Komponenty s logem XLC sází poměrně výrazně na barevnou anodizaci jednotlivých částí, a když se k designu přidá i solidní technické zpracování, jsou jejich kousky jak líbivé, tak vysoce funkční.
Jedním takovým je hustilka PU-M02, jinak označovaná i jako XLC Minipumpe MTB, která má v kolekci výrobce i silničářské dvojče PU-R03, jež se liší jen o něco štíhlejším tělem pístu. Námi testovaný kousek má hliníkové provedení celého pístu i pístnice a vnější průměr 20,5 mm pro lepší dosažení požadovaného objemu. Všechny díly jsou z hliníku, jen zátka pístnice je plastová, stejně jako hlavice na konci rukojeti i pístu. V hlavici je pak ukrytá 110mm hadička, kterou lze vytáhnout a díky univerzální dvojité hlavě pro oba průměry ventilků našroubovat na jakýkoliv ventilek.
Hustilka má ve složeném stavu celkovou délku 215 mm, takže do kapsy dresu už je to na hraně, ale díky držáku na rám ji lze mít stále při ruce.
Uvolnění pístnice brání pojistný gumový kroužek rukojeti a hlavice na hadičce je nacvaknutá v bočnicích plastové hlavy, takže také nevyjíždí. Samotný píst s délkou 135 mm dokáže vytvořit dostatečný objem vzduchu, takže huštění bikového pláště nebylo nijak problematické. Výrobce sice udává maximální dosažitelný tlak sedm barů, ale to jsme třeba u silničního kola dosáhli už se značnou námahou. Proto bychom tohle provedení doporučili spíše pro biky, a na silničku raději sáhli po verzi s nepatrně štíhlejší pístnicí, kde výrobce zaručuje stejnou hodnotu maximálního tlaku, ale snadněji dosažitelnou.
Huštění pak sice neohromí nějakou výraznou ergonomií nástroje, ale díky hadičce není přístup k ventilku tak komplikovaný a navíc hlavice se při šroubování na ventilek otáčí se závitem celá, takže jde nasadit opravdu lehce. Automatické přepnutí na ten ventilek, který je zrovna našroubovaný, je u hlavice samozřejmostí, a nepozorovali jsme nějaké nechtěné podcházení tlaku druhým otvorem. Kdo chce, může dokonce hustilku částečně zapřít plastovou hlavou o zem, hadička totiž pod ní projde i s rezervou, ale materiál nemá žádné výztuhy na tenhle způsob huštění, takže se rychle poškrábe.
Nástroj kolo či batoh zatíží jen stovkou gramů, takže to není nic přehnaného a cena kolem čtyř set korun rovněž odpovídá velice kvalitnímu zpracování i funkční dvojité hlavě, na jejíž patentové chránění výrobce upozorňuje přímo na rukojeti.
(už)
Něco je drahé, luxusní a přitom v praxi skoro nepoužitelné, a naopak jsou produkty, které sice nejsou nejlevnější, ale stojí za to si je…
Zní to sice trochu děsivě, ale co se týče spojů karbonových komponentů, třeba jako řídítek s představcem či sedlovky v rámu, občas nelze…