako plnohodnotnému náčiní pro cyklisty a v letošní…
Jsou elektrokola, kde jde primárně o zrychlení či obratnost a pak jsou taková, kde jezdec může nerušeně stoupat do táhlých i strmých…