Brzdové obložení občas vybízí k zamyšlení, co vlastně nasadit, abychom nemuseli hned po prvním závodu v bahně kupovat nové destičky, a přitom se zároveň nemuseli obávat pískání v každém sjezdu nebo příliš jedovatého projevu.
Srovnat výkon destiček, jejich životnost, nástup maximálního účinku a další parametry, to by bylo na hodně přesné laboratorní měření, a když do toho promítneme proměnlivost reálných podmínek v terénu, jsme s výsledkem zase někde jinde. Praktickým testem jsme letos prověřili dvojici destiček stejného výrobce, tedy Alligator, ovšem každé s jinou směsí, abychom zjistili, jak moc se ve výsledku liší. Destičky ve verzi Avid Elixir absolvovaly celou sezónu na celoodpruženém kole s kotouči 185 a 160 mm, přičemž organické provedení za 185 korun putovalo na přední brzdu a sintrované za 440 korun na zadní. Toto rozložení mělo jeden prostý důvod, organika by měla mít rychlejší a ostřejší nástup účinku při nižší životnosti, kdežto sintrované obložení, tedy s vyšším obsahem kovových částic, je trvanlivější a funguje při vyšších teplotách s pomalejším nástupem účinku.
Zajet destičky na maximální výkon si vyžádalo jen několik málo kilometrů, ovšem už zde se potvrdil razantnější nástup organiky vpředu, byť byl použit větší kotouč. Jakmile se obě brzdy dostaly na svůj plný výkon, byl projev následující. Zatímco na suchu jsme neměli sebemenší problém, výkon byl s přihlédnutím k průměru kotouče lehce ve prospěch organiky.
V dlouhých sjezdech se ovšem ukázalo, že předek s narůstající teplotou dosáhl dříve svého maxima a lehce se zapekl, naopak u zadních destiček s jídlem narostla chuť, takže spíše přidaly na výkonu, než by ztrácely. Každopádně, projev obou verzí byl plynulý bez nějakého výraznějšího kousání. Originální destičky nasazené předtím byly v tomto směru mnohem ostřejší a jedovatější. Alligator se ukázal být kultivovanějším, byť s o kapku nižším výkonem, co se týče jedovatosti.
Rozdíl přišel za mokra a v průběhu sezóny, kdy bylo občas cítit, že se předek lehce zapekl na suchu, aby se pak v blátě povrch lehce zbrousil a zase dostal na plný výkon. Naopak zadek byl stabilní, ale ne tak jedovatý a občas si za mokra písknul. Kontrola úbytku materiálu před posledním testovacím závodem, kterým byly letošní Rallye Sudety, ukázala vpředu 70 % materiálu obložení, kdežto vzadu o něco méně. V tomhle stavu destičky objely dlouhou bahenní trať a vrátily se přední s 50 % materiálu a zadní se 40 %. Nutno ovšem poznamenat, že styl brzdění byl spíše brzda/plyn,než pomalé sjezdy se stále stisknutou páčkou zadní brzdy. Každopádně v tomhle bahně destičky nikde neztrácely na výkonu a předvedly, stejně jako po celou dobu, stabilní projev bez jedovatých tendencí.
Každopádně, pokud bychom dozadu nasadili organiku, bylo by snazší dostat kolo do smyku, ovšem destičky už by zřejmě neměly žádné obložení, naopak sintr vzadu vydržel spolehlivě a ostřejší přední destičky, využívané méně často, tak v kritických momentech dodaly potřebnou jistotu výkonu. Ve srovnání s organickými destičkami některých konkurenčních značek ovšem Alligator prokázal velice slušnou životnost.
Závěrem půlročního testu destiček Alligator tedy nelze jinak, než určit organické a cenově dostupnější provedení jako spolehlivé a dostatečně ostré pro XC a maratony, případně na tvrdší jízdu dopředu, a sintrovanou verzi ponechat těžším jezdcům nebo vyznavačům trail či enduro stylu dozadu, případně na obě brzdy. Životnost je v tomto případě určitě nezklame, snad jen pokud vyžadují kousavý a hodně jedovatý projev brzdy, pak se jim ho v tomto případě asi nedostane v takové míře.
(už)
I když by se mohlo zdát, že představovací akce pro obchodníky skončily, není tomu tak úplně. Dnes představila firma Pedálsport nové…
Měli jsme možnost detailně prozkoumat zapletená kola Remerx Fastdisc po roce používání, kdy dostala řádně do těla na technických stezkách,…