Výhoda bezdušových plášťů v podobě jejich částečné imunity vůči defektu díky těsnicímu tmelu uvnitř mizí v okamžiku, kdy je buď defekt příliš velký a tmel jej nezacelí, nebo už je těsnicího tmelu málo, či vyschnul. V každém případě dnes existuje řada nástrojů, jak bezdušák opravit, ovšem ne každý jej chce někde na trase zevnitř podlepovat, případně do něj instalovat duši či shánět těsnicí tmel. Je potřeba co nejrychleji provést opravu a pokračovat v jízdě.
K tomu výborně slouží opravné knoty známé z motorek či aut, které se prostě vsunou do otvoru v plášti a pomohou tak otvor ucpat. Jenže tady narážíme na problém s rychlostí jejich aplikace, protože většinou je nutné narvat je dovnitř doslova silou, za pomoci speciálního nástroje s vidličkou na konci. Takovýhle „šroubovák“ s vidličkou chce jen málokdo vozit v kapse dresu nebo jej tahat z brašničky, nehledě na jeho rozměry a také průměr standardních knotů, které jsou poměrně silné, a do malých otvorů se jim nechce. Je to ale skvělé řešení, a kdo jej vyzkoušel, potvrdí jeho bleskový účinek, kdy knot ucpe z větší části otvor v plášti a tmel dokoná zbytek.
Hodně elegantním řešením instalace knotů do poškozeného pláště je americký Dynaplug Micro Pro, což je nástroj řešící kompletní opravu pomocí knotů. Dynpalug tenhle systém vyvíjel pro motorky a automobily, takže cyklistika už se jen veze na vlně zkušeností. Základem nástroje je hliníkové pouzdro ze dvou do sebe našroubovaných dílů, z nichž jeden je opravdu jen pouzdrem, kdežto druhý je rukojetí pro instalaci knotů. Ty jsou v tomto případě krátké a opatřené ostrým mosazným hrotem, který má za úkol navést knot do otvoru, ten roztáhnout a umožnit tam knot pohodlně nastrčit. To, co jinde řeší speciální aplikační vidlička, tady zastane hrot spolu s částí pouzdra.
Základem je tuba se závitem, do níž je předem nasunutý knot s hrotem směřujícím ven. Tato tuba se našroubuje do poloviny pouzdra se závitem uvnitř a pak už jen stačí natlačit knot do pláště, což v případě malého otvoru nemusí jít zrovna snadno, a bude třeba trochu přitlačit. My jsme zkoušeli průnik sjezdovým pláštěm se speciálním dvojitým kordem v místě bez defektu, a nedostali jsme se skrz. Při vytvoření umělého defektu, tedy průpichu pláště hřebíkem, pak nebyl problém, stačilo silně zatlačit a hrot pronikl dovnitř. Natlačení rukojeti - pouzdra až nadoraz a následné vytažení pak vyvolalo uvolnění knotu z tuby v rukojeti a jeho setrvání v plášti. Jistě, zůstane tam i s hrotem, ale pokud nedojde k dalšímu defektu a dlouhodobé jízdě po ráfku, třeba karbonovém, nepředstavuje to žádné riziko.
Knot pak v klasickém bezdušovém plášti při druhém praktickém testu už s těsnicím tmelem držel naprosto spolehlivě a otvor zacelil bleskově. V sadě je dokonce i speciální jehla, která funguje jako zátka otvoru před instalací knotu. Najdete poškozené místo, instalujete zátku, nachystáte si knot do tuby a po vytažení zátky jej aplikujete. Samozřejmě můžete knot instalovat ihned, máte-li jej v tubě připravený. Do tuby lze ale knoty nasunout snadno, takže s tím problém není, navíc v sadě jsou celkem dvě tuby s knoty a pak ještě trojice samostatných knotů, které lze případně dokupovat. Nechybí kartáček pro čištění tuby a pak také mikroskalpel, kterým se odřízne přebytečná část knotu vyčnívající příliš nad povrch pláště. Zkrátka kompletní sada pro bleskovou opravu bezdušáku a navíc v tak praktickém balení (délka 55 mm, průměr 20 mm), že jej lze mít jak v kapse dresu, tak v minitaštičce pod sedlem. Díky gumovému těsnění nepronikne dovnitř voda, takže za 1399 korun opravdu maximálně funkční záležitost. Možná se někdo pozastaví nad cenou, ale je to opravdu promyšlený a stylový kousek. Někdo možná namítne něco o průměru knotů a opravě větších defektů, i na to výrobce myslel. Lze totiž do otvoru aplikovat i více knotů najednou, nebo si pořídit jinou sadu této značky, která má dva průměry tuby a kromě standardních i megaknoty pro větší defekty. S Dynaplugem tedy lze instalovat knoty do bezdušáků opravdu bleskově a stylově.
(už)
Patříte-li k těm cyklistům, kteří svoje kolo pečlivě čistí po každé vyjížďce, na převody používají silnější odmašťovač, na rám slabší a vše…
Někdo se na kole kalužím a blátu vyhýbá, jiný naopak jízdu na mokrém podkladu miluje, ale bláto na kraťasech a dresu nebo v očích vadí…