logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • DT po třech sezónách

DT po třech sezónách

DT po třech sezónách

Zadní kolo dostalo po třech sezónách trošku nelibý zvuk, linoucí se z náboje. Montážní verze nábojů DT Swiss s ořechem v Shimano provedení prostě potřebovala po těch šesti tisícovkách kilometrů a hlavně pečlivém mytí, jezdec je na tohle ras, pořádnou rozborku a nejspíše i výměnu ložisek.

DT po třech sezónách

Po třech letech může nemile překvapit i ořech, který je díky ocelovým dílům přece jen dost náchylný na působení vlhkosti. Plastové kleci rez nevadí, ale válečkové ložisko utrpělo pěkné šrámy na kráse.

Sice jsme si v rubrice Hobbybastler ukazovali rozborku nábojů s čelními rohatkami, ale tady je to trošku o něčem jiném. V první řadě nejsou vymezovací podložky na ose pouze nasunuté, ale jsou na ní zakončeny šroubovacími kontramatkami na klíč velikosti 17. Klasická osa 9 mm se závitem tak kvůli jediné kontramatce na každé straně nijak neulehčuje demontáž obou matek.

Abychom mohli sundat ořech, museli jsme nakonec přidržet osu kleštěmi přes hadřík, a tak postupně povolit obě kontramatky.

Stáhnutí ořechu z náboje je pak velmi snadné, díky průmyslovým ložiskům jej kromě zmíněných kontramatek na ose nic nedrží. Tedy jeho vnější plášť, vnitřní unašeč je s tělem náboje spojen šroubem, stejně jako u ořechů Shimano, pouze zde je šroub veden z vnitřní strany náboje.

Po třech letech může nemile překvapit i ořech, který je díky ocelovým dílům přece jen dost náchylný na působení vlhkosti. Plastové kleci rez nevadí, ale válečkové ložisko utrpělo pěkné šrámy na kráse.

DT po třech sezónách

Trojice ložisek ukazuje, že prostřední rozměr, v náboji umístěný u kotouče utrpěl při pečlivé očistě postupně poškození těsnicího kroužku.

Provoz se podepsal hlavně na vnitřních prostorách ořechu, kde došlo k lehkému zrezivění povrchu kovových dílů, praporků a válečků ložiska pláště ořechu. Vše se ale dalo vyčistit, pouze s ložisky náboje to bylo horší, ta se otáčela tak lehce, až nepříjemně ševelila a bylo jasné, že mazivo z nich kolega během očistných procesů dokonale vymyl. Ložiska, ač průmyslová a teoreticky bezúdržbová prostě potřebovala výměnu. Museli jsme je přelisovat, což je na přesnost dost náročná práce, ale s vhodnými přípravky jde celkem snadno. Zajímavé bylo, že v jednom náboji byla tři odlišná ložiska, z nichž to na levé straně náboje mělo z jedné strany zcela zpuchřelé těsnění. Ne vždy je tedy ideální používat speciální odmašťovače a čističe u nábojů s průmyslovými ložisky. Gumová a plastová těsnění to totiž nemusí moc dobře vydržet.

DT po třech sezónách

Plášť ořechu ukrývá jedno velké ložisko, na němž se otáčí osa náboje, po vnitřním unášeči ořechu se plášť otáčí na válečkovém ložisku, které je už vyčištěné a promazané, ale stopy lehké rzi jsou na něm stále vidět.

Po očistě, promazání a sesazení celého náboje dohromady byl chod osy stejně lehký jako na začátku. Totéž platí o ořechu, u něhož bohužel vlivem lehkého zrezivění válečkového ložiska nebylo otáčení zcela bez místy hlučnějších projevů.

Ačkoliv většinou tvrdíme, že náboje s průmyslovými ložisky jsou takřka bezúdržbové, není občas od věci podrobit je rozborce a třeba výměně ložisek, která je jediným větším servisním zásahem, jenž z nich udělá takřka nový kousek.

(už)

DALŠÍ ČLÁNKY

Tactixký computer

Ze sortimentu levnějších computerů jsme otestovali model RavX Tactix 1, který nabízí za cenu 399 korun rozhodně něco navíc. Součástí balení…

  • Datum: 06. 05. 2010
  • Kategorie: Testy kol

Giant Anthem X 2 - test kola

Závodní rám pro cross country Giant Anthem X disponuje 100 mm zdvihu zadní stavby a ve velikosti M váží v hliníkové verzi pouhých 2,3 kg.…

  • Datum: 06. 05. 2010
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Ředitel, šéfredaktor a inzerce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Adresa

Žirovnická 2389
Praha 10, 106 00

Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2023. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru