V čísle 17 jsme psali o novinkách, které připravil výrobce elektropohonů Yamaha, a už tu máme elektro-gravel, jenž na tenhle pohon, byť se svým vlastním logem a konfigurací, plně spoléhá. Giant, značka, která se netají spoluprací s Yamahou, ovšem své motory nazývá Sync Drive, a přesně tenhle pohon by měl pomáhat jezdcům na jejich novém gravelu Revolt E+ Pro.
Je to na jednu stranu překvapivé, protože řada výrobců se v gravel segmentu spoléhá na téměř kompletně vyjímatelnou sestavu pohonu a baterie Fazua, ale plná integrace pohonu a baterie tak nějak logicky vyplývá z toho, že Giant toto aplikuje napříč kategoriemi svých e-biků. Zapomeňme na elegantní gravel s nenápadnou spodní trubkou a ukrytý motor, jako to umí Fazua, a představme si objemnější spodní trubku s plně integrovanou baterií, výkonný motor s krouťákem 80 Nm a k tomu štíhlou zadní stavbu a tvary rámu korespondující s těmi, jež značka používá u svých silničních kol. Revolt E+ prostě kombinuje od všeho něco a ve výsledku slibuje hodně zajímavé jízdní zážitky, což lze díky pohonu, jenž se běžně používá na celoodpružená e-endura, snadno splnit.
Rám spoléhá na tradiční hliníkovou slitinu ALUXX SL, ukrytý klín pro zajištění sedlovky (ta je mimochodem v D profilaci pro lepší absorpci rázů) a hlavové složení pro sloupek Overdrive 2. Tím disponuje karbonová vidlice zmateriálu Advanced Composite, vybavená na každé noze jen jedním závitem pro případnou montáž blatníků či předního nosiče. Zadní stavba samozřejmě počítá s toutéž možností, takže nechybí závity na patkách, samozřejmě spoléhajících na pevnou 12mm osu, což platí i pro přední vidlici. Osazení je v režii speciální gravel sady Shimano GRX, nabízející vzadu 11rychlostní kazetu s rozsahem 11-42 zubů, doplněné vpředu 42zubým převodníkem a klikami FSA. Kola s vyššími odolnými ráfky jsou obuta do plášťů Giant Crosscut Gravel 2 rozměru 700x45C a vše pak zastaví hydraulické kotoučové brzdy Shimano RX600 se 160mm kotouči.
Jak jsme již zmínili, pohonem je motor Giant SyncDrive Pro Yamaha, jenždisponuje točivým momentem 80 Nm, a kromě pěti jízdních režimů, které jezdec volí manuálně (podpora je až 360 %), nabízí i režim automatického nastavení hodnoty podpory motoru, takzvaný Smart Assist režim. Ten umí plynule přecházet mezi jednotlivými čtyřmi základními stupni asistence tak, aby se jezdec nemusel o nic starat. To umožňuje šestice senzorů, které jsme popisovali už u samotných pohonů Yamaha, takže kromě základních čtyř senzorů je zde ještě jeden pro měření zrychlení a pak sklonu terénu. Pokud bude mít motor stejné parametry, jako má Yamaha PW-X2, mají se graveloví fandové na co těšit, bude to brutální zbraň, schopná udržet maximum výkonu i ve vysokých otáčkách.
Vše má ale i svoji druhou stránku, kterou je baterie, v porovnání s těmi e-bikovými o dost menší, konkrétně s kapacitou 375 Wh. BaterieGiant EnergyPak Smart je integrovaná ve spodní rámové trubce a využívá 6ampérovou nabíječku Smart Charger, která celý proces nabíjení urychlí. Kdo by chtěl mít delší dojezd, může si přikoupit ještě druhou bateriiEnergyPak Plus, která přidá dalších 250 Wh a upevňuje se na rám. Vše pak řídí multifunkční ovládací jednotka Giant RideControl EVO s LCD displejem a funkcí walk assist, která usnadní tlačení kola.
Giant tedy v gravel třídě nevsadil na žádné troškaření, ale nabízí hned možná až nadbytek výkonu. Každopádně za téměř 104 tisíc korun bychom ani neočekávali něco polovičatého, tak uvidíme, zda si tenhle nadupaný e-gravel najde své příznivce.
(už)
V kolekci 2020 vsadil Leader Fox na středový pohon Fazua hned u několika modelů, a to včetně čistě terénního e-biku. Od budějovického…
Když se řekne Electra, většině se vybaví stylové plážové cruisery, komfortní posed s flat-foot technologií pohodlného šlapání více před…