Pro elektrokola asi jako první začaly vznikat speciální pláště s vnitřní výztuhou a odolnější směsí, které počítaly s vyšší hmotností soustavy jezdec-kolo. Následovaly speciální řetězy a aktuálně osmirychlostní sada Sram, která se prostě vrací k širšímu řetězu, jenž je schopen vydržet tah středového motoru. Výrobci vidlic už také pochopili, že je třeba své kousky nabídnout v zesíleném nebo kompatibilním provedení pro elektrokola, takže následuje co? No přece kola.
Nebyla by to švýcarská značka DT Swiss, aby neudělala něco speciálního, zvlášť když mají v sortimentu ráfky pro různé segmenty horské i silniční cyklistiky, celá kola nevyjímaje. Pro rok 2018 si tak předsevzali, že nabídnou eMTB jezdcům komponenty odpovídající kvality, které budou schopné unést vyšší zatížení. Jejich konstrukce počítá s průměrnými hodnotami terénního elektrobikera, jenž najede za rok 3500 km, systém jeho kola většinou poskytne maximálně 180Nm krouticího momentu, tedy motor a jezdec dohromady. Celkové převýšení má 70 000 metrů a průměrná rychlost se pohybuje kolem 21 km/h. Testování prototypových kol tak ukázalo potřebu vyztužit ráfky v oblasti hřbetu, kde je větší tah niplů a také některých partií nábojů, především stěny přírub pro dráty, stěny samotného náboje nebo tloušťku stěny osy. Rovněž ložiska by pro „hybridní“ náboje, jak celé odvětví v DT Swiss nazvali, musí být větší a odolnější, takže to znamená, že všechno bude trochu těžší, aby to vydrželo.
Samotné testování pak proti standardním bikovým komponentům navýšilo normy, takže krouticí moment na testování nábojů se zvýšil ze 400 na 500 Nm, tah drátů se navýšil o 20 %, zátěžový test pak namísto kompletu jezdce s kolem maximálně 120 kg narostl až na 150 kg. A zatímco běžný výplet by měl mít životnost zhruba třináct testovacích cyklů, hybridy musí zvládnout 27 cyklů. A jelikož mluvíme o DT Swiss, nemůže chybět systém jejich záběrových čelních rohatek ve volnoběžném ořechu, které jsou z lepší tvrzené oceli a mají 24 zubů. Ráfky pro kompletní kola pak jsou buď se svařovaným spojem, nebo spojené vložkou. Všechny tyto náročné požadavky pro elektrokola pak daly vzniknout nové řadě zapletených kol, jejichž název začíná písmenem H jako Hybrid.
Vrcholem jsou kola HXC 1200 Spline s 30 mm vysokým karbonovým ráfkem s vnější šířkou 36 mm, jehož specialitou je absence bočních háků pro zajištění pláště. Poloviční cenu, tedy kolem tisíce eur, by měla stát kola HX 1501 Spline One s hliníkovým ráfkem výšky 21 mm, jenž bude dostupný ve třech vnitřních šířkách, a to 25, 30 a 35 mm, přičemž jen prostřední bude jak na sedmadvacítky, tak devětadvacítky, oba krajní rozměry míří jen na menší průměr. Nejdostupnější budou kola H 1700 Spline a H 1900 Spline, kde budou stejné rozměry ráfků i filozofie průměrů, ale hmotnostně už tyto komplety budou těžší. Samozřejmě, že tato pevnější kola nemusí být nutně použita jen na elektrokolech, ale je to třeba cenově zajímavá bytelnější varianta pro sjezdová či enduro kola. Každopádně svět elektrokol začíná motivovat výrobce k tomu, aby nabízeli něco speciálního a posouvali vývoj zase kousek dál. Použít 2,35mm dráty do standardních nábojů a ráfků, to už asi nebude stačit...
(už)
Německá značka Hercules přišla už letos s plně integrovanou baterií a jejich celoodpružený model na pluskových pláštích jsme pořádně…
Přestože domácí značka Rock Machine představila letos na jaře prototyp elektro endura na tlumičích Öhlins v ceně přes čtvrt milionu korun,…