Defekt duše patří k té nejnepříjemnější příhodě, která vás může na tréninku nebo na vyjížďce potkat. Pokud vás postihne během závodu, musíte výměnu duše a nafouknutí kola provést co nejrychleji, abyste ztratili co nejméně pozic. V tom případě je jediná možnost použít některé zařízení, do kterého se vkládá bombička CO2, nebo na kterou se velmi jednoduše našroubuje nebo narazí přepouštěcí ventil.
Firma Birzman, která se již na našem trhu zabydlela, několik takových zařízení nabízí. Vypůjčili jsme si k otestování E-GRIP Set, které tvoří CO2 bombička buď s obsahem plynu 16 g, nebo 25 g. Bombička se jednoduše našroubuje na přepouštěcí ventil. V případě defektu se zprovozní dotažením ventilu na bombičku, při kterém dojde k proražení hrdla bombičky. Plyn ale zatím neuniká. Ventil nasadíme na ventilek duše a teprve zatlačením jeho odpruženého hrdla se ventil uvolní a plyn se přepustí do duše. Můžeme tak postupně dávkovat. Záleží jen na nás, jak rychle chceme duši mít plnou. Pro případ, že plyn vpustíme do duše velmi rázně, dojde k okamžitému silnému ochlazení těla bombičky, až do bodu mrznutí. Pro tyto případy je tělo bombičky opatřeno silikonovým návlekem. Vyzkoušeli jsme při testování zařízení několikrát a můžeme konstatovat, že ventil těsní na ventilku duše velmi spolehlivě, nedochází k úniku plynu bokem a i dávkování je bez problému.
E-GRIP ale nemusíme mít při sobě jen v případě cyklistického závodu. Mnoho cyklistů jej vozí i na běžné vyjížďky, neboť cvičit v nejnevhodnější okamžik s malou pumpičkou a unavenýma rukama uprostřed lesa není opravdu příjemné. E-GRIPem nahustí duši na potřebný tlak, a v případě, že chtějí ještě nějaký přidat, pár „šťouchy“ minipumpičkou získají další tlak. Bombička vykonala tu nejhorší práci za nás.
E-GRIP si můžete pořídit v sadě buď s bombičkou 16 gramů, která spolehlivě nahustí silniční kolo na hodnotu necelých 9 bar, nebo horské kolo 26” na 2 bar. Za tento set zaplatíte necelých 400 Kč. Pro horské kolo je ale vhodnější set s bombičkou 25 g za 480 Kč, kterým nahustíte duši horského šestadvacítkového kola na hodnotu 3 bar. Bombičky mají závit kompatibilní s jinými podobnými od ostatních značek. Pětadvacetigramovou bombičku si můžete pořídit od Birzmana za cenu kolem stokruny, což je běžná cena i u jiných značek. Zdá se vám to mnoho za jedno nafouknutí kola? Pokud byste ji používali často, tak by to mnoho bylo, ale sami si vzpomeňte, kolik máte za rok defektů. Jeden, dva nebo žádný? Sami zjistíte, že mít ji v kapse dresu nebo v brašničce je opravdu příjemné, a především, defekt vyřešíte velmi elegantně a rychle.
Hrdlo ventilu E-GRIpu je uzpůsobeno pro práci s galuskovým I automobilovým ventilkem. Snazší je samozřejmě pracovat s galuskovým ventilkem, neboť pro ty je E-GRIP s ohledem na jeho především závodní použití určen. V případě automobilového ventilku je třeba při přepouštění být více pozorní.
(KANY)
Značku Topeak jsme zvyklí vídat především na doplňcích pro cyklisty nebo na multifunkčním nářadí. Ovšem tenhle výrobce nabízí zajímavé…
Seřízení hlavového složení je jednoduché a pokud jezdíme často v blátě, vyžaduje občas rozborku, očistu, promazání a opětovné dotažení, aby…