Někdo se na kole kalužím a blátu vyhýbá, jiný naopak jízdu na mokrém podkladu miluje, ale bláto na kraťasech a dresu nebo v očích vadí všem. Nasadit na kolo blatníky je ovšem často dilema, protože tím utrpí „závodní“ vzhled a ke sportovnímu výkonu prostě trocha toho bahna patří.
Pokud ale nepatříte mezi ryzí závodníky, kterým jsou blatníky proti srsti, máte na výběr z mnoha typů a řešení s vyšší či nižší mírou účinnosti. Sportovně provedené blatníky Max1 Frontmax a Fullmax patří k těm, které svým designem vzhled kola rozhodně nepřiblíží civilnímu a navíc svojí účinností příjemně překvapí. Jde o zadní blatník na sedlovku a přední s úchytem do sloupku vidlice, takže kompatibilita s většinou kol a vidlic je zaručená, a co se týče šíře blatníků a jejich délky, ani široké bikové obutí zde nebude představovat nějaký problém.
Přední blatník Frontmax svým tvarem připomíná již zaběhlou klasiku s vyšším předním nosem a nižší zadní částí, odpovídající klasické pozici předního můstku odpružené vidlice, kam se montuje do držáku uvnitř sloupku. Provedení je ovšem o něco širší a 8 cm šíře při 68 cm délky opravdu pokryje i 2,5“ plášť. Rozměr je ale určen kolům průměru 26 – 29 palců, takže univerzál a navíc se sadou rozpěrek do sloupku vidlic (průměr 21 -33 mm) od staré jednopalcové klasiky až po tapered provedení. Montáž držáku je snadná, jediný imbusový šroub roztáhne rozporku ve vložce nasunuté do sloupku a do dvojice kolejniček s plastovou pojistkou se blatník nasune. Do vidlic se standardním předsazením můstku před korunkou vše pasuje bez problému, pouze majitelé vidlic DT Swiss a Manitou, obojí se zadním můstkem, mají smůlu.
Blatník s hmotností xxx gramů a cenou 299 korun držel ve vidlici spolehlivě, nikam se nepřetáčel a neuhýbal ani po kontaktu s hadičkou brzdy. Vyjmutí i nasazení do držáku je bleskové, ale pojistka jej držela na svém místě bezpečně i na rozbitém podkladu. Co se týče testu účinnosti, průjezd velkými kalužemi na cestě ukázal perfektní účinnost v ochraně obličeje jezdce jak v nízké, tak vysoké rychlosti. Dopředu stříká minimum vody a nečistot, takže obličej je dobře chráněn a odspodu pak bláto nemá šanci dostat se nahoru a stříká na spodní trubku, jen těsně před středovým pouzdrem, takže opravdu široké pokrytí. Ani při chodu vidlice téměř na dno zdvihu (testováno jak na krosovém 28“ kole, tak 27“ fullu) se spodní díl blatníku nedostal do kontaktu s pláštěm, takže vyzkoušeno a pro podzimní marast schváleno.
Zatímco přední blatník je kvůli ochraně obličeje výraznější nutností, vzadu už je to věc volby. Každopádně zadní model Fullmax za 369 korun bude slušet jak hardtailům, tak především celoodpruženým kolům. Určen je rovněž průměrům kol 26 – 29 palců a s délkou „plácačky“ 61 cm, to bude při její dvojí šířce 8 a 8,5 cm opět neprůstřelná ochrana i pro objemnější pláště. Tenhle kousek se montuje velkou plastovou maticí a jednoduchou objímkou na sedlovku, kde pak lze díky dvojici kloubů na imbusové šrouby nastavit požadovanou pozici jak na výšku, tak i sklon vůči zadnímu kolu. Uchycení je velice snadné a praktické, navíc pasuje na sedlovku 27,2 i 31,6 mm a kloubové spoje neprokázaly během testování tendenci k povolování či vymačkání. Vše drží bezpečně na svém místě a míra ochrany je zde v podstatě přes celou plochu zad a spodní stranu sedla i stehen. Voda stříká jen na lýtka, kde už není pokrytí, ale sedlo bylo vždy naprosto v suchu. Hmotnost 233 gramů nepředstavuje nějaké výrazné zatížení, a pokud jezdec skousne trochu „motorkový“ vzhled zadní partie kola, vrátí se z vyjížďky v blátě se suchými sedacími partiemi.
Ceny produktu Max1 Frontmax srovnáte na Zboží.cz
(už)
Přijít s celoodpruženým elektrokolem pro náročnější terén, jehož geometrie, projev a osazení budou odpovídat současným trendům i požadavkům…
Gripy Pell's Foam patří mezi typické „pěnovky“, které i přes stále narůstající oblibu silikonových gripů z řídítek určitě jen tak nezmizí.…